Nieuws

WARMDRAAIEN 2 – 2014

Een groter verschil was niet denkbaar: in de stromende regen en slechts gekleed in een jeans en vrijetijdsjack moest ik vorige week vrijdagavond een splinternieuwe BMW R1200GS Adventure naar MotoPort Zelhem brengen, om daar een heuse Yamaha YBR125 – geschikt voor A1-rijbewijs – mee te krijgen om weer thuis te komen… Van 125 pk en 260 kilo naar 10 pk en 126 kilo! En van een peperduur kanon (inclusief alle extra’s kostte deze GS Adventure € 22.922,-) naar het goedgoedkoopste dat de motorwereld te bieden heeft: € 2.999,-! En eenmaal thuis had ik ondanks al mijn motorervaring toch weer een paar wijze lessen geleerd op die pikdonkere, herfstachtige avond. Bijvoorbeeld dat een spijkerbroek en vrijetijdsjack niet waterdicht zijn, ook niet voor een kort stukje van twee keer vijftien kilometer. En dat hoge bergschoenen dat wel zijn, maar dan verkeerdom. Het water dringt namelijk wel naar binnen, maar kan er dan niet meer uit, zodat mijn sokken dus tot aan de enkels drijfnat waren. Maar ik had ook geleerd dat de nieuwe BMW R1200GS Adventure weer een waanzinnige ‘King of the Road’ is: stoer, robuust, onverzettelijk en toch superwendbaar en accuraat. Met bovendien zoveel toeters en bellen aan boord dat een middenklasse-auto daar jaloers op zal zijn. En op de terugweg leerde ik dat het leven van een A1-rijbewijsbezitter helemaal niet eenvoudig is.

Hoe ik in dit onverwachte leerproces terecht kwam? Vorige week vrijdag konden wij bij importeur BMW Nederland de nieuwe BMW R1200RT en de R1200GS Adventure ophalen voor een eerste rij-indruk. Die je helaas nog niet in deze MotoPlus zult lezen, maar pas in MotoPlus 3, in verband met een Europees publicatie-embargo. BMW Motorrad Duitsland wil namelijk niet dat er voor 28 januari al iets gepubliceerd wordt.

Ondertussen zijn er bij diverse BMW-dealers al wel introductieavonden waar belangstellenden en potentiële klanten deze motoren alvast even kunnen bekijken en in de showroom mogen proefzitten. En zo’n avond was er dus precies een week geleden in Zelhem, maar door een logistieke fout was de GS Adventure daar die middag niet afgeleverd. Paniek dus, totdat iemand bedacht dat er bij MotoPlus, vijftien kilometer verderop, een nieuwe demo-Adventure stond na te hijgen van een dagje testrijden. Kortom: net toen ik thuis op de bank plofte om de slotfase van de Dakar Rally op tv te gaan volgen, kwam er een telefoontje of ik de introductieavond in Zelhem wilde redden, die over een kwartiertje begon. Vandaar dat ik me de tijd niet gunde om een waterdicht pak aan te trekken. En zo hard regende het toch niet, dacht ik nog…

De terugweg op de Yamaha YBR125 was een heuse eye-opener. En dat lag niet zozeer aan de Yamaha, maar wel aan de regels waaraan zo’n A1-machientje moet voldoen. Ik weet nu ook zeker dat de mensen die deze nieuwe A1-rijbewijsregels hebben bedacht zelf nooit met een A1-motor hebben gereden. Vooral het gemis aan rijstabiliteit is angstaanjagend: omdat zo’n motor geen massa heeft, is er ook geen stabiliteit. Een scheet laten in het zadel leidt dus bij wijze van spreken al bijna tot een speedwobble. Het ritje op de YBR deed mij nog het meeste denken aan mijn Yamaha FS1 brommer van 35 jaar geleden. Die tikte op hele goede dagen ook net de 100 km/uur aan en ook die was dan alles behalve stabiel. Het lage gewicht en de smalle bandjes maken zo’n tweewieler bizar gevoelig. Bovendien probeer je het gemis aan vermogen al snel te compenseren door overal volgas te rijden en voor het inhalen van een vrachtwagen zijn kamikazetrekjes nodig. Wie dus heeft bedacht dat dit de ideale motoren zijn om te leren motorrijden… Dan is een willekeurige 500-twin of gematigde viercilinder-600 (desnoods met snelheidsbegrenzing van bijvoorbeeld 120 km/uur) een veel betere motorfiets, ook als je net je rijbewijs hebt! Een beginnend automobilist laten we toch ook niet twee jaar in een microcar rijden?

Eric Bulsink

Hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Precies vier dagen te koop

Precies vier dagen te koop

19 april, 2024

Vespa viert het 140-jarig bestaan op passende wijze. Het bouwt niet alleen een exclusieve scooter (maximaal 140), ...

Overig nieuws