MotoPlus 2018/03

104 MOTOPLUS occasion OCCASION BMW R1200R TECHNISCHE GEGEVENS BMW R1200R ■■ MOTOR lucht- en vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt boxermotor, balansas, twee bovenliggende ketting-aangedre- ven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via slepers, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 52 mm, geregelde katalysator, 508 watt dynamo, 12 V/12 Ah accu, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnel- lingsbak, cardan. Boring x slag 101,0 x 73,0 mm Cilinderinhoud 1.170 cc Max. vermogen 92,0 kW (125 pk) bij 7.750 tpm Max. koppel 125 Nm bij 6.500 tpm ■■ RIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, upside-down voorvork, Ø 45 mm, enkelzijdige aluminium EVO Paralever- swingarm, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 276 mm met dubbelzuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 Bandenmaat 120/70ZR17; 180/55ZR17 ■■ MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.515 mm, balhoofd- hoek 62,3°, naloop 125 mm, veerweg v/a 140/140 mm, zithoogte 790 mm, rijklaar gewicht volgetankt 231 kg, max. belading 219 kg, tankinhoud 18 liter. ■■ METINGEN Topsnelheid** 230 km/uur Acceleratie 0 – 100 km/uur 3,4 sec Rollende acceleratie 60 – 100 km/uur 3,5 sec Verbruik Secundair 1 op 21,7 Met de ‘waterboxer’-roadster uit 2015 is BMW erin geslaagd de modelreeks een nieuw imago te geven: ‘behoedzaam’ is ingeruild voor ‘dynamisch’. En er is veel vraag naar deze relatief jonge occasion. TOP-ALLROUNDER INTERNET www.bmwrtforum.nl (Nederlandstalig BMW RT-forum met ook een R1200-draadje) www.r1200rforum.com (internationaal R1200R-forum, Engelstalig) Zoek op R1200R en je vindt twee, heel afwijkende, BMW’s. Zo is de ene motor, de oude versie, voorzien van het oude vertrouwde luchtgekoelde blok en de andere – die uit 2015 – van een semi-vloeistofge- koeld blok. Maar daar houdt het verschil niet op. Eigenlijk is bij het herontwerpen van de R1200R geen steen op de andere gebleven. Het meest in het oog springende verschil is natuurlijk de opvallende vloeistofgekoelde boxer, die liefst 125 pk levert. Hetzelfde blok dat de R1200GS reeds twee model- jaren eerder kreeg. Verder is er een groot aantal technische verbeteringen doorge- voerd. Deze allemaal opsommen heeft op deze plek weinig zin, zie daarvoor het kader ‘Modelgeschiedenis’. Eén ding is in ieder geval duidelijk: de Duitse motorbouwer wilde *MotoPlus-metingen; **fabrieksopgave

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3