Warmdraaien 3/2011
Met het langzaam maar zeker ontluikende motorseizoen gaan steeds meer (overheids-)instanties zich zorgen maken over het wel en wee van motorrijders in het voorjaar. Misschien ook wel terecht, want wees je ervan bewust dat we ondanks ons stoere imago wel degelijk een zwakkere verkeersdeelnemer zijn: er vallen te veel slachtoffers onder motorrijders, ook al kunnen we daar als motorrijder in twee-derde van de gevallen niet eens zo veel aan doen. Veel te vaak heeft de tegenpartij – doorgaans een automobilist – ons niet gezien. Een matige zichtbaarheid (slechte verlichting of donkere, niet-reflecterende kleding of helm) helpen in dat kader natuurlijk niet. Ook zitten we in het voorjaar niet meer op het netvlies van de automobilist: die heeft zolang geen motorrijders meer gezien, dat die in zijn perceptie eigenlijk niet meer bestaan. Maar laten we ook niet vergeten de hand in eigen boezem te steken: zorg er in elk geval voor dat je motor tiptop in orde is (bandenspanning!) en train je motorvaardigheid voordat je weer tot het gaatje gaat.
Vorig jaar maakten we al melding van de zeer originele campagne van de politie in Groningen met de aansprekende titel ‘Veurjoar in de kop’, waarin motorrijders worden vergeleken met koeien die na een maandenlang in de stal eindelijk weer de groene wei in mogen en dat vieren met vreemde, uitgelaten sprongen. Gewoon onmiddellijk landelijk doorvoeren die campagne, want zo breng je het probleem op een ludieke, luchtige manier sterk onder de aandacht!
Al die huidige aandacht staat wel in schril contrast met de aandacht die wij enkele jaren geleden via het ‘Motorplatform’ kregen toen we een boekwerkje over veilig motorrijden wilden uitbrengen. In het Motorplatform hebben veel officiële instanties en clubs zitting, die met motorrijden te maken hebben. En ons idee was dat zij blij zouden zijn met ons initiatief van een informatief boekwerkje voor àlle motorrijders, over rijtechniek, rijtips, wegligging, banden, remmen en veilige motorkleding. Er is destijds lang over vergaderd en omdat elke instantie of club er graag zijn eigen stempel op wilde drukken, gebeurde er uiteindelijk dus niets. Men dronk een glas, deed een plas en alles bleef lekker zoals het was, zoals het gezegde gaat.
Dus brachten wij een jaar geleden op eigen initiatief de MotoPlus Veiligheidspecial uit, een bundeling van eerder verschenen artikelen. Die special is zeer gewaardeerd door duizenden motorrijders, rijscholen gebruiken hem als handleiding en in Zeeland heeft onze abonnee Jan Labruyere zelfs een heuse ‘Motor(on-)veiligheidscursus’ samengesteld aan de hand van die uitgave. Die cursus geeft hij aan de leden van lokale motorclubs en toekomstige verkeersregelaars. Een geweldig particulier initiatief!
Inmiddels wil ook het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) de noodzaak van een goede voorbereiding op het nieuwe motorseizoen onder de aandacht brengen en zij zijn erg benieuwd naar ervaringen van motorrijders in het verkeer. In een enquête onder motorrijdend Nederland onderzoeken zij onze ergernissen in het verkeer en de uitslag van deze enquête gebruikt de Verkeerspolitie voor het formuleren van adviezen voor motorrijder en automobilist, ter verbetering van ons aller verkeersveiligheid. Onder alle motorrijders die de enquête volledig invullen verloten ze bovendien veertig rijopleiding-cursussen door KLPD-motorinstructeurs op een heus politie-opleidingterrein. Alleen dat is al de moeite waard om toch even naar www.politie.nl/klpd/enquete te surfen.
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus