Nieuws

WARMDRAAIEN 1 – 2014

Eind december heb ik het kenteken van mijn oude BMW R100RS laten schorsen. Kort na de eeuwwisseling was deze motor 25 jaar oud en sindsdien dus vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, maar eind december keurde de Eerste Kamer het voorstel goed waardoor de leeftijdsgrens voor belastingvrije oldtimers opschuift naar 40 jaar. Belangrijkste reden hiervoor is dat veel weggebruikers de laatste jaren onterecht gebruik maakten van deze ‘oldtimerregeling’: er werden veel ruim 25 jaar oude Mercedes diesels (die in Duitsland spotgoedkoop zijn omdat ze geen milieukeurmerk meer krijgen en dus worden geweerd uit de grote steden) geïmporteerd, om die hier in Nederland belastingvrij voor het dagelijkse vervoer te gebruiken. Om dit oneigenlijke gebruik van de belastingvrije oldtimerregeling aan te pakken, is de grens nu dus opgeschoven naar 40 jaar en daar moeten helaas ook een heleboel ‘goeden’ onder lijden. Want hoeveel motorrijders hebben niet nog een oudje onder een laken in de schuur staan. Een motor waarmee ze zelf ooit zijn begonnen of waarmee hun vader destijds reed…

Klik hier om de volledige column van MotoPlus-hoofdredacteur Eric Bulsink te lezen.

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Kleine update voor CFMoto 450SR

Kleine update voor CFMoto 450SR

12 april, 2024

CFMoto heeft haar 450SR A2-racer op de valreep een update gegeven voor het 2024-seizoen.  Het broertje van de 450SR ...

Overig nieuws