De nieuwe Suzuki SV-7GX en zijn concurrenten

Suzuki wil met de nieuwe SV-7GX de gevestigde orde in het segment van lichte crossovers uitdagen. Met een V-twin neemt hij het op tegen de Yamaha Tracer 7, Kawasaki Versys 650 en Honda NC750X. Hoe zijn de kaarten geschud?
Pagina gaat door onder advertenties
Suzuki verrast opnieuw: de nieuwe SV-7GX blaast de markt van lichte crossovers nieuw leven in en neemt het op tegen modellen die deels al 20 jaar op de markt zijn. Maar de markt is kleinen dus komt het neer op een harde prijzenoorlog. En hoewel ze allemaal tot hetzelfde segment behoren, verschillen de modellen sterk van elkaar. De Suzuki SV-7GX valt vooral op omdat het de enige is met een V-twin.
Suzuki combineert in de nieuwe SV-7GX de aloude SV650 en de V-Strom 650XT en heeft zo dus ook een crossover-motorfiets. In feite is dit het recept dat iedereen gebruikt om de charme van een naked bike te combineren met het comfort van een allroad, zonder het een toerfiets te noemen. En Suzuki laat met de GX niet alleen zien dat het zich in een nieuw segment begeeft, maar geeft misschien zelfs wel een eerste hint naar een nieuw ontwerp, weg van de façade van koplampen, naar een aantrekkelijker (alledaags) uiterlijk.
Qua motorblok onderscheidt de Suzuki SV-7GX zich duidelijk: een V-twin, 645 cc, 73 pk en 64 Nm en hopelijk met behoud van zijn levendige karakter, ondanks de Euro 5+-homologatie. Gemoderniseerd met ride-by-wire, tractiecontrole, rijmodi, quickshifter met blipper en connectiviteit heeft de V-twin, die in principe al sinds 1999 in productie is, zijn grootste elektronische update tot nu toe ondergaan.
Interessant voor beginners: slechts 795 millimeter zithoogte bij een gewicht van slechts 211 kilo. Belangrijk voor op reis: een tankinhoud van 17,4 liter zou een groot actieradius moeten bieden. Helaas zijn de prijs en de datum waarop Suzuki de SV-7GX op de markt brengt nog niet bekend.
(tekst gaat verder onder advertentie)
Pagina gaat door onder advertenties
Honda NC 750 X – succesvol onder de radar
Wie had gedacht dat de Honda NC750X al sinds 2013 bestaat? En wie had gedacht dat dit een van de meest succesvolle modellen van Honda zou zijn en het meest succesvolle model in deze vergelijking? Bijna niemand. Technisch gezien staat Honda echter ver af van de V-twin van Suzuki of de verfijnde volwassenheid van de Yamaha. De 745 cc levert weliswaar een krachtige 69 Nm, maar slechts 59 pk. En die moeten dan nog eens 216 rijklare kilo’s voortbewegen.
Waar komt het succes dan vandaan? Nou, het is een Honda met de uitstraling van onsterfelijkheid en zonder enig diva-gedrag. Verder ligt de zithoogte slechts op 802 millimeter en zal de optionele DCT zeker veel vrienden opleveren. Daarbij komt nog een verbruik van slechts 3,5 liter en een fantastische prijs van 9.749 euro in modeljaar 2025.
Lees hier de eerste test van het 2025-model

Kawasaki Versys 650 – al 20 jaar succes
Sinds 2006 op de markt en sindsdien uitgegroeid van een allroad met 17 inch wielen tot een crossover-motorfiets met toercharme. Wat hetzelfde is gebleven, is de twin met een 180 graden krukas en een cilinderinhoud van 649 cc. Met 67 pk en 61 Nm een soevereine aandrijving, die echter 219 kilo moet voortstuwen. Sinds 2025 elektronisch met Ride-by-Wire volgens de laatste stand van de techniek, inclusief tractiecontrole, TFT en connectiviteit. Verrassend lange veerwegen van 150 millimeter voor en 145 millimeter achter, met een voor deze klasse indrukwekkende zithoogte van 845 millimeter. En ook nog eens aantrekkelijk geprijsd met 8.999 euro.
Lees hier de eerste test.

Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties
