Warmdraaien: de service-interval, lang of kort?
Met 60.000 km op de teller was de bus die we hebben voor het vervoer van motorfietsen voor MotoPlus en Noppennieuws onlangs aan zijn eerste beurt toe. Bij bedrijfsbussen en vrachtwagens zijn de service-intervallen de laatste decennia enorm toegenomen. Die voertuigen zijn ook gemaakt om kilometers te draaien en niet om stil te staan. En al helemaal niet om stil te staan in de werkplaats van een dealer. In het beroepsvervoer zijn zaken als brandstofverbruik en onderhoudskosten tegenwoordig vaak tot vier cijfers achter de komma uitgekiend, en daar hoort een dito service-interval bij. Maar bij die 60.000 km waren we dan ook letterlijk en figuurlijk ‘aan de beurt’: alleen het wisselen van het oliefilter en de 12 liter speciale longlife-motorolie koste bij de garage met de ster (niet in de ruit, maar op het dak) ongeveer 375 euro. En met onder meer nog een nieuw luchtfilter, een interieurfilter en diverse controles kostte reguliere beurt zonder verdere bijzonderheden dik 650 euro. Maar ach, dan heb je ook wat. Het was bijna onwerkelijk om bij het wegrijden na die beurt in het dashboard te zien verschijnen: ‘Nächste Service 60.000 km’.
Klik hier als je de volledige column van MotoPlus-hoofdredacteur Eric Bulsink wilt lezen.