MotoPlus 2018/03

50 MOTOPLUS compacttest COMPACTTEST HONDA GOLDWING GL1800 De Honda GoldWing is al jaren een klasse apart. Toch leek het model door Honda te zijn vergeten, want de imposante toer- machine bestaat al sinds 2001 en kreeg in al die jaren eigenlijk maar één update. Tot 2018 dan, want totaal onverwacht kwam Honda afgelopen najaar met een compleet nieuwe GoldWing op de proppen. Eentje waarvan eigenlijk alleen de naam hetzelfde bleef. Wij maakten al kort even kennis. | Tekst: Johannes Müller; Foto’s: Honda | WEER HELEMAAL BIJ DE TIJD Praktisch elk schroefje is nieuw aan de 2018 GL1800. Het nieuwe 1.833cc zes- cilinderblok kreeg een vierkante boring maal slag (73 x 73 mm) en Unicam-cilinderkoppen. En dat blok hangt nu beduidend verder naar voren onder een aluminium brugframe met een voorwielophanging met dubbele draag- armen en een achterwielophanging met een enkelzijdige swingarm met cardan. Het nieuwe model heeft ook veel strakkere en sportievere lijnen. En dat is niet alleen optisch: hij verloor ook dik 40 kilo aan gewicht, kreeg meer vermogen en koppel, naar wens een automa- tische DCT-transmissie en werd vooral qua elektronica veel moderner, wat zich met name openbaart in de bediening en het 7-inch TFT- dashboard waarop ook alle audio-informatie beschikbaar is, evenals navigatie en Apple CarPlay voor connectiviteit met je iPhone. Bij de ontwikkeling wilde Honda enerzijds nieuwe maatstaven zetten op het gebied van luxe en uitrusting, maar er anderzijds in zijn geheel een beter functionerende motorfiets van maken, die ook jongere motorrijders moet aanspreken. Wel, jongere rijders met een dikke portemonnee dan, want de kale ‘bagger’-variant kost in Nederland al bijna 31.000 euro; bij 38 mille begint het op een echte GL te lijken en de topversie met airbag en automatische zevenbak DCT-transmissie kost maar liefst € 42.858,-. Tja, dat is een prijs waarvan je moeder waarschijnlijk zal ver- zuchten: “Maar jongen toch, daar kun je ook een hele mooie auto voor kopen!” Naast zijn voorganger lijkt de nieuwe GoldWing inderdaad een stuk lichter en compacter. Toch is de elektrische achteruit nog steeds welkom om hem achteruit van een parkeerplaats te laten rollen. De DCT-variant heeft naast die achteruit zelfs een elektrische vóóruit voor soepel manoeuvreren! De zit is zeer ontspannen; luxer kan het bijna niet. En dat geldt ook voor de duopassagier(e). Achter de grote en elektrisch verstelbare ruit heerst praktisch windstilte, maar in tegenstelling tot zijn voorganger heb je niet het idee achter een eiken voordeur verstopt te zitten. Met name je benen zitten meer in de rijwind en dat geeft ook veel meer motorgevoel. Qua bediening zet de nieuwe ‘Gouden Vleugel’ grote stappen voorwaarts, mede door een vijfvoudige tuimelschakelaar om door het (navigatie-)menu te scrollen. Om te starten kan de sleutel in de zak blijven en een klein tikje op de startknop activeert de nieuwe Integrated Starter Generator, een combinatie van dynamo en startmotor. Zoiets slims lijkt heel nieuw, maar onder meer de NSU Prinz had ongeveer 60 jaar geleden ook al zo’n Dynastart. Al gaan we ervan uit dat de Honda- variant probleemlozer zal zijn. De GoldWing springt direct aan en staat stationair zo stil te draaien dat je de radio moet uitzetten om iets van uitlaatgeluid te horen. Ook trillingen blijven achterwege; je FACTSHEET HONDA GOLDWING GL1800 Cilinderinhoud: 1.833 cc Vermogen: 127 pk bij 5.500 tpm Vanafprijs: NL € 30.858,- / B € 25.699,- PLUS • Soeverein rijgedrag • Heerlijk motorblok • Moderne elektronica en dashboard MIN • Aanschafprijs • DCT alleen in duurste versie • Aanschafprijs – of hadden we dat al gezegd?

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3