MotoPlus 2018/03

test + techniek MOTOPLUS 103 ADELPIJN heden om een passend, handgemaakt Bagster-zadel te vinden. Voor een beperkt aantal motoren heeft Bagster de zogeheten ‘Ready’- en ‘Ready de Luxe’-zadels. Dat zijn allebei zadels waarvan Bagster de zadelplaat in huis heeft en het zadel in een standaard uitvoering op voorraad heeft liggen. Je eigen zadel hoeft dan niet naar Frankrijk te worden opgestuurd en je zit het snelst op je nieuwe zadel (twee tot drie weken levertijd). Bij de ‘Ready’-variant is het zadel ergono- misch net even wat beter gevormd, met onder andere een lichte verhoging aan de achterzijde als subtiel ruggensteuntje. Met een ‘Ready de Luxe’-zadel is het belang- rijkste verschil met de eerste optie dat je middels een speciale configurator, zoals deze ook bij Premium Motors in Apeldoorn staat, het zadel zelf kunt samenstellen met behulp van de specialisten Lenie Mulder en Myreille Debaere. Daarbij kun je kiezen uit diverse stoffen en kleuren (standaard waterdicht en antislip) en zelfs garen voor de stiknaden en een eventueel logo, maar belangrijker – het gaat immers om zitcomfort – ook de vulling van het zadel. Daarbij kun je kiezen uit gel en Bultex-foam, maar ook een combinatie van beide – waarbij Bultex dan de onderlaag vormt – is mogelijk. Goed om te weten in dit verband is dat gel bij uitstek geschikt is voor motorrijders die vooral lange ritten maken en Bultex een schuimsoort is die zich naar je lichaam vormt en voor een meer solide ondersteuning van je achterste zorgt. Ben je meer een sportievere rijder, dan is dit mate- riaal voor jou het meest geschikt. Maar zoals gezegd: combineren kan ook. En zo zijn er nog meer variabelen waarmee gespeeld kan worden, de zithoogte bijvoorbeeld. Ook die kan voor veel motorrij- ders een motor maken of breken. Bij Bagster kan het zadel maximaal 2 centimeter worden verhoogd of juist verlaagd en dat kan uiter- aard een wereld van verschil betekenen. Daarnaast kan ook het zitgedeelte zelf maxi- maal 2 centimeter langer of korter worden gemaakt, waardoor je dus echt van maatwerk kunt spreken. En als je hecht aan luxe en comfort, dan kun je in de configurator ook nog een vinkje zetten bij zadelverwarming, die vier verschillende standen kent. De opties om een specifiek bij een bepaald type motor passend zadel te maken zijn legio. En ook voor populaire retro-modellen zijn er veel mogelijkheden. Al deze keuzemogelijkheden heb je ook bij de derde en meest voorkomende variant, het custom-zadel. Het grootste verschil met beide andere opties is dat Bagster op basis van je eigen ontwerp een Bagster-uitvoering van je eigen zadel maakt. Dat betekent wel dat je zadel naar Frankrijk moet worden opgestuurd en je het een poosje kwijt bent – reken op een week of zes. Dat is best een poosje inderdaad, wat dit bij uitstek een ingreep voor de donkere wintermaanden maakt, wanneer het paard op stal staat. Uiteraard kun je voor je motor ook op zoek gaan naar een tweedehands zadel en dat naar Bagster laten opsturen. Een Bagster-zadel is er al vanaf € 290,-, wat al snel een te verteren bedrag is als je steeds met zadelpijn van de motor stapt. Dat bedrag loopt logischerwijs op naarmate je je derrière extra wilt verwennen met meer maatwerk. Zelf eens proberen? Loop eens binnen bij het Bagster Seat Center bij Premium Motors Apeldoorn of bezoek tijdens de Motorbeurs Utrecht de stand van Premium Motors (Hal 8, stand C033), die volledig in het teken van Bagster staat. < Dwarsdoorsnede van een zadel met een Bultex-vulling bovenop een deel van het originele zadelschuim. Naast Bultex is de gel (rechts) de andere optie qua vulling. Smaken genoeg! De kleurenwaaier van Bagster is zeer uitgebreid en biedt voor elk motormerk wel een of meerdere opties.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAzODY3