Nieuws

Zwieren door Zuid-Limburg tijdens de Kawasaki Versys 1000SE-lezerstest

Kawasaki is met de ontwikkeling van de nieuwe Versys 1000SE niet over één nacht ijs gegaan. De machine is immers voorzien van een keur aan updates. Ons oordeel over de flink vernieuwde crossover van Kawasaki heb je al in MotoPlus 04/2019 kunnen lezen, maar wat vindt de MotoPlus-lezer van de imposante hoogpoter uit Japan?

Om daar een antwoord op te krijgen, reden we met een twintigtal lezers door het prachtige en heuvelachtige Zuid-Limburg, om ondertussen de Kawasaki Versys 1000SE eens flink aan de tand te voelen.

“Gestegen op het verlanglijstje”

Naam: Jan van der Ham
Leeftijd: 43 jaar
Rijdt nu: Honda NT700V

De lezerstest was een uitgelezen kans om eens wat langer een motor te kunnen testen. In het komende jaar wil ik een andere motor aanschaffen en de Kawasaki Versys 1000SE stond hiervoor al op mijn groslijst. Ik ben een motorrijder die het hele jaar doorrijdt en zo’n 20.000 woon-werkkilometers maak. De bruikbaarheid voor woon-werkverkeer was dan ook mijn belangrijkste testcriterium. De motor rijdt makkelijk weg en toert heerlijk soepel, in het lage gebied heeft hij veel vermogen. Tijdens het toeren kun je de motor, zonder ook maar een vorm van tegenbokken, eenvoudig met een laagtoerental laten draaien. Dat alles zonder trillingen. Heerlijk stil rijdt dat. In gedachten zie ik me al soepel tussen de almaar langer wordende files door glijden. Ik voel bijna de jaloerse blikken al in m’n rug, fantastisch toch.

Waarschijnlijk behoor ik tot de weinige forensen die het jaar rond de elementen op de motor trotseer. De beschutting van de kuip en het windscherm zijn ruim voldoende, al had het scherm van mij best iets hoger gemogen. Het enige minpunt vind ik toch wel het ontbreken van een Cardan aandrijving. Voor dagelijks woon werk wil je eigenlijk gewoon schone handen houden en niet elke dag met een busje vet in de weer zijn. De motor is ook geschikt om sportievere kilometers mee te maken, hij laat zich makkelijk opjagen tot hogere toeren. Wat een prachtig geluid komt er dan uit. Tijdens zo’n testrit moet je wel vergeten om naar de snelheidsmeter te kijken, wat komt ie makkelijk uit de startblokken zeg. Het betere bochtenwerk is echt een eitje voor de Versys 1000. Soepel en licht vliegen we door (of zal ik zegen: over) het Limburgse landschap. De bergruimte in de kofferset is ruim genoeg om m’n broodtrommel en laptop en andere dagelijkse benodigdheden in op te bergen. Het dashboard is goed afleesbaar en biedt de juiste informatie, hierbij is het mogelijk om allerhande instellingen te kiezen. Het zitcomfort is boven verwachting. Na een hele dag rijden heb ik gek genoeg het idee dat ik aan het eind van de dag frisser ben dan aan het begin van de dag, maar dat kan natuurlijk ook door de fun-factor komen. Wat verder opvalt is dat de spiegels heel gunstig gepositioneerd zijn en ontzettend goed aflezen. De Versys 1000 is in één woord: geweldig! Na deze dag staat hij dus een stuk hoger op mijn verlanglijstje.

