+ Plus

Membranen in motorkleding

Het is maar een flinterdunne folie die er voor moet zorgen dat wij motorrijders niet aan onze eigen kleine klimaatcrisis ten onder gaan: het membraan in motorkleding. Vaak zijn ze getooid met fraaie namen als Gore-Tex, Hypora, Outdry, Sympatex, Drystar of Polo-tex, maar hun doel is hetzelfde: regenwater buiten houden, zonder dat je binnenin het pak wegdrijft van het zweet. Vele motorrijders zweren er anno 2009 bij, maar er zijn ook verhalen over frustratie en tegenvallers. MotoPlus vertelt je alles wat je altijd al over membraankleding wilde weten.“Nu draag ik eindelijk zo high-tech motorpak dat een fortuin kostte en nu zweet ik nog steeds!” Of: “100% waterdicht wist de verkoper me te garanderen, maar nog voordat ik thuis was, was ik al nat tot op m’n onderbroek!” Het zijn zomaar twee kreten die je kunt horen als je een groepje motorrijders vraagt naar hun ervaring met membraan-kleding. Ook wel Gore-tex-kleding genaamd, want net als met Coca Cola is het merk Gore-Tex een beetje van merknaam uitgegroeid tot soortnaam. Doorvragen leert dat de tweede klacht in de meeste gevallen is veroorzaakt door onjuist gebruik of onzorgvuldig aantrekken van ‘Gore-Tex-kleding’. Handschoenen over de mouwen bijvoorbeeld, zodat het regenwater zo langs de mouw de waterdichte handschoenen in sijpelt. Of de overslagen onzorgvuldig dichtmaken, zodat het regewater zo door de ritssluiting waait. En het zweten in motorkleding zal ook altijd blijven, zo legt Hans Peter Rudolph, PR-functionaris van de meest bekende klimaatmembraanfabrikant ‘W.L. Gore & Associates’ uit: “Zweten is van levensbelang. Transpiratie zorgt voor de thermische gezondheid van het lichaam en reguleert de beschermingsmantel van de huid. Iemand die niet zweet, die heeft een serieus probleem.”Het neemt niet weg dat het verwijt van de gebruikers vaak terecht is, want de reclame rond membraankleding is uitermate wervend, waarbij de waterdichtheid en het ademende karakter graag groots wordt uitgedragen. En dat ademend kun je op verschillende manieren interpreteren, maar volgens ons zou de omschrijving ‘dampdoorlatend’ beter op zijn plaats zijn, want dat is waar de werking van zo’n membraan op gebaseerd is.Het membraan is in feite een dunne witte kunststof folie. Een beetje vergelijkbaar met dunne flexibele keukenhandschoenen zeg maar. En membraanfolie laat waterdamp-moleculen dus gewoon door, maar is ondoordringbaar voor dezelfde stof in vloeibare vorm. Kortom: zweetdamp kan er wel uit, maar regenwater kan niet naar binnen. En zweet in de vorm van transpiratievocht kan er dus ook niet uit, laat dat duidelijk zijn. In het kaderstuk ‘Zo werkt een klimaatmembraan’ wordt de precieze werking uitgelegd.Laat één ding dus duidelijk zijn: membraankleding kan heel goed werken, maar verwacht er geen wonderen van. Dat er ook nog zoveel frustratie onder de kopers zit, komt ook omdat veel kledingverkopers in motorzaken zelf niet goed weten waarover ze praten en de zaken graag (te) simpel willen voorstellen. En dan kan het dus gebeuren dat er straks weer iemand na een zomers ritje verhit zijn 1000 euro kostende motorjack uittrekt om zijn kletsnatte T-shirt te luchten. Over het algemeen zorgen alleen de topmerken voor een gedegen training van de verkopers, zodat die weten waarover ze praten. En die de motorrijders ook duidelijk maken dat het niet alleen draait om het motorpak zelf, maar ook over de onderkleding die daar in feite bij hoort. En dat mogen dus geen onderbroek en hemd uit opa’s kleerkast zijn. Een membraan in motorkleding kan zijn werk in feite pas goed doen, als ook de onderlaag meewerkt: met ‘technisch ondergoed’ gemaakt van synthetische vezels die het transpiratievocht niet vasthouden, maar juist snel van het lichaam wegvoeren en naar buiten toe transporteren, zodat het membraan in de motorkleding voor de verdere afvoer kan zorgen. En hetzelfde geldt voor de adviezen over het reinigen van een membraan-motorpak. Regelmatig wassen kan geen kwaad, het zorgt er zelfs voor dat de membraanfolie een open structuur houdt en optimaal blijft functioneren. Maar zelfs alle misverstanden hebben niet kunnen voorkomen dat “Gore-Tex-motorkleding’ in twintig jaar is uitgegroeid tot een absolute topper. Zeg maar gerust: de norm. Daarbij is het nog wel vrijwel altijd een textielen motorpak waarin de klimaatmembraan is verwerkt, de leren pakken met een membraan pas sinds kort aan een opmars zijn begonnen. Niet in de laatste plaats omdat de leren pakken op het gebied van de veiligheid nog steeds onovertroffen zijn. Het is daarbij best opmerkelijk dat juist het op textiele motorkleding gespecialiseerde topmerk Rukka het afgelopen seizoen de eerste leren combi in Gore-Tex-uitvoering aanboodt.Gore-Tex is wat dat betreft niet alleen de uitvinder, maar ook nog steeds op technisch vlak een pionier. Daarnaast stelt Gore-Tex als leverancier van de membraan hoge eisen aan de kledingfabrikanten die hun materiaal mogen gebruiken. Vandaar dat je het echte Gore-Tex-labeltje eigenlijk alleen bij de topkledingmerken terugziet.Om nog even terug te komen aan de opmars van waterdichte, ademende leren motorpakken: het gebruik van een membraan vraagt in een leren pak veel meer technische know-how dan bij toepassing in een textielen pak. Omdat leer de neiging heeft zich vol water te zuigen, wordt de membraan direct aan de achterkant tegen de leerlaag ‘geplakt’, waarbij het afdichten van de naden veel moeilijker en dus duurder is. Bij textielen motorpakken zit de membraanlaag vaak als een losse voeringlaag tussen de buitenlaag en de binnenvoering (de zogenaamde Liner-techniek, zie het kaderstuk).Gedurende de laatste jaren zijn de ontwikkelingen op membraangebied snel gegaan. De materialen worden nu steeds nauwkeuriger afgestemd op het typische motorrijders-gebruik. Dat gebeurt onder meer door betere hechting tussen de textiele onderlaag en het opgebrachte membraan, waardoor die kwetsbare membraanlaag beter bestand is tegen beschadiging door wrijving en tegen het rekken en onder spanning staan op sommige plekken. Ook wordt de werking van de membranen nog steeds verbeterd, zoals nu de nieuwe techniek van de C-Change-membraan van Schoeller, die onder meer wordt toegepast door Richa. Deze membraan is gevoelig voor temperatuur: bij hoge temperatuur is de structuur hij meer open, terwijl het membrana zich bij lage temperaturen juist meer lijkt te sluiten. Dat komt het comfort zeker ten goede.Ook lijken de kledingtechnici steeds meer slimme ventilatiesystemen te ontwikkelen, die het draagcomfort moeten verhogen zonder de waterdichtheid aan te tasten. En er wordt ook nagedacht over één van de oudste problemen rond motorkleding: de aansluiting van de handschoenen en de mouwen. Deze moet tochtvrij en waterdicht zijn, maar ook weer zo simpel dat je als motorrijder je eigen handschoenen aan en uit kunt trekken…Trouwens de handschoenen op zich zijn ook van die probleemgebieden. Je handen droog en warm houden zijn heel erg belangrijk voor een motorrijder, dus een klimaatmembraan kan uitkomst bieden. Maar de echte doorrijders kennen waarschijnlijk wel het zompige gevoel van een met water volgezogen en uit meerdere lagen bestaande handschoen. Je hebt je handen dan weliswaar nog wel droog, maar moet er niet aan denken je handschoenen uit te trekken. Totdat je onderweg moet tanken en dus wel moet… Met een beetje pech trek je de hele binnenvoering mee naar buiten en zo niet dan is dat nog steeds geen garantie dat je je handschoen na de tankbeurt weer probleemloos aan kunt trekken. Bovendien blijkt tijdens het tanken het vocht naar binnen geslagen en krijg je alsnog natte handen…Nee, op dat gebied is er nog veel te winnen. Heel succesvol is de recente Exakt-Grip-techniek van Gore-Tex: volgens een laminaatproces worden alle lagen van de handschoen samengesmolten tot één waterdichte laag, die erg prettig zit en makkelijk is aan te trekken.Dit soort nieuw technieken geven aan dat de klimaatmembraantechniek ook na 20 jaar nog niet uitontwikkeld is. Jaarlijks wordt de membraanlaag en diens toepassing in motorkleding verbeterd en het heeft tot dusver een niet te onderschatten positieve invloed gehad op ons aller motorplezier![[kasten 1: das mittel zum dichten]]ZO WERKEN KLIMAATMEMBRANENEr zijn talloze merken membranen in motorkleding. Maar wanneer we naar de werking kijken, dan zijn er in feite maar twee basisprincipes.Het meest bekend, dat is het microporeuze membraan van Gore-Tex. Die wordt gemaakt van polytetrafluorethyleen, kortweg PTFE, gemaakt. Een materiaal dat vooral bekend is geworden onder DuPonts merknaam ‘teflon’. Het verhaal gaat dat Gore-Tex ‘per ongeluk’ is uitgevonden: Gore produceerde teflon als isolatielaag in electronica. In 1969 ontdekte Bob Gore dat een opgerekte PTFE-folie poreus was en toch een sterk materiaal vormde. Door die poreusheid kon waterdamp er wel door, maar waterdruppels weer niet. Dat bood perspectieven voor gebruik in motor-, outdoor- en zeilkleding.Tijdens de productie van Gore-Tex wordt een Teflon-laag zo ver uitgetrokken, dat een flinterdunne laag materiaal overblijft, dat een heel fijne sponsachtige structuur bezit. De folie krijgt bij uittrekken als het ware microscopisch kleine ‘poriën’; per vierkante centimeter zijn dat er wel 1,4 miljard! Deze poriën zijn zo’n 700 keer groter dan een waterstofmolecuul, zodat waterdamp (lees: transpiratievocht) er dus makkelijk doorheen kan. Tegelijkertijd zijn de poriën 20.000 keer kleiner dan waterdruppels en dat is de reden dat regen niet door de folie naar binnen kan. En omdat PTFE zelf ook nog eens waterafstotend is, zal het materiaal zichzelf tijdens een regenrit niet volzuigen, maar blijft de laag zelf gewoon droog.Het tweede systeem, dat is de zogenaamde compactmembraanfolie zonder poriën. Een van de bekendste fabrikanten daarvan is Sympatex. De werking is gebaseerd op een waterafstotend membraan (hydrofoob), dat is voorzien van een wateraantrekkende (hydrofiele) structuur. Die structuur kan de waterstofmoleculen die tijdens het verdampen van de transpiratie ontstaan opnemen en naar buiten transporteren. De veel grotere regendruppels komen niet voorbij de waterafstotende buitenzijde. Het basismateriaal voor het maar enkele honderdste millimeters dunne materiaal is naar gelang de fabrikant polyuretaan (PU) of polyester (PE). Allebei de systemen werken alleen als er een drukverschil aan weerszijden van het membraan heerst. De waterdampmoleculen gaan van de binnenkant (hoge druk) door het membraan naar buiten (het ‘lage druk gebied’). Hoe groter het temperatuurverschil tussen het lichaam in het pak en de buitenwereld is, des te beter werkt het systeem. Daarom werkt het systeem in de zomermaanden wat minder goed: dan is het temperatuursverschil in het pak en daarbuiten onvoldoende en dat veroorzaakt dus vaak kletsnat bezwete onderkleding.[[texte bei zeichnung]] HET MICROPOREUZE MEMBRAANhydrofobe membraanregenmicroscopisch kleine poriënzweetAlleen waterdamp kan de microscopisch kleine poriën passeren, regendruppels niet.HET GESLOTEN COMPACTMEMBRAANhydrofobe membraanregenhydrofiele membraan tussenruimteszweetWaterdamp (zweet) wordt getransporteerd door de hydrofiele tussenruimtes in het membraan. [[kasten 2 aufbau anleitung]]DE OPBOUW VAN MEMBRAANKLEDINGMet alleen een dunne membraanfolie ben je er nog niet. Heel belangrijk is hoe die folielaag in het motorpak is verwerkt, als losse voering of vast erin geplakt?De eenvoudigste verwerkingsmethode van een klimaatmembraan in een motorpak is de zogenaamde ‘Z-liner’ constructie. Daarbij wordt het membraan los tussen de binnen- en buitenstof gehangen. In feite worden er voor één jas dus drie jassen gemaakt: één van buitenstof, één van membraanfolie en één van voeringstof en die drie worden in elkaar gehangen en op verschillende punten aan elkaar vastgezet.Daarnaast is er nog de meer ingewikkelde laminaatconstructie, waarbij de membraanfolie heel nauwgezet aan de binnenkant tegen de buitenstof wordt gekleefd. De waterdichte laag gaat dan dus in feite één geheel vormen met de buitenstof. Naar gelang er meer lagen textiel aanwezig zijn in het eindproduct spreken we over een twee- of drielaags-laminaat.Als tussenvorm is er ook nog de ‘membraanvoering’ waarbij het membraan dus wordt verkleefd met de stof van de (uitneembare) voering van het motorpak.En wat daar nu allemaal de verschillen in praktijk van zijn? Bij de Z-Liner en de losse membraanvoering dringt het regenwater, naar gelang de waterdichtheid van de buitenste textiellaag, eerst door die buitenlaag heen, om daarna pas tegen het membraan aan te komen om vanaf daar af te wateren naar onderen. Daardoor kan de buitenlaag van het motorpak zich dus helemaal volzuigen met water, verzadigd raken en zwaar worden. Het drogen van het pak duurt daardoor uren en de natte buitenlaag vermindert het draagcomfort. Als het ophoudt met regenen zal de buitenlaag onder het rijden gaan drogen, waarbij deze verdamping warmte onttrekt aan de persoon die in het pak zit. Dit voelt klam en koud aan en is oncomfortabel. Soms denk je dat je pak alsnog heeft doorgelekt, maar meestal is dat dan alleen maar een klam gevoel. Bij de laminaten wordt de regen direct bij het eerste contact afgevoerd. De buitenlaag krijgt niet de kans zich vol te zuigen, het water blijft buiten en dat komt het draagcomfort ten goede. Maar kleine beschadigen aan de buitenkant kunnen wel snel tot beschadiging van het membraan, en dus lekkages, leiden.Op hete dagen scoort vooral de kleding met een uitneembare membraanvoering bonuspunten, want dan kun je gewoon de voering met de membraan uit de buitenjas halen, zodat een optimaal ademend en ongeïsoleerd jack overblijft.[[texte bei die Zeichnungen]]DE LAMINAATCONSTRUCTIEregenwindhuidbuitenlaag met membraanvoeringzweetDe membraan wordt direct tegen de buitenstof verlijmd.DE ‘Z-LINER’regenwindhuidbuitenlaagmembraan met voeringzweethuidDe membraan hangt los tussen de buitenlaag en de voeringlaag.DE MEMBRAANVOERINGregenwindhuidbuitenlaaglosse voering met membraanzweetDe membraan is hier met de uitneembare voering verlijmd.[[tekst kasten 3 seite 106 wasser marschKRITISCHE PUNTEN VOOR DE WATERDICHTHEIDKleding met een membraan behoort waterdicht te zijn, dat is immers één van de basisregels. De praktijk wijst uit dat de meeste problemen op dit gebied ontstaan door verkeerd gebruik, maar er zijn natuurlijk ook oorzaken als een verkeerde verwerking bij de fabrikant of simpelweg een gebrek aan kwaliteit. Een aantal checkpunten om droog door de buien te komen.[kragen]DE KRAAGEen pijnpunt, waar bij een regenrit makkelijk water kan binnendringen. Daarom moet de kraag strak aansluiten en ver omhoog in de helm steken. Bovendien moet het materiaal comfortabel zijn voor de huid, maar geen vocht opzuigen. Doet het dat wel dan kan er een capillaire werking ontstaan, waardoor het water als het ware naar binnen wordt gezogen.[taschen]DE ZAKKENDie zijn doorgaans het minst waterdicht. Zelfs als buitenzakken volgens de fabrikant waterdicht zijn, kan er op de lange duur lekkage optreden en daarom is het verstandig om kwetsbare zaken zoals GSM’s en je papieren altijd in een binnenzak op te bergen.[schrittbereich]HET KRUISLetterlijk en figuurlijk een kwetsbare omgeving. Er zitten in deze regio heel veel naden, die allemaal waterdicht moeten zijn. Bovendien kunnen die naden door de zithouding nogal onder spanning komen te staan, wat de waterdichtheid niet ten goede komt. Als een pak lekt in het kruis, betreft het meestal een kwaliteitsprobleem!Ook een te kleine overlap tussen jas en broek en een ondeugdelijke gulp (of overslag) kunnen lekkage veroorzaken. Door de luchtwervelingen op de motor wordt het water rond het kruis namelijk omhoog gestuwd. Ook funest kan een heerlijke comfortabele buddyseat zijn, waarin je ver wegzakt. Daardoor ontstaat er een ‘zitkuil’ en zit je tijdens een regenrit continu in een laagje water.[stiefelverschluss]DE LAARZENSLUITINGIn de praktijk heeft de regen rond deze plek de grootste slagkracht. Hier komt lekkage het meest voor omdat er bij het aantrekken niet voldoende aandacht is geschonken aan de juiste ligging van het labyrint van de schacht. Zorgvuldig aantrekken voorkomt vaak natte voeten. Soms zijn laarzen echter gewoon lek.[stiefelspitze]DE LAARZENOnze ervaring is dat de de meeste lekkage bij laarzen optreed rond de neus. Die lekkage is er meestal al direct van af aanschaf en het resultaat van slecht productiewerk. Vandaar dat het aan te raden is om nieuwe laarzen thuis meteen even te testen door ermee in een teiltje water te gaan staan.[frontverschluss]DE VOORSLUITINGEen kritische plek waar makkelijk water kan binnendringen omdat de borst vaak de volle laag regenwater krijgt en er een flinke stuwing kan ontstaan. Er moet minimaal één overslag voor de ritssluiting zitten, de betere pakken hebben zelfs een soort Z-vormig labyrint als overslag om te voorkomen dat water via de rits kan binnendringen. Een overslag met stevig klittenband is beter dan drukknopen, omdat het overslag tussen die drukknopen in zithouding vaak juist open gaat staan en als een waterschep fungeert. Motorrijders die na een regenrit met een natte vlek in hun onderkleding lopen moeten meer aandacht aan het aantrekken van het pak besteden. Of zijn toe aan een beter motorpak.[ubergang stulpe-armel]DE MOUWEN EN HANDSCHOENENDe mouwen moeten goed verstelbaar en ruim genoeg zijn om over de schachten van de handschoenen te passen. Dus eerst mouwen omhoog, dan handschoenen aan en vervolgens mouwen over de handschoenen naar beneden en strak aansnoeren. Anders loopt het regenwater immers langs je mouwen naar beneden in je handschoen! De betere pakken hebben een labyrint onderaan de mouwen, zodat water niet tussen schacht en mouw naar boven kan kruipen. [fingerspitze]DE HANDSCHOENENKwetsbare kledingstukken vanwege de hoeveelheid naden plus de constante bewegingen van je handen en vingers. Daardoor kan er wrijving tussen de diverse lagen ontstaan, waardoor de membraanfolie stuk kan gaan. Ook het aan- en uittrekken moet altijd met beleid gedaan worden. De echte pijnpunten zijn de vingertoppen en het deel tussen duim en wijsvinger, hier is het membraan altijd kwetsbaar![ubergang stiefel hose]DE OVERGANG VAN BROEK NAAR LAARSDit is een belangrijk punt bij de aanschaf. De laarzen en de broekspijpen moeten elkaar ver overlappen. Pas een broek altijd in de zithouding, om te kijken of de pijpen bij gebogen knieën wel lang genoeg zijn! Een hoge schacht aan de laars is in dit geval geen garantie voor de waterdichtheid, aangezien de waterdichte membranen doorgaans alleen rond de voet zitten en net boven de enkel ophouden. Met een goede verstelbaarheid kunnen de pijpen lekker strak om de schacht van de laarzen getrokken worden om van onderaf binnendringend water tegen te gaan.[[KASTEN 4 ANZUGSORDNUNG wenn zu viel Text dieses Kasten nach Tips&Tricks]]ONDERKLEDINGVooral bij motorpakken met een functioneel membraan is het reuzebelangrijk wat je er onder draagt!De goede eigenschappen van een modern membraan in motorkleding laten zich heel eenvoudig negatief beïnvloeden, vooral als je er de verkeerde onderkleding onder draagt. Veel motorrijders hebben het liefst hun dagelijkse kloffie zoals een spijkerbroek en een T-shirt onder hun motorpak. Maar het katoen in die kleding neemt het zweet op en wordt nat en klam. Hierdoor neemt de damptransport door het membraan – en dus het comfort – dramatisch af.Om optimaal te profiteren van de ademende werking van een motorpak moet je er functionele motorkleding (ook wel technisch ondergoed genaamd) onder dragen. Dit neemt zelf geen vocht op, maar zorgt er wel voor dat zweet snel van het lichaam wordt afgevoerd en direct wordt doorgegeven aan de buitenste laag. Op die manier blijft het motorpak optimaal ademen en het comfort groot. De betere motordealer, motorkledingspecialist en outdoorwinkels hebben tegenwoordig een ruim aanbod in deze onderkleding voorradig.[bu]Een membraan-motorpak functioneert pas optimaal als je er de juiste onderkleding onder draagt.[kasten 5 seite 108 wash & go]WASH & GOMotorkleding wordt vuil tijdens het gebruik. Wat is de beste manier om het weer schoon te krijgen?Veel motorkleding is nog steeds in sober zwart uitgevoerd. Het voordeel daarvan is echter dat viezigheid dan wel minder opvalt. Maar toch: eens komt de tijd dat een motorpak gereinigd moet worden. Nu kan dat ook probleemloos met je gewone wasmachine, je hoeft niet bang te zijn dat de membraanfolie daar niet tegen kan. Integendeel: regelmatig wassen is juist goed voor het membraan, omdat het de poriën openhoudt en zo zijn optimale ademende werking en waterdichtheid houdt!Dat wassen kan in een gewone wasmachine op 30º. Verwijder vooraf de protectoren omdat die vaak minder goed tegen de wasbeurt kunnen en in het ergste geval het membraan tijdens het wassen kunnen beschadigen.Gebruik een vloeibaar fijnwasmiddel of een speciaal wasmiddel voor Gore-tex-kleding (verkrijgbaar bij de betere motorzaak of buitensportzaak). Waspoeder is ongeschikt omdat hiervan resten kunnen achterblijven in de poriën van het membraan. Wasverzachters zijn ook absoluut taboe: zij verstoppen de microporeuze membranen en veroorzaken een capillaire werking waardoor regenwater nadien zelfs naar binnen wordt gezogen!Om te voorkomen dat er zeepresten achter blijven is het verstandig de wasbeurt af te ronden met een extra spoelgang. De tip van de mensen van Gore-Tex: was liever een keer vaker met weinig wasmiddel, dan minder vaak met veel wasmiddel.Na het wassen kan – als dat op het ingenaaide label is aangegeven – het motorpak in de wasdroger en eventueel zelfs gestreken worden als je daar behoefte aan hebt. Onze ervaringen zijn echter het beste met lekker uithangen op een goede kleerhanger en een dag laten drogen. Na het wassen en drogen is het niet onverstandig om de buitenlaag opnieuw waterafstotend te maken met een spuitbus impregneermiddel. Op die manier voorkom je dat de buitenlaag zich in een regenbui vol water kan zuigen.Ook handschoenen en laarzen hebben baat bij een regelmatige reiniging, het beste met veel stromend water onder de kraan. Heel belangrijk is dat ze vervolgens de kans krijgen om rustig te drogen en vooral niet op de verwarming of in de volle zon leggen. Ook hier is het belangrijk om ze regelmatig te impregneren.[bu]Na het wassen is het verstandig het pak opnieuw te impregneren.[[kasten 6 flickschusterei]MEMBRAANKLEDING REPARERENMotorkleding heeft vaak te lijden van het gebruik. Een schuivertje of een gat omdat je ergens bent blijven haken hoeft echter niet meteen te betekenen dat het pak de container in kan.Het membraan, dat ongeveer de dikte van plastic keukenfolie heeft, is natuurlijk vrij gevoelig voor beschadigingen. Dat kan bijvoorbeeld na een val zijn. Is het pak dan meteen afgeschreven? Niet noodzakelijk: voor het snelle plakwerk zijn er in de outdoorwinkels vanaf ongeveer 10 euro Gore-Tex-reparatiesetjes te koop waarmee de beschadiging van buiten af gedicht kan worden. Zo zijn kleine gaatjes en scheurtjes snel en goed te repareren, de plakkers zijn zelfklevend of opstrijkbaar.Als het grotere beschadigingen betreft hebben de betere kledingmerken een reparatieservice, hou er echter rekening mee dat zo’n reparatie tijdrovend en dus duur is. Dat komt onder meer omdat alle naden achteraf ook weer gesealed moeten worden. De betere motordealer of motorkledingspeciaalzaak kan je hierover informeren en hij kan ook vertellen of reparatie nog wel zinvol is gezien de te verwachten kosten.Bij elk probleem met een membraanpak moet bovendien bekeken worden of er sprake is van ‘eigen schuld’ of van een ander probleem. De betere membraanfabikanten, onder wie Gore-Tex zelf, geven namelijk een levenslange garantie op hun product en zo kun je bij lekkage of verminderde membraanwerking zelfs nog na jaren aanspraak maken op die garantie. Dat is één van de redenen om de duurdere membraankleding toch niet bij voorbaat links te laten liggen!Bij handschoenen en laarzen komen de klachten vaak veel eerder naar voren, vaak omdat ze direct te herleiden zijn naar fouten in de fabricage. Vandaar dat het niet onverstandig is om zo snel mogelijk na aankoop een waterdichtheidtest uit te voeren en eventueel zo snel mogelijk te reclameren.[[bu]]De betere motorkledingmerken hebben een eigen reparatieservice.[[kasten 7 klimawandel]]DE TOEKOMST VAN MEMBRAANKLEDINGDankzij de toepassing van klimaatmembranen heeft de motorkledingindustrie een flinke stap voorwaarts gezet. En er zit nog ruimte in de ontwikkeling.Van vreemde eend in de bijt tot verkoopsucces: textiel-motorkleding met een functioneel membraan heeft een hoge vlucht genomen. Dat geldt niet alleen voor motorpakken, maar ook voor laarzen en handschoenen die veel breder inzetbaar zijn geworden.Bovendien is de veiligheid van textiele motorkleding de laatste jaren flink toegenomen door toepassing van goedgekeurde protectoren en sterke, slijtvaste