MotoPlus 09 - 2022

SPORT GP VAN PORTUGAL, PORTIMAO 104 MOTOPLUS SPORT remmen is goed. Maar in Argen­ tinië hadden we een lang recht stuk en dan moet je als het ware V-bochten maken (laat remmen, de machine omgooien en dan het gas openen, red.); wij zijn dan de klos, want wij moeten het van bochtensnelheid hebben. Dan denk je dat het om grip gaat, maar het komt neer op een gebrek aan topsnelheid.” En dat was, volgens Quartararo, een probleem waarmee de Yamaha al jaren kampte. Wel was hij het eens met Dovizioso over een ander aspect. “Ik vind ook dat Yamaha agressiever moet zijn, ze moeten met grotere verande­ ringen komen.” De van pole vertrokken Johann Zarco erkende dat landgenoot Quartararo te snel was voor hem. Zarco passeerde na een matige start eerst Jack Miller, om zich ver- volgens achter tweede man Joan Mir te nestelen. Toen Miller weer begon aan te dringen, ging Zarco in twee pogingen langs Mir. Twee ronden later kegelde Miller Mir onderuit bij een uitrempoging. In de slotfase moest Zarco nog even vrezen voor de als derde gestarte Aleix Espargaro, maar een ver- snelling hield hem buiten bereik van de Aprilia-coureur. Om een betere rijder te worden had Zarco vooral de data van Pecco Bagnaia bestudeerd. “Het remmen is een sterk punt van de Ducati en Pecco is daar heel erg goed in”, aldus de Pramac Ducati-coureur na zijn tweede tweede plaats in vier races. “Het gaat om details, maar alle kleine puntjes helpen in één ronde en vervolgens ook weer in een hele race.” Aprilia is van de zes constructeurs in de MotoGP de enige met zoge- noemde ‘concessions’, privileges die het mogelijk maken om meer te testen, gedurende het seizoen het blok te ontwikkelen en om twee blokken meer te mogen gebruiken in een seizoen dan de concurrentie. Met zes behaalde ‘concession points’ – drie punten voor een overwinning, twee voor een tweede plaats en één punt voor een derde positie – verliest een fabrikant die voordelen. Dankzij Espargaro staat Aprilia nu op vijf. “Sommige engineers in de fabriek zullen er waarschijnlijk niet happy mee zijn, maar ik hoop dat we er na de volgende race in Jerez vanaf zijn”, was de winnaar van de Grand Prix van Argenti- nië duidelijk. “Ik hou niet van de concessions. Ik ben niet dom, ik weet dat we ervan hebben gepro- fiteerd, maar we moeten er vanaf. Ik denk dat we bewezen hebben dat we met de Aprilia op een goed niveau zitten. We hebben een goede basis.” Aleix Espargaro reed weer een hele sterke race, met zijn tweede podium in drie races. Achter Miguel Oliveira loert Alex Rins op een gaatje. Dat vond hij. (Foto: MotoGP) Met twee eerdere podiums in Portimão weet Jack Miller aardig de weg op de ‘rollercoaster’. Maar de Australiër wilde teveel. Johann Zarco hield het hoofd er wel bij. (Foto: MotoGP) Een tweede startplaats was Joan Mir’s beste kwalificatie ooit. Hij pakte kopstart voor Quartararo, maar haalde het einde niet. (Foto: MotoGP)

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3