+ Plus

GP Wegrace TT Assen

Marc Marquez houdt niet van zwemmen. “Water is voor vissen”, lachte hij na afloop van de Dutch TT. Ook nu weer viel er voor Marquez genoeg te lachen. Niet alleen won hij zijn achtste race op rij, Dani Pedrosa moest ook nog tweede man Andrea Dovizioso voorlaten, en Valentino Rossi strandde op een vijfde plaats. Jorge Lorenzo worstelde zonder vertrouwen naar de dertiende positie. En Marquez kwam ‘zwemmend’ over de finish. ‘Like a fish’.

Marc Marquez is pas 21 jaar, maar toch heeft hij nu al de Grand Prix-wereld veranderd. Dat doet hij niet slechts met het evenaren of verbeteren van records – in Assen evenaarde hij een 43 jaar oud record van Giacomo Agostini die in 1971 ook de eerste acht races van het jaar won – maar ook door zijn stijl én door het uitproberen van nieuwe strategieën. Dat doet hij samen met zijn team, de mensen van wie hij informatie opzuigt als een spons. Eerder dit jaar verraste hij vriend en vijand door volledig tegen de heersende praktijk in tijdens een kwalificatie van machine te wisselen (en vervolgens de pole te pakken) en ook in Assen volgden Marquez en co hun eigen weg naar succes. Toen kort voor de al uitgestelde start van de MotoGP een helse regenbui losbarstte, bood de wedstrijdleiding de coureurs de mogelijkheid om twee verkenningsronden te rijden. Terwijl zijn naaste concurrenten de kans pakten om twee ronden een gevoel te krijgen met het natte asfalt, parkeerde Marquez zijn Repsol/Honda gewoon na één rondje op de grid. “Ik vond één ronde voldoende”, legde hij uit als een vanzelfsprekendheid. “Omdat je weer moet bijtanken zou het alleen maar extra werk en stress zijn voor het team. Ik zag er ook geen voordeel in. Je moet door de pitlane, je band koelt weer af en dan belast je je band nog een ronde.”
Ook in Assen bleek dat Marquez zijn eigen grootste tegenstander is. Tijdens de warm up zocht hij duidelijk de grens en overschreed die in de slotminuut bij het insturen van de Haarbocht. Marquez’ tweede valpartij van het seizoen maakte weinig indruk op de coureur zelf. Marquez is vol zelfvertrouwen en is zelden van zijn stuk te brengen. “Hij is ontzettend moedig en snel. Hij is ook erg slim en doet meestal de juiste dingen”, verwoordde Valentino Rossi het.
In een uitzonderlijke kwalificatie, waarin de twaalf rijders achter elkaar over de baan reden, misten Jorge Lorenzo en Rossi de boot volkomen. Op het plotseling nat geworden asfalt was Rossi de langzaamste van de twaalf en Lorenzo kwam niet verder dan de negende plaats. Aleix Espargaro liet een gaatje vallen en reed dat met risico dicht – het leverde hem wel zijn eerste poleposition op in zijn 150e Grand Prix. Naast de Forward Yamaha-coureur stonden – op 1,4 seconde! – Marquez en diens teamgenoot Dani Pedrosa. Ook onder normale omstandigheden wachtte Lorenzo en Rossi dus een moeilijke opgave.

