Grootste motormagazine van NL Grootste motormagazine van Nederland
15.000+ online artikelen 15.000+ online artikelen
1.000+ online testen 1.000+ online testen
Gratis thuisbezorgd in NL Gratis thuisbezorgd in Nederland

Duurtest – Update redactie-motoren

Geschreven door onze specialist

Ad van de Wiel

Kilometers vliegen er op onze twee duurtesters ogenschijnlijk als vanzelf bij. Zelfs een ongeplande stilstand door het wachten op een nieuw onderdeel verandert daaraan niets. Leveren kilometerstanden van boven de 10.000 kilometer spannende verhalen op? Het antwoord zal je teleurstellen.

Onderwerpen in dit artikel:

Pagina gaat door onder advertenties

Rothewald oktober 2025

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Na de laatste update heeft de 990 Duke even bij KTM op stal gestaan om de remschijven onder garantie te laten vervangen nadat we eerder flinke trillingen ervaarden bij hard remmen. Die problemen zijn met de nieuwe schijven opgelost en sindsdien verzamelt de ‘Sniper’ weer vlijtig zijn kilometers. Inmiddels is de kaap van 10.000 kilometer ruimschoots geslecht en het merendeel van de recente kilometers werden gedraaid op een tripje naar de ‘Heimat’ van onze Oostenrijkse naked. Sterker nog, tijdens onze Alpenmasters lezersreis in Steiermark kwamen we zelfs tot op een steenworp afstand van de geboortegrond van de 990 Duke. Alhoewel KTM diverse zij- en zadeltassen heeft voor haar naked, reisden we ‘lean and mean’ met enkel een roltas en een rugtasje af naar ons tijdelijke reishoofdkwartier op de Oostenrijkse Tauplitzalm.

Ondanks wat scepsis vooraf bleken de ruim 1.000 snelwegkilometers naar de eindbestemming nog best goed te verteren op de KTM. Bij een Autobahn-kruissnelheid van zo’n 130 km/uur klopt het verhaal ergonomisch best aardig en wordt de rijwind gevoelsmatig door de vorm van de koplamp-unit en het dashboard nog aardig van het bovenlichaam weg gehouden. Mede ook door de cruise-control maakte dat de snelwegkilometers best goed te doen. Althans, op de heenweg. Tijdens de terugreis een paar dagen later zorgde het zadel na de eerste pakweg 150 kilometer helaas wel voor een in toenemende mate protesterend achterste. Wellicht door de wat brede vorm van het standaard zadel. Misschien kunnen we het Ergo-zadel uit de accessoirelijn van KTM nog eens proberen.

Alles tussen de snelwegritten in was tijdens het Oostenrijkse uitstapje sowieso een kolfje naar de hand van de 990 Duke. Wat een licht en speels sturende machine is dit toch. Het is het echt het schoolvoorbeeld van ‘waar je kijkt, is waar je gaat’, waarbij de KTM iedere sportieve aansporing lijkt te beantwoorden met een steeds gretiger wordend stuurgedrag. Verwar dat niet met nerveus, want net als een echte ‘sniper’ heeft de 990 Duke een vaste hand en is hij zowel rechtuit als onder hellingshoek heerlijk koersvast. De tweecilinder in het vooronder is daarbij een ideale kompaan en misschien wel het beste bewijs dat je in een bergachtige omgeving meer dan voldoende hebt aan 123 pk vermogen en 103 Nm koppel. Bovendien is dat blok ook nog eens aangenaam zuinig, want gemiddeld liep de KTM tijdens deze trip 1 op 21,4.

 

Harley-Davidson Pan America 1250ST
Als je in zestig uur tijd meer dan vierduizend kilometer aflegt, gaat het natuurlijk hard met de kilometerstand. De 1250ST deed het probleemloos. Of misschien toch niet helemaal probleemloos. Halverwege de marathonrit staakte de beveiliging van de zijstandaard zijn werkzaamheden. De motor sloeg niet langer af als de jiffy werd uitgeklapt. Geen idee hoe het kan, maar de Harley lijkt over zelf-reparerende gaven te beschikken. Niet veel later functioneerde de jiffystand weer zoals het hoort. Hetzelfde deed de 1250ST ook al eerder met de quickshifter. Op mysterieuze wijze wist die zichzelf ook te repareren. Het zijn bewonderenswaardige kwaliteiten, maar het is ons net zo lief als de techniek helemaal probleemloos blijft functioneren. Maar goed: de Harley stond nooit verplicht stil en gaat maar door en door. Half september was het daarom bij zo’n dertienduizend kilometer rijkelijk laat tijd voor de 8.000-beurt. Harley-specialist Big Rivers in Heteren ontfermde zich over de techniek en vertroetelde de tweecilinder met nieuwe olie en filters. Daarmee is hij klaar voor de volgende kilometers.

Met 8.100 kilometer op de teller maakten de standaard banden rücksichtslos plaats voor een nieuw paar. Niet omdat ze tot op de draad toe versleten waren, maar om onze nieuwsgierigheid te bevredigen. Zouden nieuwe banden het wat stroperige stuurgedrag een kwaliteitsimpuls geven? Op het af-fabriek gemonteerde schoeisel is de V-twin geen flitsende stuurfiets, maar eerder een motorfiets die nogal wat fysieke input nodig had om in te sturen. Om te kijken of dat ook anders kan lieten we een paar Dunlop Sportsmart MK4’s monteren. Net zoals John Boyd Dunlop in 1888 toverde met de uitvinding van de luchtband, toveren deze banden met het stuurgedrag van de Harley. Het insturen vergt plotseling veel minder spierkracht en de motorfiets verandert veel gretiger van koers. Oké, misschien gaat het een fractie ten koste van de rechtuitstabiliteit, maar daarover heb je nog altijd niet te klagen. Het resulteert bovendien in een stuurfiets die veel vrolijker en daardoor inspirerender is. Behalve het monteren van de jiffystandverlenger van Wunderlich staat er naast de nodige woon-werkkilometers niet veel in de agenda voor de Harley-Davidson. Door die snelwegkilometers kruipt het gemiddelde verbruik hopelijk net naar de goede kant van 1 op 20.

Gepubliceerd op

Pagina gaat door onder advertenties

990 Duke artikelen & nieuws
Harley-Davidson artikelen & nieuws
KTM artikelen & nieuws
Motoren artikelen & nieuws
Pan America ST artikelen & nieuws

Pagina gaat door onder advertenties

Dit artikel is gratis beschikbaar voor MotoPlus abonnees

Word MotoPlus abonnee!

  • Onbeperkt PremiumPlus leesplezier
  • 15.000+ online artikelen
  • 380+ digitale magazines
Word abonneevanaf €0,67 per week

Al abonnee? Log in om dit artikel direct te lezen.

Word abonneevanaf €0,67 per week