MotoPlus 2018/03

de Suzuki in dit segment zeker geen vlieg- gewicht. Dat weerhoudt de kleine avonturier er echter niet van om lekker lichtvoetig te sturen. Als de banden eenmaal een beetje temperatuur hebben dan, want de standaard IRX Road Winners zijn zeker in koude staat geen toonbeeld van feedback en grip. Dat laatste wordt in warme toestand al een stuk beter, al is de feedback ook dan zeker niet optimaal. Maar goed, banden zijn vervang- baar, nietwaar? Voorop staat dat de lichtste V-Strom zich lekker vanzelfsprekend van het ene op het andere oor laat leggen en dat ook de vering aardig zijn mannetje staat. Voor en achter is gekozen voor dezelfde niet-instel- bare veerelementen als de GSX-250R heeft – de veerwegen zijn ook identiek – en die voldoen bij normale toersnelheden prima. Comfortabel en afdoende gedempt. Voer je het tempo op, dan rijd je al snel tegen de gren- zen van de vering aan en begint met name de achterzijde wat te deinen. Maar daar hebben ze bij Suzuki andere modellen voor, gezien het gebruiksgebied doet de vering wat het doen moet. Dat geldt ook voor de remmen, voor en achter trouwens met sportieve wave-schijf én uiteraard met ABS. Het eerste aangrijpen zorgt voor een aangename remwerking, al wordt de remkracht bij doorknijpen niet veel verder opgevoerd. Wel iets om rekening mee te houden als je eens plotseling hard in de ankers moet. Mede ook doordat de achterrem slechts een bescheiden assistent is. Onder de streep is deze Suzuki V-Strom 250 een welkome aanvulling in het lichtere segment, dat in verschillende genres steeds meer keuzemogelijkheden biedt en dan kan ook een fabrikant als Suzuki uiter- aard niet achterblijven. De vrolijk draaiende paralleltwin weert zich dapper en kranig en valt vooral op door zijn bijzonder gematigde benzineverbruik en forse actieradius. Qua looks sluit de kleinste V-Strom naadloos aan op de uitstraling van zijn grote broers, al heb- ben ze de 250 bij Suzuki met de opvallende ronde koplamp ook een heel eigen gezicht gegeven. De Suzuki V-Strom 250 staat voor € 5.999,- bij de dealer. < ■■ MOTOR vloeistofgekoelde paralleltwin, enkele bovenliggende ketting-aangedreven nokkenas, twee kleppen per cilinder, klepbediening via tuimelaars, wet- sump smering, benzine-injectie Ø 26 mm, geregelde katalysator, 350 watt dynamo, accu 12 V/10 Ah, mecha- nisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnel- lingsbak, ketting, secundaire overbrenging 14/47. Boring x slag 53,5 x 55,2 mm Cilinderinhoud 248 cc Compressie 11,5 : 1 Max. vermogen 18,4 kW (25 pk) bij 8.000 tpm Max. koppel 23 Nm bij 6.500 tpm ■■ RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 37 mm, stalen swingarm, mono- schokdemper, schijfrem voor Ø 290 mm, dubbelzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 240 mm, enkelzuiger remklauw, ABS. Aluminium gietwielen 3.00 x 17; 4.00 x 17 Bandenmaat 110/80-17; 140/70-17 Banden in test IRC Road Winner RX-01 ■■ MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.425 mm, balhoofdhoek 64,8°, naloop 100 mm, veerweg v/a 115/125 mm, zithoogte 800 mm, drooggewicht TECHNISCHE GEGEVENS SUZUKI V-STROM 250 Keurig: geïntegreerde kofferhouders en een bagagerek met in dit geval de grond- plaat voor de optionele topkoffer. eerste test MOTOPLUS 49 Met een drooggewicht van 188 kilo is de V-Strom zeker niet het lichtst in zijn segment, maar het is nog altijd laag genoeg om lekker lichtvoetig te sturen. 188 kg, max. toelaatbaar totaalgewicht 375 kg, tankinhoud 17,3 liter. Garantie 3 jaar Service-interval 5.000 km Kleuren zwart/geel en zwart Prijs NL € 5.999,- / B € 5.599,- ■■ INFO NEDERLAND Nimag BV, www.suzuki.nl ■■ INFO BELGIË Suzuki 2Wheels Belgium, www.suzuki2wheels.be

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3