“Sterk, soepel, geciviliseerd en romig”

Naam: Richard Rijsdijk
Leeftijd: 58 jaar
Rijdt nu: BMW R1200GS Rallye

Ik ken mijn vrouw 26 jaar, de BMW GS 21 jaar en beide relaties zijn even duurzaam en stabiel. In tegenstelling tot de eerste relatie kun je bij de tweede regelmatig en zonder gêne overstappen naar een jonger model. En dat deed ik ook. Een uitnodiging de Kawasaki Versys 1000SE te komen testen voelt dan toch een beetje als vreemdgaan. De Kawa en de GS hebben veel overeenkomsten; gewicht, vermogen en koppel zijn ongeveer gelijk. Tegelijk zijn ook de verschillen enorm; UPSD-vork, ketting, viercilinder, 17 inch’ voorwiel. Dat geeft een totaal andere beleving. Op 840 mm boven het asfalt, met het brede stuur en dito zadel is de zitpositie rechtop en comfortabel. De kniehoek is wat krapper dan op de GS maar ruim genoeg. Het zadel loopt wat af zodat ik de neiging heb naar de tank te schuiven. De spiegels staan breed en geven prima trillingvrij zicht. Met mijn 1.93 meter zorgt de ruit in de lage stand voor turbulentie op de helm. De hoge stand is beter maar het blijft een beetje rommelen rond de kop.

En dan dat blok! My goodness, wat een sterk, soepel, geciviliseerd en romig blok. De gasaanname is ongekend. Bij elk toerental pakt het blok zijdezacht op alsof er ouderwetse CV-carburateurs op zitten. Totaal anders dan mijn dikke boxer. Chapeau, meneer Kawasaki. Het blok vergt wel wat aanpassing in mijn rijstijl. Bij het terugschakelen remt een viercilinder nu eenmaal minder af op de motor dan een grote tweecilinder. Wanneer je de Kawa hoger in toeren rijdt, blijkt dat een stuk beter te gaan. De quickshifter schakelt bij elk toerental soepel en naadloos op en af. Effe doortrekken en je wordt tak-tak-tak naadloos schakelend vooruit gekatapulteerd door dat fantastische blok. Wauw! Ankeren gaat mooi lineair met een wat vroeg ingrijpend ABS in de stand Road. In de Sport-stand gaat dat beter. Over hoe de Kawa stuurt, kan ik weinig zinnigs zeggen wegens mijn eerste lekke band ooit. De heel langzaam leeglopende achterband verprutste het beeld van het rijwielgedeelte grondig.

Vergelijk ik de Versys nu rechtstreeks met de GS, doe ik de Versys tekort terwijl uit de pers lovend schijft over de rijeigenschappen. Een keertje vreemdgaan is zo verkeerd nog niet. De one-night stand met 1000SE was een eyeopener; er worden nog meer hele goede motorfietsen gebouwd. De Kawasaki Versys 1000SE is een uitstekende, comfortabele motor met een geweldig blok en alle moderne elektronica die het rijden veraangenamen. Komt m’n relatie met mijn boxer in gevaar? Nee. Alhoewel, met een goede achterband?

“Wat een soepele motor!”

Naam: Tom Schuurman
Leeftijd: 59 jaar
Rijdt nu: BMW R1200GS Adventure

Hoe goed is de nieuwe Kawasaki Versys 1000 SE eigenlijk? Met die vraag in het achterhoofd ben ik naar de lezerstest gegaan in Hulsberg. Hij oogt heel mooi, maar rijdt hij ook goed? Bij de eerste blik lijkt het allemaal zeer mooi afgewerkt. Mooie kleuren groen en wit, waarbij vooral de groene mijn voorkeur heeft. De van fabriekswege bevestigde houder aan het stuur voor de navigatie vond ik minder, een beetje grof uitgevoerd. Ik kom met gemak met beide voetjes aan de grond met mijn 1,86 m.

De motor is uitgerust met veel elektronica wat weer een heel veilig gevoel geeft. Vooral de elektronische dynamische vering werkt heel goed, de motor is onder alle omstandigheden zeer stabiel. Het mooie TFT-dashboard gaf heel duidelijk alle informatie prijs. Na een middagje toeren in Limburg en met name in de buurt van Vaals kon ik goed voelen wat de Versys voor motor is. De remmen werkten heel goed en de motor schakelt perfect. Niet alleen schakelt hij met de quickshifter heel fijn op, maar ook het terugschakelen zonder koppeling gaat zeer soepel. Het vermogen komt er heel vloeiend in en verraste mij nooit, de motor voelt daardoor zeer stabiel aan.

Het koppel van 102 Nm is voldoende en geeft de motor veel kracht. Vooral onderin. Wel heb ik bij het zijdezachte geluid van de viercilinder bij een snelheid van 80 km/uur de neiging nog een keer door te schakelen, maar bij zes versnellingen is de koek wel op. De wendbaarheid bij lage snelheden is prima. Bij het nemen van scherpe bochten met wat meer snelheid stuurt hij zeer direct. Kortom een heerlijke motor met een fijn geluid, soepel te hanteren, en vrijwel zonder trillingen en bijgeluiden. Voldoende pk’s en een prima koppel. Bij de verschillende rijmodi ging mijn voorkeur naar de sportstand uit. Zeker een motor die bij mij bovenaan op het verlanglijstje komt te staan voor een volgende aankoop.

 

“Hij staat op de shortlist”

Naam: Geert Balkestein
Leeftijd: 58 jaar
Rijdt nu: Honda Crosstourer DCT en Honda Fireblade

Als later in de middag de zon doorbreekt wordt de schittering van de metallic lak van de groene Kawa Versys 1000 SE waar ik mee onderweg ben zichtbaar, magnifiek en ook nog eens zelf herstellend. Ik heb er inmiddels zo’n vier uur opzitten. De Versys heeft een goed en comfortabel zadel, waar je lang op kunt vertoeven en is aan de voorzijde smal genoeg om beide voeten (ik ben 1.80 m) goed aan de grond te krijgen. Ik rijd achteraan in de groep zodat ik mij af en toe kan laten afzakken en de Versys even goed aan de tand kan voelen. De Versys laat zich makkelijk in de bocht leggen en blijft de gekozen lijn goed volgen, ook bij remmen in de bocht.

Bij echt sportief gebruik heeft hij de neiging iets naar buiten te lopen. Hoewel de quickshifter naar behoren werkt, vind ik hem minder goed functioneren dan de DCT van mijn Honda Crosstourer. Opschakelen zonder koppeling is niet mogelijk met gesloten gasstand en terugschakelen alleen bij volledig gesloten gasstand. Rond de 6.000 toeren functioneert hij optimaal. Het vinden van de neutraalstand vergt enige gewenning. De Versys is lekker wendbaar en het blok is erg soepel. Zelfs vanaf 1.500 toeren trekt de Versys in zijn 6 zonder bokken op. De remmen zijn goed, maar zouden iets meer bite mogen hebben en achter de ruit is weinig turbulentie.

Het mooie TFT-scherm biedt een keur aan informatie en de keuzemogelijkheden zijn intuïtief met de knoppenwinkel op de linker stuurhelft in te stellen. In de Rain-modus is het vermogen merkbaar minder en in de sportstand is de vering lekker straf, maar niet onaangenaam. Na een middagje Versys 1000 SE ben ik positief verrast. De Versys is weliswaar geen powerbeest, maar schuwt een sportief gebruik niet. Een soepel motorblok met een comfortabel rijwielgedeelte en qua elektronica helemaal up-to-date. Hij staat inmiddels op mijn shortlist van mogelijke opvolgers.

“De elektronische vering is top”

Naam: Piet Haarman
Leeftijd: 64 jaar
Rijdt zelf: Kawasaki Versys 1000 (2015)

Wat meteen opviel was de zit op het zadel, iets steviger dan op het vorige model, het voelde beter aan en werd ook aan het eind van de rit bevestigd, geen last van een gevoelig zitvlak. Ik heb voornamelijk in de Road modus gereden, Sport en Rain waren deze dag niet van toepassing. Hetzelfde geldt voor de quickshifter, we hebben deze dag alleen maar over binnenwegen gereden, op momenten dat je de quickshifter kon gebruiken (boven de 2.500 toeren) had ik wel het idee dat het wat grover schakelt, dan wanneer je de koppeling gebruikt (die overigens zeer licht werkt), echter voor snelweg gebruik is het wel goed te gebruiken, net zoals de cruise control.

Op momenten dat we door de bossen reden kon je goed zien dat de ledverlichting lekker breed over de weg scheen, wat een veilig gevoel geeft. De motor pakt door de drive-by-wire gashendel zeer mooi op, zonder te direct te zijn en tevens door de fijne motor karakteristiek zeer vloeiend door de toerentallen heen, zelfs als je vanaf stilstand in de verkeerde versnelling (twee en derde) optrekt, rijdt de motor zonder te bokken gewoon weg. De KECS elektronische vering is helemaal een uitkomst, dit zou voor mij al een hele goede reden kunnen zijn om voor dit model in de toekomst te kiezen. Het is zeer eenvoudig in te stellen voor solo, solo met bagage en duo. Werkt perfect. De motor heeft geen enkel probleem met de vele verkeersdrempels.

De iets grotere ruit biedt ook meer comfort, weinig windgeruis en turbulentie. Het TFT-scherm biedt genoeg informatie in heldere kleuren, leuke bijkomstigheid is dat je kunt zien hoeveel gas je geeft of hoe hard je remt, d.m.v. een lopend balkje. Ook de connectiviteit is een leuke bijkomstigheid, vanuit je luie stoel alvast alles instellen voordat je gaat rijden. De Bridgestone T31 banden sturen direct en zeer lichtvoetig, het lijkt wel of je op een lichtere motor rijdt, dan een 1.000 cc 250 kg wegende motor. De vernieuwde remmen zijn prettiger dan die op het vorige model. Door al deze toepassingen is de Kawasaki Versys 1000 SE een mooie cross-over, die zeer geschikt is voor de openbare weg.

Foto’s: Ron van Saanen

“Heerlijke soepel en makkelijk rijdende motor”

Naam: Ad de Groot
Leeftijd: 59 jaar
Rijdt zelf: Triumph Explorer 1200

Wat een heerlijke soepel en makkelijk rijdende motor is de nieuwe Kawasaki Versys 1000SE. Geweldig koppel, waardoor je ook in hogere versnelling gewoon gas kan geven. De machine stuurt lekker en is makkelijk door de bochten in het mooie Limburgse landschap te dirigeren. Aan remkracht geen gebrek je staat zo stil. Klein minpuntje is de achterrem. Het pedaal is wat lastig te vinden, omdat je eerst het motorblok tegenkomt. Schakelen doet de Versys boterzacht. Geen klik te horen.

In combinatie met de quickshifter helemaal. Dan is het gewoon een kwestie van gas geven en schakelen. En wat is die elektronisch instelbare vering super! Mijn voorkeur ging uit naar de Road modus met solo en bagage. Dan viert de Kawa heerlijk en houd je goede controle over de motor. Verder zit je heerlijk op het prima zittend zadel en blijf je door met de mooie grote ruit goed uit de wind.

Jammer dat je die laatste niet elektrisch kunt verzetten. Al met al is de Kawasaki Versys 1000SE een prachtige motor met rijke uitrusting. Zeker als je hem verder uitbreid met de verschillende pakketten die Kawasaki aanbiedt. Dan blijft er niet veel te wensen over.

