2.200cc V-twin-waanzin voor 110.000 dollar
Harley-Davidson overtreft zichzelf maar weer eens met een 2,2-liter metende V-twin in een productiefiets. Helaas wordt deze CVO Road Glide RR slechts in een heel beperkte oplage gemaakt en is het prijskaartje met 110.000 dollar ‘sky high’.
Pagina gaat door onder advertenties
Eén cilinder van deze ‘RR’ meet precies 1.076,5 cc. En daarvan heeft deze CVO er twee. Met andere woorden: deze V-twin van de Harley-Davidson CVO Road Glide RR meet maar liefst 2.153 cc. Maar deze twin is er niet als een zogenaamde ‘crate engine’ om achteraf in te bouwen, maar de hele motorfiets wordt af-fabriek geleverd, inclusief carbon bodywork. Het flink gekietelde Screamin’ Eagle 131-blok, voorzien van een volledig titanium Akrapovic-uitlaatsysteem, is goed voor 204 Nm koppel bij 4.750 toeren en 153 pk bij 5.750 toeren.
Een behoorlijk sportief beestje naar Harley-begrippen, en dat geldt ook voor het rijwielgedeelte. Hier komen we veel fijne spullen tegen die de Amerikaanse fabrikant ook gebruikt in de populaire King of the Baggers-raceserie. Zo zien we op deze rijklaar 356 kilo wegende kolos een fraaie aluminium swingarm van Harley-Davidson Factory Racing, volledig instelbare Screamin’ Eagle by Öhlins-vering en wel heel sportieve remmerij van Brembo.
Naast de prijs van 110.000 US dollar, zo’n 103.000 euro, voor de nieuwe Harley-Davidson CVO Road Glide RR, is een andere ‘barrière’ het feit dat deze CVO Road Glide RR uitsluitend leverbaar wordt in de Verenigde Staten en dat in een oplage van slechts 131 stuks. Maar zelfs als deze RR naar Europa zou komen, zou dat problemen geven aangezien de 131-motor niet aan de Euro 5+ norm voldoet.
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties






