+ Plus

Jurgen van den Goorbergh – slipstream

Er zijn inmiddels elf zeer spannende GP’s verreden en in MotoGP-tussenstand gaan teamgenoten Valentino Rossi en Jorge Lorenzo gelijk op. Wie neemt de bokaal met de grote oren dit jaar mee naar huis?

Dat het Yamaha, Rossi of Lorenzo gaat worden is eigenlijk wel duidelijk. Marc Marquez is wel weer met een goede opmars bezig, maar zelfs voor hem is het schier onmogelijk om een achterstand van 52 punten te overbruggen. De Honda blijft gewoon zeer lastig om te rijden, zeker op de limiet. HRC heeft dit jaar een te agressief motorkarakter in de machine gestopt. En aangezien er tijdens het seizoen niets aan verandert mag worden, is het voor de coureurs zeer lastig om dit beest te temmen. Marquez rijdt inmiddels zelfs weer met het 2014-chassis. Dat is wat minder stijf is en moet hem meer vertrouwen geven. Hij remt de motor immers zeer hard en agressief de bocht in en moet dus veel gevoel in de voorkant zien te krijgen. Met het wat stijvere 2015-frame kwam de achterkant soms nogal wat abrupt terug na het inglijden van de bocht, waarna voorkant onder te grote belasting kwam te staan en dus weggleed. De Honda-rijders zeggen daarom ook dat je alle bochten als een V moet rijden: laat remmen, dan stilstaan, motor opliften en weer vol uitaccelereren. Het gevolg is veel wielspin en een onrustige motor. Vooral Scott Redding en Cal Crutchlow hebben hier de grootste moeite mee. Rossi en Lorenzo kunnen met de Yamaha meer een U-bocht maken en dat blijkt dit jaar de winnende cocktail te zijn. Je ziet ook dat hun Yamaha-collega’s Pol Espargaro en Bradley Smith het wat lastiger hebben met die vloeiende manier van rijden, die juist nodig is om met de Yamaha hard te kunnen gaan.

De Ducati’s van Andrea Iannone en Andrea Dovizioso kunnen niet zo imponeren als in het begin van het seizoen. De basis van de GP15 is goed, maar om daar nu nog een stap bovenop te doen, blijkt toch lastig te zijn. Zelfs in de kwalificatie wordt de beide fabrieksrijders nog wel eens de oren gewassen door Danilo Petrucci op de oude GP14! Met de snelheid zit het wel goed, dus zal er meer aan de afstelling van frame en vering moeten worden gewerkt. Persoonlijk lijkt mij de balans van de machine teveel op de voorkant te rusten. Met de overgang van insturen naar accelereren ontstaat er dan te weinig gewichtsverplaatsing naar de achterzijde, die dus onrustig wordt en er gripverlies optreedt. Iannone lijkt op dit moment van het seizoen zelfs de overhand te krijgen op Dovizioso.
Zoals gezegd heeft Yamaha op dit moment het beste pakket, zowel qua coureurs als materiaal. Rossi zal manieren moeten gaan verzinnen om Lorenzo in rechtstreekse duels te kloppen. Mijn gevoel zegt dat het de komende GP’s wel eens een bikkelharde strijd kon gaan worden, waarin het er niet altijd even vriendelijk aan toe zal gaan. Rossi heeft al eens eerder in zijn loopbaan concurrenten op mentaal vlak onder druk gezet, oppassen dus voor Lorenzo!

In de andere klassen is er vooral Belgisch succes geweest met een eerste plaats voor Moto2-coureur Xavier Simeon in de Duitse GP en de zeer verassende zege van Moto3-rijder Livio Loi in het Amerikaanse Indianapolis. Hierbij speelde vooral een tactische bandenkeuze een grote rol. Hoe dan ook, deze overwinning pakken ze de kleine, taaie Belg niet meer af, gefeliciteerd! De strijd in de Moto3-klasse lijkt volledig gecontroleerd te worden door Danny Kent, maar de Brit moet wel oppassen dat hij niet te nonchalant wordt en daardoor veel punten laat liggen. De laatste twee GP’s snoepte Enea Bastianini stiekem veel af van zijn nog immer riante voorsprong van 45 punten. De trein waar Moto2-rijder Johann Zarco op zit, is door niemand meer te stoppen. De zeer strak en safe sturende Fransman is een lust voor het oog en geeft al zijn concurrenten het nakijken. De titel is een kwestie van tijd. Ook onze eigen Bo Bendsneyder in de Redbull Rookies Cup zit op dezelfde treinrails en heeft inmiddels zes overwinningen uit acht races te pakken. Zijn voorsprong is inmiddels opgelopen tot 36 punten op collega Fabio Di Giannantonio. Een ding is zeker, de titelstrijd in de MotoGP is met nog zeven GP’s te gaan volledig open. Rossi versus Lorenzo. Moge de beste winnen!

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-