“Wat een makkelijk rijdende motor”

Naam: Arjen Smit
Leeftijd: 59 jaar
Rijdt zelf: Honda Pan European ST1300

Wat voor mij de reden was om de nieuwe Kawasaki Versys 1000SE te willen testen? Gewoon benieuwd naar wat de technische vooruitgang (moderne elektronica) tussen mijn Pan uit 2006 en een gloednieuwe dikke duizend uit 2019 voor gevolgen heeft op het gevoel van veiligheid en de bijbehorende ‘fun-factor’. Niet alleen ziet de nieuwe Versys er strak gesneden uit – uiteraard in het mooie Kawa-groen – maar die technische vooruitgang is er absoluut!

De elektronisch instelbare vering (solo, solo met bagage en duo met bagage) en de verschillende rij-modi (Sport, Road, Rain) zijn eenvoudig in te stellen en dragen absoluut bij aan de veiligheid. Mijn favoriete instelling was de Sport-modus. Niet zozeer vanwege het sportieve karakter maar minder inveren bij het remmen en daardoor stugger dan bij de modus Road vind ik prettiger. Daarnaast zijn er nog vele persoonlijke instellingen mogelijk (Rider) waar ik niet aan toegekomen ben. De versnellingsindicator en cruisecontrole zijn een luxe die ik op de Pan wel mis. Door het verschil in toeren (Pan vs Versys) en bijbehorende heerlijk jankende geluid (Versys) schakelde ik op het gehoor vaak eerder op dan nodig en zat daardoor vaker in een hogere versnelling dan nodig. Dat verraadde zich door versnellingsindicator op het fraaie TFT-dashboard.

De soepel draaiende 1000 voelt zich in de heuvels in het zuiden van Limburg helemaal thuis. Per ongeluk in een te lage versnelling? Geen probleem, er is ruim voldoende trekkracht in huis. Bochten rijden zijn, ten opzichte van de Pan waarmee het doorgaans in die situatie hard werken is, een klein feestje. De quickshifter is een luxe die wel enige gewenning behoeft. Bij het rijden met versnellingen vanaf je 16e (brommer, auto, motor) leer je het ontkoppelen niet zomaar af. Overigens schakelt de quickshifter het soepelst op vanaf de 3e versnelling. Terugschakelen met de quickshifter vereist meer gewenning. Het klein ogende windscherm (kleiner dan ik gewend ben) geeft voldoende bescherming.

De elektrische verstelmogelijkheid op de Pan is dan wel weer een luxe die hier ontbreekt ofschoon de ruit van de Versys eenvoudig zonder gereedschap handmatig te verstellen is. Een nadeel van de Versys vond ik het zitcomfort op de buddy. Een paar uur in het zadel had tot gevolg dat je niet meer wist hoe je moest zitten. Voor een motor die zo heerlijk rijdt en uitnodigt voor lange toertochten is dat absoluut een punt voor verbetering. Voor de rest een heerlijke motor met veel pluspunten die ik graag naast de Honda in garage zou hebben staan.

“Lekker toeren”

Naam: Erik de Ruijter
Leeftijd: 63 jaar
Rijdt zelf: Suzuki V Strom 650 XT

Gretig startte ik de motor en ving mijn carrière als testrijder aan. Nou dat smaakt naar meer kan ik zeggen. Dat komt zeker omdat de nieuwe Versys een heel uitgebalanceerde motor is en omdat de toertocht door het fraaie Limburg veel variatie bood om de Kawasaki in vele situaties uit te testen. Alleen de snelweg en dus cruise control zaten niet in het parcours.

Vergeleken met mijn eigen Suzuki V-Strom 650 biedt de Versys 1000SE een paar mooie upgrades. Naast de genoemde cruise control zijn dat vooral de viercilinder en het grote vermogen en koppel. Rijden met de Versys voelde meteen vertrouwd aan. De zit is voor mij met 1.92 meter perfect en de motor stuurt licht en soepel. De rijmodi Sport en Road kies je naar je stemming en maken rijden tot een plezier. Rain was met het lekkere zonnetje niet van belang. De quickshifter werkt prima, maar vraagt wat gewenning.