De regen voor de start zorgde voor veel hectiek, ook bij Stefan Bradl die onderuit ging in de verkenningsronde. Na een inderhaast gepresenteerde nieuwe startprocedure met twee verkenningsronden, besefte Valentino Rossi dat hij een verkeerde beslissing had genomen. Terwijl vrijwel iedereen op regenbanden stond, wilde Rossi het risico nemen om met slicks van start te gaan. “Na de warm up-ronde besloot ik om met slicks te starten”, legde Rossi uit. “Dat was op dat moment een uitstekende beslissing. Ik had verwacht dat meer rijders het zouden doen, maar alleen Pol (Espargaro) en ik deden het. Als het droog was gebleven, had ik met veertig seconden voorsprong kunnen winnen. Maar na twee verrekte minuutjes regen was het te gevaarlijk. Toen bleek dat dat ik een verkeerd besluit had genomen. Starten vanuit de pitlane met regenbanden was het enig juiste wat ik kon doen.”
Na de start namen Marquez en Andrea Dovizioso het initiatief. Meteen sloeg het duo een gat ten opzichte van Aleix Espargaro, Pedrosa en Andrea Iannone. Na zes ronden stuurden de twee kopmannen naar binnen om daar op hun machine met slicks over te stappen. Dovizioso nam de eerste plaats over toen Marquez in zijn eerste ronde na de wissel naast de baan terecht kwam. Het gat van ruim vier seconden reed Marquez in zeven ronden dicht. Daarna versnelde Marquez en ging hij op weg naar zijn achtste overwinning in acht races. Marquez’ tempo was weer moordend, want op de droge baan bleef hij met zijn snelste ronde slechts 0,27 seconde boven Pedrosa’s ronderecord uit 2012. Dovizioso reed op ruim zes seconden naar zijn beste prestatie in Ducati-dienst en Pedrosa schudde in de slotfase de heftig tegenstribbelende Espargaro af.
“Het was een heel moeilijke race en het doel was vooral om te finishen”, vertelde Marquez na zijn vierde TT-zege in vijf jaar. “Ik was ook wel zenuwachtig, maar mijn team had alles onder controle. Daarom kon ik me concentreren op het rijden. Mijn pace was goed en ik voelde dat ik kon pushen om te winnen. De vraag was of we meteen met slicks konden beginnen, maar dat was echt te gevaarlijk.”
Ook in een ‘flag to flag’-race toonde Marquez zich voor het eerst de beste. “Ik voel me erg sterk, maar er zal beslist een moment komen dat iemand sterker is. Dan gaat het er om om de schade beperkt te houden. Vandaag wist ik dat mijn pace op een droge baan iets beter was dan Dovi en daarom voelde ik me zeker. Als je met je belangrijkste rivalen rijdt, neem je iets meer risico.”
De vanaf de zevende plaats gestarte Dovizioso pakte niet alleen zijn tweede podium van het jaar, maar promoveerde ook naar de vierde plaats in de tussenstand ten koste van Jorge Lorenzo. Nadat hij in 2011 op Honda en in 2012 op Yamaha derde was geworden, was deze tweede plaats op de Ducati Dovizioso’s beste klassering in dertien jaar Assen. “Het ging er in de eerste ronden vooral om om uit te zoeken waar het wel nat was en waar je voorzichtig moest zijn”, keek de 28-jarige Italiaan terug. “In de eerste paar ronden deden we het wat kalm aan, maar na een ronde of drie besloten we tegelijk om voluit te gaan. Onze strategie met de machinewissel werkte goed en toen Marc een fout maakte, kon ik het eerst even controleren. De eerste ronden op slicks zijn altijd erg moeilijk, omdat je moet wennen, ook aan de stijfheid van de motor. Toen begon het weer iets te spetteren en Marc kwam me voorbij. Ik probeerde wel om hem bij te houden, maar hij was gewoon te snel. Omdat Dani ver achter me reed, heb ik daarna ook wat rustiger aan gedaan.”
Dani Pedrosa gaf toe dat hij had getwijfeld of hij met slicks moest starten, maar regen in de warm up-ronde had het hem wat makkelijker gemaakt: “Het team was klaar voor welke situatie dan ook en ik was zelf ook rustig op de grid”, aldus Pedrosa. “In de eerste ronden besloot ik niet te veel te pushen en daardoor verloor ik de aansluiting. Maar ik wilde de banden niet opbranden voor het geval het weer zou gaan regenen. Na de wissel had ik een mooi gevecht met Aleix. Het podium was mogelijk en daarom besloot ik nog iets te pushen. Maar als je hier iets fout zou doen, had je zo maar op een andere plaats kunnen staan.”

