MotoPlus 2018/03

116 MOTOPLUS rij-impressie RIJ-INDRUK TRIUMPH MOTO2-PROTOTYPE Komend seizoen levert Honda voor het laatst de uniforme motorblokken voor de Moto2- klasse. Vanaf 2019 komen de blokken van Triumph, en dat betekent een compleet andere dimensie voor wat betreft vermogen en geluid. Daar konden wij alvast van proeven tijdens een exclusieve testrit met een prototype op het Spaanse Calafat. | Tekst: Andreas Bildl; Foto’s: Triumph | DE KLANK VAN DE DRIELING Humor hebben ze bij Triumph wel. “Denk eraan dat we geen extra machine en geen extra onderdelen bij ons hebben. Bij een crash is het einde test”, maant organi- sator Lauren Cox de vijf journalisten, die bij een temperatuur van een frisse zes graden op hun eerste beurt met de zwarte Daytona wachten. Het is uiteraard geen standaard Daytona, want hij wordt aangedreven door de 765 cc metende driecilinder die vanaf 2019 in de Moto2-klasse gebruikt gaat worden. Dat het na negen jaar met de Honda CBR600RR- viercilinder tijd was voor een opvolger, was geen verrassing. Dat dit een Triumph-drie- cilinder zou worden, was echter wel een kleine verrassing. In positieve zin dan. Want de 765cc driecilinder heeft meer koppel, meer vermogen en daarnaast een geweldig geluid. Terwijl de machine in een pitbox met ritmische gasstoten wordt warmgedraaid, geeft de drie- pitter uit de Arrow-uitlaatdemper alvast een voorproefje van dat geluid. Het mooiste daar- aan is dat het niet bij blaffen alleen blijft. Dit blok heeft echt iets in zijn mars en dat wordt tijdens deze korte testsessie al snel duidelijk. Vergeleken met het brave standaard blok dat uit de Street Triple RS stamt, is de Moto2- krachtbron van een compleet andere orde. Het nieuwe blok moet volgens Chief Engi- neer Stuart Wood in de uiteindelijke confi- guratie tot 14.000 toeren kunnen draaien. Bij het testexemplaar grijpt de begrenzer bij 13.800 toeren in. Maar dat deed geluk- kig geen afbreuk aan het plezier, want vanaf 6.000 toeren is er al voldoende vermogen voorhanden en daarmee is de bruikbare vermogensband dus enorm breed. Hierdoor kunnen op het bochtige Spaanse circuit, ondanks de lange eerste versnelling van de verder ongewijzigde versnellingsbak, zelfs de meest krappe bochten in de tweede versnel- ling worden genomen. >

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3