WARMDRAAIEN 2 – 2014
Een groter verschil was niet denkbaar: in de stromende regen en slechts gekleed in een jeans en vrijetijdsjack moest ik vorige week vrijdagavond een splinternieuwe BMW R1200GS Adventure naar MotoPort Zelhem brengen, om daar een heuse Yamaha YBR125 – geschikt voor A1-rijbewijs – mee te krijgen om weer thuis te komen… Van 125 pk en 260 kilo naar 10 pk en 126 kilo! En van een peperduur kanon (inclusief alle extra’s kostte deze GS Adventure € 22.922,-) naar het goedgoedkoopste dat de motorwereld te bieden heeft: € 2.999,-! En eenmaal thuis had ik ondanks al mijn motorervaring toch weer een paar wijze lessen geleerd op die pikdonkere, herfstachtige avond. Bijvoorbeeld dat een spijkerbroek en vrijetijdsjack niet waterdicht zijn, ook niet voor een kort stukje van twee keer vijftien kilometer. En dat hoge bergschoenen dat wel zijn, maar dan verkeerdom. Het water dringt namelijk wel naar binnen, maar kan er dan niet meer uit, zodat mijn sokken dus tot aan de enkels drijfnat waren. Maar ik had ook geleerd dat de nieuwe BMW R1200GS Adventure weer een waanzinnige ‘King of the Road’ is: stoer, robuust, onverzettelijk en toch superwendbaar en accuraat. Met bovendien zoveel toeters en bellen aan boord dat een middenklasse-auto daar jaloers op zal zijn. En op de terugweg leerde ik dat het leven van een A1-rijbewijsbezitter helemaal niet eenvoudig is.
Klik hier als je volledige column van MotoPlus-hoofdredacteur Eric Bulsink wilt lezen.