Achter Espargaro finishte Valentino Rossi als vijfde. Voor de vele fans die hadden gehoopt dat de Italiaan na zijn TT-zege van 2013 ook nu Marquez’ belangrijkste tegenstander zou zijn, was het een tegenvaller. Toch reed Rossi een sterke inhaalrace. Na drie ronden lag Rossi op een dertiende plaats en net als Marquez, Dovizioso, Espargaro en Pedrosa stuurde Rossi na zes ronden naar binnen voor een ‘bike swap’. Na de machinewissel heb ik een fijne race gereden en ik kon nog behoorlijk naar voren komen. Onder normale omstandigheden had ik mee kunnen doen voor het podium.”
Dat gold mogelijk ook voor Jorge Lorenzo, maar voor het vierde opeenvolgende jaar kende de Spanjaard een buitengewoon moeizame race op een van zijn favoriete circuits. Lorenzo reed nog een redelijke openingsfase en reed nog even op de derde plaats toen de kopmannen de pits indoken. Na zijn machinewissel kreeg de angst vast op de tweevoudig MotoGP-wereldkampioen. Lorenzo zakte terug naar de zeventiende positie en worstelde zich naar een dertiende plaats. De Spanjaard legde de schuld voor het zwaar teleurstellende resultaat bij zichzelf. “De machine was goed in de regen en ook op het droge”, vertelde Lorenzo. “Maar ik miste gewoon compleet het vertrouwen. Ik was hier gewoon de bangste coureur op de baan. Toen ik de regenspetters zag, durfde ik gewoon geen risico’s te nemen. Het was honderd procent mijn schuld en ik bied het team en ook mijn fans mijn excuses aan. Ik had niet het lef en ik was niet competitief. Vorig deed ik hier iets wat veel mensen voor onmogelijk hielden (Lorenzo brak op donderdag zijn sleutelbeen, liet zich opereren in Barcelona en finishte vervolgens in Assen als vijfde, red), die jaar gold het omgekeerde. Vorig jaar was ik moedig. Misschien te moedig en het idee dat ik weer zou kunnen vallen, deed me het gas dichtdraaien. Waarschijnlijk besefte ik door de crash van vorig jaar te veel wat de gevaren zijn.” Al tijdens de natte kwalificatie van vrijdag zaten de beelden van vorig jaar Lorenzo dwars. “Ik had wat weinig grip, maar dat was niet het probleem. Ik verloor mijn concentratie. Het was vooral dat ik niet weer wilde vallen. Ik denk dat dit op andere banen niet zo zou zijn in de regen. Ik heb een paar ‘flag to flag’-races gewonnen, dus ik weet dat ik in dit soort omstandigheden snel kan zijn.”
Rossi nam het op voor zijn teamgenoot. “Ik begrijp Jorge wel”, aldus Rossi. “Hij crashte vorig jaar en nadat ik mijn been brak in Mugello door een te koude band, had ik eerst ook steeds het gevoel dat ik in de openingsronden met een koude band reed. Ik had ook even tijd nodig om weer terug te komen. Maar in de droge trainingen was hij erg snel en ik verwacht dat hij op de Sachsenring weer competitief is.”
In Duitsland won Marc Marquez vorig jaar nadat hij Valentino Rossi en Cal Crutchlow was gepasseerd. Hoewel de WK-leider zelf ook wees op teammaat Pedrosa’s cv op de Sachsenring – met zes GP-zeges is Pedrosa er de meest succesvolle coureur – verwacht Rossi dat Marquez andermaal de te kloppen man is. “Ik denk dat het zijn doel wordt om dit jaar alle wedstrijden te winnen”, meende Rossi. “Wij willen hem in ieder geval één keer dit jaar te verslaan. Dat is óns doel.”

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-