Over de remmen niet dan goeds, hoewel voor mij de achterrem wat meer power mag hebben. Wat later door de andere testers meteen werd ontkracht… Voor mij is de nieuwe Versys een uitgekiende machine. Omdat ik ca. 10.000 km veelal zakelijk rijd op de snelweg is de Versys ook een grote kanshebber bij inruil van mijn Suzuki. Helaas moest ik de sleutel aan het eind van de dag weer inleveren. Tijd voor een bezoek aan de dealer.

“Opstappen en wegrijden”

Naam: Jeroen Bark
Leeftijd: 35 jaar
Rijdt zelf: Triumph 900 ST

Opstappen en wegrijden. Zo simpel was het. De Kawasaki Verseys 1000SE gaf direct veel vertrouwen en deed me denken aan de V-strom DL650 die ik eerder reed, maar dan moderner en een stuk meer vermogen. Dat vermogen wordt over de volle range trouwens goed gedoseerd afgegeven. De viercilinder pakt in lage toeren gretig op en blijft eraan sleuren tot ver in de hogere toerentallen.

Je kunt merken dat Kawasaki veel aandacht heeft besteed aan het geluid. Tijdens het opentrekken van het gas, valt een grunt-achtig geluid ten deel, wat steeds naar meer smaakt. Maar het is vooral het inlaatgeluid van het blok dat hier de hoofdrol speelt. Het blok en de motor hebben daarnaast weinig last van trillingen. Zelfs bij lage toerentallen voelt het smeuïg.

Het valt me op dat ik met mijn lengte van 1.91 weinig last heb van rijwind ondanks dat de ruit niet groot oogt. De volledig elektronisch instelbare vering is een groot genot. Je merkt in bochten echt verschil wanneer je tussen Road en Sport kiest. De 256 kilo zware allroad laat zich moeiteloos door krappe doordraaiers sturen en is verder behoorlijk wendbaar. Iets wat je aan de kant absoluut niet kan zien. Stoere lichtunits, strakke tank en zijpanelen, een knappe agressieve neus en sportieve groen/zwart kleurstelling staat hem goed. Beter dan de wat goedkoop aandoende wit/zwart kleurstelling. De Rideology app is niet alleen een leuke gadget maar biedt echt toegevoegde waarde en is een aanvulling op het digitale display. Het geeft je inzicht in je rijstijl en houdt bij waar en hoe je hebt gereden.

Na een eenvoudige pairing kon ik met de app de hele motorfiets qua demping, handling en rij modus afstellen. De Verseys 1000 SE is een strak rijdende en veelzijdige motor die uitblinkt in technisch vernuft. En dan voor de verandering een keer relevante technische snufjes. Hoewel, ik de cruisecontrol niet heb getest. Daar lag het tempo in de Limburgse heuvels wat te hoog voor…

“Zeker een optie voor de toekomst”

Naam: Marco Schinkel
Leeftijd: 42 jaar
Huidige motor: geen

Wat een heerlijk soepel rijdende motor is deze Kawasaki Versys 1000 SE. Ruim voldoende koppel om schakellui lange toertochten te kunnen maken. Maar ook zeer veel power voorhanden om ook heel sportief te kunnen rijden, hij kan ook zeker ver doortrekken in de toeren. De motor ziet er stoer uit en zeker in de gereden metallic witte kleur combinatie vindt ik het ook echt een mooie motorfiets om te zien. Het zeer heldere display geeft alle informatie nodig, waarbij de cornering-management een leuke feature is.

Omdat het display best veel licht geeft, valt de aan de zijkant van het dashboard gelegen toerenteller op de achtergrond en maakt deze zelfs wat overbodig. Het quickshiften is even wennen in het begin, maar gaat na een kwartiertje als vanzelfsprekend. Het elektronische veersysteem was voor mij een nieuw item. De diverse settings uitgeprobeerd en je voelt zeker verschil. Ik kan mij voorstellen dat wanneer je met een duo of volle belading op deze Versys zit, je hier erg gelukkig van wordt.