buitenstof. Bovendien zijn de eerste stappen op het gebied van leren Gore-Tex-pakken inmiddels ook gezet. De verwachting is dat juist dit soort kleding de komende jaren volop wordt aangeboden. Wat de textiele motorpakken betreft moeten we vooral denken aan een verdere fijntuning, zowel van de pakken zelf als van de membraantechnologie. Een mooi voorbeeld van die voortschrijdende technologie is de ‘C-Change Membrane’ van de Zwitserse textielveredelaar Schoeller. Dat membraan – wat inmiddels wordt toegepast door Richa in enkele motorpakken – past zich aan aan de wisselende temperaturen. Bij warmte gaan de poriën verder open zodat de waterstofdamp makkelijker kan ontwijken, terwijl bij kou de poriën juist kleiner worden om zo de isolatiewaarde te verhogen.Tot slot wordt er achter de schermen bij de membraanfabrikanten continu gewerkt aan verbetering van de productiemethodes, zowel qua tijd (lees: lagere kostprijs) als qua milieu-aspecten.[[bu]]Het Schoeller-membraan reageert als een dennenappel op temperatuurswisselingen.[[aufmacherseite:Nur 2 Bilder (die beiden untere Bilder) verwenden.[[weitere BU’s]]Waterdicht dankzij miljarden kleine gaatjes in het membraan: zo ziet Gore-Tex er uit onder de microscoop.De fabrikanten van functionele membranen hebben uitgebreide testfaciliteiten om de kleding met hun membraan te testen.Ondanks je dure pak toch nat worden, welke motorrijder kent dit gevoel niet?[[text im blauen balken unten wenn zuviel text dan kan diesen balken ganz weg]]DE SUCCESSTORYIn 25 jaar groeide hert membraan uit van bizarre nieuwigheid tot verkooptopper. Het is inmiddels niet meer uit de motorkledingwereld weg te denken.1983 De vakwereld was verbijsterd: “Een waterdicht materiaal dat toch kan ademen!”. De primeur van handschoenen met een Gore-Tex-membraan sloeg in als een bom.1986 Een alternatief voor het leren motorpak? BMW zette de eerste stap met dit revolutionaire BMW Gore-Tex-pak, maar de vakpers was niet onder de indruk, vooral omdat de buitenlaag van weinig slijtvast katoen was.1986 Een snelle reactie uit Finland: Rukka presenteerde in 1986 een waterdicht motorpak dat voor 100% uit slijtvast Cordura bestond.1993 Wat moet je doen wanneer je favoriete laarzen er niet in waterdichte uitvoering zijn? Gelukkig zijn er nu sokken met klimaatmembraan!1993 Textielen motorpakken zijn intussen helemaal ingeburgerd, nu verdient leer een opwaardering en BMW neemt opnieuw het voortouw met dit waterafstotende leren pak met een Gore-Tex-binnenpak.1997 Een nieuwe poging voor de dierenhuidenfans: een set onderkleding voorzien van membraantechnologie. Het leren pak past er goed overheen, maar blijft zich vol water zuigen.2002 Ook sportieve rijders zijn met regen onderweg en krijgen zwqeetvoeten in de zomer: gelukkig komen er steeds meer laarzen met de membraantechnologie.2003 Zelfs het goede oude regenpak moet er aan geloven, maar tot een doorbraak komt het niet. Alleen polo levert een regenpak met klimaatmembraan.2004 Voorbodes van de komende tijd: Stadler biedt de waterdichte en uit leer en textiel gemaakte Rain Refuser aan. De snit van membraankleding wordt steeds sportiever.2005 Alles onder controle: dankzij een nieuwe productietechniek van Gore-Tex kunnen er nu ook handschoenen volgens het laminaatproces gemaakt worden. Het resultaat: waterdicht èn een prettige pasvorm en grip.2008 ‘One leather, all wheater’. Het huwelijk tussen Gore-Tex en leer is gesloten en Rukka maakte er direct een pak van. Waarschijnlijk zal de rest komende jaren volgen.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-