MotoPlus 09 - 2022

COMPAC T TEST MOTOPLUS 49  MOTOR luchtgekoelde eencilinder, onderliggende nokkenas, vier radiaal geplaatste kleppen, klep­ bediening via tuimelaars en slepers, dry-sump smering, benzine-injectie, Ø 48 mm, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, secundaire overbrenging: ketting. Boring x slag 100,0 x 82,0 mm Cilinderinhoud 644 cc Compressie 8,8 : 1 Max. vermogen 29,4 kW (40 pk) bij 6.000 tpm Max. koppel 45 Nm bij 4.500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen enkel wiegframe, telescoop­ voorvork Ø 41 mm, stalen swingarm, stereo schok­ dempers met instelbare veervoorspanning, schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 240 mm met dubbelzuiger remklauw, ABS (uitschakelbaar). Wielmaten 19/18 inch (v/a), rvs spaakwielen Bandenmaten 100/90-19; 130/70-18 Banden Kenda MATEN EN GEWICHTEN wielbasis n.b., balhoofdhoek n.b., veerweg v/a 120/120 mm, zithoogte 830 mm, rij­ klaar gewicht 181 kg, tankinhoud 13 liter. Garantie 2 jaar Onderhoudsinterval 3.000 km Kleuren Night Blue, British Green Prijs NL € 5.999,- / B € 5.599,- INFO NEDERLAND EN BELGIË www.mash-motors.nl / www.mash-motors.be TECHNISCHE GEGEVENS Mash Six Hundred Classic 650 kettingkast sluiten daar helemaal op aan. De spaakwielen maken het plaatje compleet en dat is een mooie keuze, want spaakwielen zijn duurder dan eenvoudige gietwielen, vooral met de hier gebruikte rvs spaken. Moderniteiten worden soepel in het ontwerp geïntegreerd, want de Six Hundred is dankzij injectie en kata- lysator (uiteraard) Euro5-goedgekeurd, een led-­ lichtbron huist in de klassieke koplamp en een uitschakelbaar ABS waakt over de schijfremmen voor en achter. Op Corsicaanse slingerwegen mag de Mash laten zien wat ’ie in huis heeft. Een korte druk op de startknop slingert de dikke eenpitter aan en de motor ploft lekker stationair met een rustgevende puls. Eigenlijk jammer dat de Mash geen kickstarter heeft, want een dikke stamper gedecideerd aantrappen voor een vol terras heeft zo zijn charme. Eenmaal op het niet te hoge zadel gezeten tref je een verfrissende eenvoud aan. Rechts een gas- en remhendel. Links een koppelingshendel en de knoppen van de clignoteurs. Recht voor je een dash- board met twee ronde tellers en een paar con- trolelampjes en dat is het. Ik klik de eerste ver- snelling in, schakel meteen door naar twee, drie en vier en roffel met amper 50 het dorp uit. De bergen intrekkend blijkt de Six Hundred over een juweel van een motorblok te beschikken. Het topvermogen van de olie/luchtgekoelde eenpitter is met 40 pk bij 6.000 toeren niet bijs- ter hoog, maar dankzij het prettige gewicht van 181 kilogram, het breed uitgesmeerde koppel, de korte eindoverbrenging en de uitstekende gasrespons voelt dit als een levendige en krach- tige aandrijflijn. Deze ervaring wordt ondersteund door een lekkere soundtrack en bovendien is het blok toerengretig, waardoor behalve rustig toeren ook sportief rijden tot het repertoire behoort op de bergpassen. Rustig rijden wordt lekker cruisen dankzij de soepele vering en het prach- tig neutrale stuurgedrag, bij lage en hogere snelheden, maar ook bij hobbels en gaten in de weg blijft de Mash vertrouwen geven. Daar- naast is het lovenswaardig hoe het rijwielge- deelte ook overeind blijft bij een stevige rijstijl. Echt boven verwachting! De enkele voorrem vertraagt prima, mede dankzij de vierzuiger remklauw, en de demping blijkt precies genoeg om onrust in het rijwiel­ gedeelte te vermijden. Dit, in combinatie met een goede grondspeling en de uitstekend grip biedende Indiase Ceat-banden, geeft de rijder het vertrouwen om de Six Hundred middels het brede stuur hard elke hoek in te smijten. Dankzij de smalle banden dartelt de Mash lichtvoetig van bocht naar bocht en is een oprichtneiging vrijwel afwezig. De Mash voelt harmonieus aan en blijkt goed uitontwikkeld. Dat is knap, vooral in een wat lagere prijsklasse. Op deze manier is het helemaal niet erg dat dit stuurfestijn wat langer aanhoudt, want het iets te zachte zadel zit best goed, de kniehoek is met mijn 1,87 meter lengte prima, er zijn tril- lingen maar dan wel van de fijne soort en prak- tische zaken zoals het zicht in de spiegels zijn ook goed (op de trillingen na). De Corsicaanse wegen dicteren snelheden tussen stapvoets en hooguit 120, maar aangezien de Mash daar lek- ker vlot naartoe snelt, zal het vermogen ook in Nederland volstaan. De opgegeven topsnelheid van 150 km/uur maakt snelwegetappes zeker mogelijk, al zal dat niet de ideale leefomgeving van deze neo-retro machine zijn. Mash heeft het concept van de relaxte retro­ bike voortreffelijk uitgevoerd. De Six Hundred ziet er charmant uit en het rijden is ronduit een genot omdat alles zo ongecompliceerd gaat en harmonieus aanvoelt. Voor de vlijmscherpe prijs van € 5.999,- leveren de Europese merken vrijwel niets en de Japanse merken misschien een 125. Des te verheugender is daarom dat de Mash niet aanvoelt als een budgetmodel, maar eigenlijk op alle fronten weet te overtuigen, binnen het concept van een retromodel. Daar- bij is de dikke eenpitter het stralende middel- punt van dit feestje. De Six Hundred is aantrek- kelijk voor degenen die gecharmeerd zijn van een klassieker (een SR500 bijvoorbeeld!), maar toch een nieuwe motorfiets willen met de bij­ behorende garantie. Deze rijdt bovendien veel beter dan de echte oudjes en lekt geen olie. Het zou zo maar kunnen dat de Six Hundred de springplank is voor Mash om bij een veel breder publiek in beeld te komen. n De Six Hundred is leverbaar in sjiek blauw en klassiek groen-wit. Eenvoud is troef. Twee ronde klokken met daarin een goed afleesbare toerenteller en snelheidsmeter, een klein LCD-display met snelheid, kilometerstanden en dergelijke.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3