MotoPlus 09 - 2022

COMPACTTEST MASH SIX HUNDRED 48 MOTOPLUS COMPAC T TEST Laten we eerst eens de lucht klaren met betrekking tot drie prangende vragen. Waarom is de naam van de nieuweling Six Hundred, terwijl het eigenlijk een 650 is? Dat blijkt een Frans grapje, gewoon om lekker eigenwijs te zijn. Zo heeft ook de Mash Five Hundred bij- voorbeeld een slagvolume van 400 cc. Dan is er de vraag waar Mash vandaan komt. De Franse ex-coureur Frédéric Fourgeaud was al actief in de accessoirehandel met zijn importonderne- ming SIMA. Met eigen onderdelen bouwde hij al jaren caféracers. Er bleken zat mensen die wel zo’n stoere retrobike willen rijden maar hem niet zelf willen of kunnen bouwen, en dus werd Mash opgericht. Mash ontwerpt de modellen en ontwikkelt de prototypes in Frankrijk. Deze worden naar China verstuurd, waar ze middels ‘reverse engineering’ de preproductie-machines maken. Die komen naar Mash in Frankrijk en na hun goedkeuring gaat in China de serieproduc- tie van start. Om aan te haken bij die zelfbouw-­ scene biedt Mash veel componenten om de machines te individualiseren, zoals tanks, zadels en uitlaten. Het allerleukst is de prijslijst, want een zadel kost 80 euro en een tank 150. Probeer dat eens bij een Harley, BMW of Ducati... In 2012 begon het avontuur en werden 600 machines verkocht in Frankrijk. In 2021 verkocht Mash in 26 landen liefst 12.000 units. De derde vraag die opborrelt betreft het motorblok, want kennen we dat niet ergens van? Jazeker, dit blok is een nazaat van het Honda-blok dat zo’n dertig jaar geleden onder andere de Dominator 650 aan- dreef. Dat betekent ook meteen dat de prachtige (en dure!) radiale klepopstelling nog aanwezig is – en dat in deze prijsklasse! De rest van de Six Hundred is daad- werkelijk nieuw, want ten opzichte van de X-Ride 650 zijn frame, achterbrug met nu stereovering, voorvork, wielen, tank, zadel en dashboard anders. Waar de X-Ride meer appelleert aan speedway en offroad, grijpt de Six Hundred terug naar de Engelse klassiekers uit de jaren ’60. De ronde vormen van zadel, koplamp, achterlicht, de twee cherry-bomb-­ uitlaten en tank dragen hieraan bij. Ook het tweekleurige spuitwerk, de stereo-achter­ vering, rubber harmonicarubbers om de voor­ vorkpoten en bijvoorbeeld de verchroomde Sinds 2012 produceert Mash een breed scala aan leuk gelijnde en betaalbare retro-motorfietsen. Tot recent voor­ namelijk lichte machines, maar in 2020 markeerde de Mash X-Ride 650 de entree in de zwaardere klasse en met dezelfde 644cc eencilinder debuteert nu de Mash Six Hundred. Afgezien van dat motorblok is de Six Hundred een compleet nieuwe machine. De styling swingt ons minstens vijftig jaar terug in de tijd en de grote vraag is uiteraard of de romantisch ogende Six Hundred net zo lekker rijdt als ’ie eruitziet. | Tekst: Matthijs van de Wall; Foto’s: Mash | VROLIJKE FRANS De luchtgekoelde 644cc-eenpitter met radiale klep­ opstelling (!) is feitelijk het oude Honda Dominator-­ blok, maar dan met injectie en aangepast aan de modernste Euro5 emissie-eisen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3