MotoPlus 2018/03

occasion MOTOPLUS 105 DE CONCURRENTIE MODELGESCHIEDENIS 2015 In februari komt de nieuwe versie van de sinds 2007 aangeboden R1200R op de markt met een nieuwe, semi-vloei- stofgekoelde motor (de ‘waterboxer’) die in tegenstelling tot zijn voorganger geen 110 maar 125 pk levert. Kort samengevat: het 2015-model is een compleet nieuwe motor met een upside-down voorvork, een radiateur voor de vloeistofkoeling, een stalen brugframe met meer torsie- stijfheid, een enkelzijdige swingarm, twee extra rijmodi, zwart cardanhuis, 10-spaaks gietwielen, een rechts geplaatste uitlaat, quickshifter, nieuwe dashboard-indeling en Keyless Ride. De motor wordt geleverd in de kleuren blauw, grijs metallic en wit/rood. Prijs: € 14.650,-. 2016 De kleuren blijven hetzelfde. Prijs: € 14.200,-. 2017 Aanpassingen voor de Euro4-norm. De uitgaande versnellingsbakas krijgt een trillingsdemper. Daarnaast zijn ook de zuigermantel, versnellingsbakas en -lagers herzien. De motor wordt geleverd in de kleuren grijs metallic, rood en wit/rood. Prijs: € 14.200,-. MARKTSITUATIE De keuze is reuze als het gaat om een tweedehands vloeistofgekoelde R1200R vanaf bouwjaar 2015. En dat is niet gek, aangezien de motor als oerdegelijk te boek staat. Bij onze 50.000 km-duurtest kwam de BMW, na een grondige controle, zelfs in de top drie terecht. Zoals we van de Duitse motorbouwer gewend zijn, is er ook bij de R1200R genoeg personalisatie mogelijk dankzij de vele opties en extra’s. Die vari- atie vinden we dan ook terug bij de twee- dehands motoren. Geen fiets is hetzelfde en alle mogelijke configuraties zijn wel te vinden. Wat ook bekend is van BMW-moto- ren is dat ze, ook op de tweedehandsmarkt, beduidend duurder zijn dan hun concur- renten. Onder de 13 mille is er geen R1200R (2015) te vinden. Let bij het kopen wel op de zithoogte. Zo is de standaard 770 mm echt aan de lage kant. BMW heeft hier – natuurlijk – een oplossing voor in de vorm van een zadel dat op 820 mm staat, maar dat is wel een extra optie waar niet iedere nieuwkoper voor gekozen heeft. Tijdens onze duurtest hebben we de waterboxer compleet gedemonteerd. In tegenstelling tot de GS voltooide deze machine de 50.000 kilometer groten- deels zonder problemen. De R1200R scoorde veel punten op betrouwbaar- heid. BMW R nineT De in 2014 gelanceerde retro-BMW is luchtgekoeld, heeft minder elektronica en rijdt zeer vermakelijk. Tweecilinder boxermotor, 1.170 cc, 115 pk, gewicht 222 kg, 0-100 km/uur in 3,3 sec, Vmax 217 km/uur, verbruik 1 op 18,9. Nieuw- prijs 2015: € 16.800,-. Ducati Monster 1200 Van vergelijkbare leeftijd, maar iets sterker en sportiever. Een zeldzame vondst bij occasions en meestal ook een stuk voordeliger. Tweecilinder V-motor, 1.198 cc, 150 pk, gewicht 215 kg, 0-100 km/uur in 3,8 sec, Vmax 199 km/ uur, verbruik 1 op 23,2. Nieuwprijs 2015: € 15.290,-. Honda CB1000R Van 2008 tot 2016 bleef het SC60- model in productie, dat technisch vernuft combineerde met temperament. Erg fijn. Viercilinder lijnmotor, 998 cc, 125 pk, gewicht 220 kg, 0-100 km/uur in 3,2 sec, Vmax 230 km/uur, ver- bruik 1 op 13,6. Nieuw- prijs 2016: € 13.399,-. Moto Guzzi Griso 1200 8V Een stuk logger, maar niet saai. Deze 1200’s (2008 tot 2017) met karakter zijn het overwegen waard. Tweecilinder V-motor, 1.151 cc, 110 pk, gewicht 248 kg, 0-100 km/uur in 3,5 sec, Vmax 230 km/uur, ver- bruik 1 op 16,3. Nieuw- prijs 2015: € 14.395,-. ■■ GETEST IN MOTOPLUS 01/2015 (eerste test); 03/2015 (toptest); 08/2015 (vergelijkings- test); 01/2017 (duurtest); 19/2017 (vergelijkingstest). Testen zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3