Een cruise control op de motorfiets heb ik nog nooit gebruikt en zeker bij de toertocht die we reden in het Limburgse land hebben we deze ook niet echt kunnen proberen (zeer veel bochten en landwegen). Op de snelweg op een lang recht stuk kan dit zeker een mooie handige feature zijn. De LED verlichting geeft erg mooi en veel licht, echter de optionele mistlampen vond ik minder mooi in het geheel passen. Ook de kofferset ziet er zeer gestroomlijnd uit, echter door dit design is de binnenruimte wel wat beperkt. Iets minder looks en meer ruimte zou mijn voorkeur hebben. Overall echt een heerlijk soepele machine van Kawasaki met alle denkbare opties, goed voor jaren rijplezier en zeker een optie voor mij voor de toekomst!
19-foto-marco

“Totaalpakket klopt gewoon”

Naam: Martin Koek
Leeftijd: 50 jaar
Rijdt zelf: Triumph Explorer 1200

Smaken verschillen maar de Versys 1000SE smoelt mooi als je hem zo ziet staan. Ook het TFT-display in combinatie met een analoge toerenteller is naar mijn smaak. De vorm van de zijkoffers kon beter, de ‘hap’ achteruit de koffer oogt vreemd en is onpraktisch voor bagage. Maar er kan wel een helm in. Het zadel zit comfortabel en de houding is fijn rechtop met het stuur ontspannen in mijn handen.

Voor mijn grote lengte (2.01m) is de beenhoek krap en sportief, maar dat komt niet onverwacht voor mij. De windbescherming van het touring windscherm valt zeker niet tegen. Tot 100 km/uur heb ik geen turbulentie of overmatig windgeruis bemerkt. Niet dat het stil was, want de 1000SE maakt een aangename roffel in de uitlaat. Kawasaki noemt de Versys 1000SE een Adventure Sport en de sportgenen zitten er inderdaad in. Wat laat de 1000SE zich makkelijk sturen. Het is een genot om de motor in de bocht te leggen en bij het uitkomen het gas erop te zetten. Het blok loopt het liefst in de toeren, maar er is merkbaar moeite gedaan het blok onderin meer koppel te geven. Er is onderin voldoende koppel beschikbaar zodat je niet vanuit de tweede versnelling hoeft te accelereren om op te schieten.

Het vermogen bouwt heel mooi op, zodat je altijd het idee hebt in controle te zijn. De remmen geven goede feedback en als het moet, kan je stevig ankeren. Lekker naar de bocht toe remmen en dan snel terugschakelen met de up en down quickshifter. Bocht uit, gas erop en weer opschakelen. Ik kon wel aan deze versnellingsbak en quickshifter wennen, nadat ik mezelf had afgeleerd het gas wat dicht te draaien bij het opschakelen. Mocht je de koppeling gebruiken dan is die opvallend licht te bedienen. Onderweg doet de semi-actieve vering zijn werk prima, comfortabel oneffenheden uitvlakken en drempels zijn goed te nemen. Zet je de vering van Road naar Sport stand dat het wat stugger maar niet oncomfortabel.

Van de rest van de elektronica voor ABS, traction control en stabiliteit merkte ik onderweg niet veel en dat is volgens mij hoe het ook moet zijn. Het totaalpakket klopt gewoon voor wat deze motor voorstaat, plezierig motorrijden op de weg onder verschillende condities.

Foto’s: Ron van Saanen

Foto’s: Ron van Saanen

Sfeer-rijden-# > Zelf de route een keer rijden, die start en eindigt bij hotel/restaurant Hof van Hulsberg? Kijk op www.motoplus.nl/hulsberg

Overig nieuws

Wilt u meer informatie of wilt u een proefrit aanvragen?

Persoonlijke gegevens

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.