Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info
Hier adverteren met jouw bedrijf? Bereik 2+ miljoen motorrijders. Meer info

Eerste indruk: Suzuki GSX-8T en GSX-8TT (2025)

Uit het niets tovert Suzuki niet een, maar zelfs twee retro’s uit de hoge hoed. Technisch gezien zijn het gewoon geschminkte GSX-8S-modellen, maar juist dat belooft veel.

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

De basis van de TT en T is de GSX-8S (zie hier de video van die motorfiets) en die naked heeft zich al lang en breed bewezen. Kan het nog mis gaan als je het motorblok en het rijwielgedeelte van zo’n motorfiets een-op-een overneemt? Het karakter van de staande tweecilinder was bovendien – terecht – een van de hoofdredenen waarom de V-Strom 800 in 2023 de titel van Alpenmaster in de wacht sleepte.

Als de basis van een motorfiets staat als een huis, zou een nieuw jasje en een minimaal aangepaste zitpositie niet zo veel moeten uitmaken. Dat doet het dus ook niet. De zithouding past perfect bij mensen van allerlei grote en pluimage. Ontspannen, maar zeker niet passief – laat staan historisch correct en  daardoor ongemakkelijk – zit je op de machines. Van veel elektronica hebben de Suzuki’s geen last, maar wat er op zit, is eenvoudig in te stellen.

Het blok past na een naked, een sporttoer en een allroad ook prima in een retro. De staande tweecilinder pakt onderin en in het middengebied uit met flink wat spierballenvertoon. Voor een middenklasser voelt de twin opmerkelijk goed gevuld. Of het blok bovenin wat afbouwt is helemaal niet belangrijk, op de automatische piloot schakel je meestal toch al bij de 6.000 à 7.000 tpm over.

Het sturen gaat makkelijk en vol vertrouwen. Geen moment wordt een T of TT schichtig en altijd weer eindig je daar waar je de motor heen wilde sturen. Als de vering al eens tegen een rot stuk Sloveens asfalt oploopt weet het de onrust al snel te dempen. Dus mag je concluderen dat de strakheid van de fiets niet te lijden heeft onder de sportieve kwaliteiten en andersom.

Wil je de GSX-8T en GSX-8TT in het echt zien? Er zit vast wel een dealer bij jou in de buurt en daar ben je vanaf augustus welkom.
Wil je alles weten van de Suzuki GSX-8T en GSX-8TT dan hoef je gelukkig niet lang te wachten. Rond vrijdag 18 juli ligt Motoplus nummer 15 met een uitgebreide test van beide modellen in de schappen van de kiosk. Als de post een beetje wil meewerken valt het nummer die dag ook bij abonnees op de deurmat.

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

Motoren artikelen & nieuws
Suzuki artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Word abonneevanaf €0,67 per week