+ Plus

Occasion: Honda Fireblade

Al meer dan twee decennia lang is de Fireblade een vaste naam in het superbike-segment. Als occasiontip richten we het vizier op de jongste Blade, type SC59, vanaf bouwjaar 2008.

‘You meet the nicest people on a Honda’. Wie herinnert zich deze reclameslogan uit de jaren zestig van de Japanse motorfabrikant nog? Eigenlijk was die kreet bedacht voor de Super Cub, maar in principe kun je hem ook nog voor de machtige Fireblade gebruiken. Want ondanks indrukwekkende cijfers (178 pk en 199 kilo bijvoorbeeld) is Honda’s superbike allesbehalve een gevaarte, dat je associeert met gouden kettingen en pornobrillen. Daar vormt ook deze meest actuele, zevende generatie – modelcode SC59 – geen uitzondering op. Zelfs in de Repsol-oorlogskleuren van het MotoGP-team doet deze dikke 1.000 eerder als een krijtstreeppak voor de gedistingeerde gentleman-racer aan. Wie plaatsneemt op de sinds 2008 leverbare SC59 wordt direct geattendeerd op het Fireblade-DNA. Dit terwijl de Honda-constructeurs de nieuwe vergeleken met zijn voorgangers (SC50 vanaf 2002 en SC57 vanaf 2004) een iets sportievere zithouding hebben toebedeeld. Voorheen stond het sportieve programma van Honda er om bekend (en dat zullen de eigenaren kunnen beamen) dat het niet radicaal op een compromisloze jacht op de snelste rondetijden was getrimd en dat er altijd sprake was van een gezonde dosis alledaags gebruiksgemak. Rondje circuit? Tuurlijk, geen probleem, maar met een Fireblade moest je met een bagagerol ook een weekendje weg kunnen. Bij de eerste SC59’s moest je daarentegen (helaas) wat meer kunnen afzien. Beter – lees: comfortabeler – werd het met de eerste modelupdate in 2014.
Wat de concurrentie betreft heeft de Fireblade het sinds zijn lancering erg moeilijk gehad met de sterke en complete BMS S1000RR. Maar ondanks het forse vermogensverschil en de (nog steeds) ontbrekende tractiecontrole scoort de Balde tot op de dag van vandaag nog met technische gimmicks als de elektronische stuurdemper en het bijzonder verfijnd werkende ‘brake-by-wire’ gecombineerde ABS-remsysteem. Bijzonder prettig is ook de prijs. Verder zoeken is niet nodig. Wanneer zien we jou op deze Honda?

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-