Yamaha legt typeaanduiding ‘XSR 900 GP’ vast
Yamaha heeft de typeaanduiding ‘XSR 900 GP’ laten vastleggen. Eén plus één is dan al snel twee en wij zien een toekomstige retro-racer voor ons, in de stijl van het DB40 prototype dat onlangs present was op het Goodwood Festival of Speed.
In 2022 lanceerde Kawasaki de Z900RS SE om te concurreren met duurdere versies van moderne klassiekers. Brembo-remklauwen, Öhlins-schokdempers, andere voorvork en lak en een behapbare meerprijs vergeleken met het basismodel. Yamaha lijkt dit voorbeeld te gaan volgen met de XSR 900 en heeft de modelnaam ‘XSR 900 GP’ officieel geregistreerd.
Het zou dus dezelfde kant op kunnen gaan als met de MT-09 SP, vering van hogere kwaliteit en speciale lak. Of: Yamaha geeft de XSR 900 een volledige kuip à la Triumph Speed Triple 1200RR of de MV Agusta Super Veloce. Dat zou meer passen bij de tijdgeest. Met de XSR 900 Abarth was er in 2017 al een officiële poging om een XSR met lage clip-ons aan de man te brengen. In 2023 ontwikkelen de customizers van Criog al een volledige kuip voor de XSR 900. Op het onlangs gehouden Goodwood Festival of Speed toonde Yamaha officieel het prototype DB40, een XSR 900 met tophalf stroomlijn en clip-ons.
Als de XSR 900 GP matcht met de SP-versie van de MT-09, erft hij de vering met de volledig instelbare KYB-voorvork en de STX-46 schokdemper van Öhlins. Qua remmen is de huidige XSR 900 al goed uitgerust met een radiale rempomp van Brembo, maar hij zou nog kunnen worden opgewaardeerd met remklauwen van hetzelfde bedrijf. De Nissin-stoppers van de XSR/MT-09 zijn zeker niet slecht, maar er is zeker ruimte voor verbetering. In deze context zou Yamaha, net als Kawasaki, kunnen werken met de beproefde Brembo M4-remklauwen of zelfs kunnen kiezen voor de M50- of de Stylema-klauwen van hetzelfde merk.
Kortom, we wachten nieuwsgierig af….