WARMDRAAIEN 1 – 2014
Eind december heb ik het kenteken van mijn oude BMW R100RS laten schorsen. Kort na de eeuwwisseling was deze motor 25 jaar oud en sindsdien dus vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, maar eind december keurde de Eerste Kamer het voorstel goed waardoor de leeftijdsgrens voor belastingvrije oldtimers opschuift naar 40 jaar. Belangrijkste reden hiervoor is dat veel weggebruikers de laatste jaren onterecht gebruik maakten van deze ‘oldtimerregeling’: er werden veel ruim 25 jaar oude Mercedes diesels (die in Duitsland spotgoedkoop zijn omdat ze geen milieukeurmerk meer krijgen en dus worden geweerd uit de grote steden) geïmporteerd, om die hier in Nederland belastingvrij voor het dagelijkse vervoer te gebruiken. Om dit oneigenlijke gebruik van de belastingvrije oldtimerregeling aan te pakken, is de grens nu dus opgeschoven naar 40 jaar en daar moeten helaas ook een heleboel ‘goeden’ onder lijden. Want hoeveel motorrijders hebben niet nog een oudje onder een laken in de schuur staan. Een motor waarmee ze zelf ooit zijn begonnen of waarmee hun vader destijds reed…
Als overgangsregeling komen voertuigen die rijden op benzine en voor het eerst op kenteken zijn gezet tussen 1 januari 1974 en 1 januari 1988 nu wel in aanmerking voor het zogenaamde ‘kwarttarief’. Je betaalt dan voor één kwartaal wegenbelasting en mag er dan negen maand per jaar mee rijden en in december, januari en februari niet. Dat is juist bedacht om dat dagelijkse gebruik tegen te gaan; echte youngtimers of oldtimers komen in deze wintermaanden immers toch niet op de weg. Maar zelfs met deze overgangsregeling ga je dus toch weer betalen voor voertuigen die vaak al jaren belastingvrij zijn en waarmee vaak maar enkele ritjes per jaar gemaakt worden.
Ik heb dus gekozen voor schorsen: de laatste jaren kwam het eigenlijk al niet meer van die paar ritjes per jaar en eerlijk gezegd is hij ook wel toe aan een grondige opknapbeurt. Over een paar jaar is de RS de veertig gepasseerd en dus opnieuw belastingvrij, dan zien we wel weer verder. Ik vermoed dat er veel motorrijders er net zo over denken: het zal mij dus niet verbazen als er op de mooie zondagen in 2014 aanzienlijk minder jonge klassiekers op de weg verschijnen.
Toch was er ook positief nieuws, bijvoorbeeld over het rijbewijs voor een 125 cc scooter. Volgens Mang Yuan van Yamaha Nederland en bestuurslid van de RAI Gemotoriseerde Tweewielers viel de lichte 125 cc scooter met de invoering van het nieuwe A1- en A2-rijbewijssysteem in 2013 tussen de wal en het schip. Toch blijkt het A1-examen voor zo’n 125 automaat – zeker voor mensen met een autorijbewijs – relatief eenvoudig, omdat diverse bijzondere verrichtingen bij het examen niet uitgevoerd hoeven te worden vanwege die automatische overbrenging. Uit een testfase is gebleken dat kandidaten in maximaal 10 rijlessen het A1-automaat-motorexamen kunnen halen en daarmee is de lichte motorscooter ineens een volwaardig alternatief voor een bromscooter en wellicht een leuke opstap naar het echte motorrijbewijs, zeker nu de gezamenlijke importeurs de 125 cc scooter inclusief rijbewijs en verzekering gaan aanbieden voor een scherpe totaalprijs.
Ook was er weer nieuws rond de APK. Omdat eigenlijk iedereen tegenstemde zou er volgens de onnavolgbare logica van het Europese Parlement dus toch een motor-APK gaan komen, maar in december meldde de Litouwse voorzitter van de Europese Unie dat de APK pas vanaf 2022 in zal gaan en dat elk land dan bovendien ook nog zelf kan besluiten om het in te voeren of niet. Elke lidstaat mag de verkeersveiligheid namelijk ook op andere manieren vergroten en aangezien de technische staat van een motor vrijwel nooit oorzaak van een ongeval is, is daar dus weinig te halen. Bovendien heeft de Nederlandse regering al meerdere keren tegen een motor-APK heeft gestemd, dus we mogen aannemen dat het APK-spook nu definitief is ontmaskerd. Al kunnen de spelregels natuurlijk – net als bij de oldtimers – ook zo weer aangepast worden…
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus