+ Plus

Compacttest Honda SH300i

Voor een stukje flaneren langs de plaatselijke ijssalon of boulevard, zal niemand snel een beroep doen op de onlangs gerenoveerde Honda SH300i. Als geen ander belichaamt deze maxiscooter efficiëntie en functionaliteit op mobiliteitsgebied. De kleine Honda beschikt echter wel degelijk over een flinke dosis charme. Wij voelden de eencilinder aan de tand.

Wie ooit met de ‘oude’ SH300i heeft gereden zal zichzelf nu de terechte vraag stellen of er überhaupt wel iets te verbeteren viel. Honda zou Honda echter niet zijn als men daarop geen antwoord had. Dankzij verschillende (kleine) aanpassingen aan het blok stegen ten opzichte van de voorganger bijvoorbeeld zowel vermogen als koppel, terwijl gelijktijdig toch het verbruik zakte. Bovendien voldoet de eencilinder als eerste Honda-blok aan de nieuwe Euro4-norm. En er is meer nieuws: qua verlichting moest de oude gloeilamp het veld ruimen voor LED-techniek, zowel voor- als achterlicht, als rem- en knipperlichten. Daardoor kon er weer een kleinere dynamo worden gebruikt, waaraan onder meer het geringere verbruik te danken is. Ook de aloude contactsleutel mocht met pensioen, een transponder met twee meter reikwijdte regelt nu het contact.
Onder de nieuw ontworpen carrosserie verstopt zich bovendien een volledig nieuw stalen buizenframe. Een flinke ingreep, met name bedoeld voor het creëren van een bagagecompartiment onder de buddy met ruimte voor een integraalhelm. Geen simpele invuloefening op motorscooters met grote 16 inch wielen, met name wanneer er ook nog een vrij doorstap gerealiseerd moet worden en er nog plaats moet worden gevonden voor het onderbrengen van een ruime negen liter brandstoftank, waarvan de tankdop trouwens een eigen ‘schuilplaatsje’ kreeg voor tijdens het tanken. In tegenstelling tot de vorige SH300i zoek je op het nieuwe model vergeefs naar een gecombineerd remsysteem, uiteraard ter besparing van kosten, plaats en gewicht. Zonder remt de rijklaar 169 kilo wegende scooter echter ook als de beste. Standaard is er overigens wel ABS aan boord.
Qua rijeigenschappen laat de SH zich het beste omschrijven als trefzeker. Zitten en rijden is het devies. En of het nu rechtuit gaat of de bocht om, over slecht of lakenstrak asfalt, de SH straalt altijd vertrouwen en soevereiniteit uit, dat al snel overslaat op de bestuurder. Soeverein is overigens ook het gemak waarmee de eencilinder zich laat manoeuvreren, opbokken bijvoorbeeld is werkelijk een fluitje van een cent. En zo hoef je geen profeet te zijn om te voorspellen dat ook de jongste SH300i weer een hoop pragmatische fans om zijn vingertjes gaat wikkelen!

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-