Nieuws

Warmdraaien 20 – 2015

‘Met Rijkswaterstaat, waarmee kan ik u helpen?’

‘Nou, ik ben motorrijder en woon in Varsseveld, aan het eind van de A18. En sinds enige tijd staan er langs die A18 waarschuwingsborden voor slipgevaar, met een onderbord max 90 km/uur bij nat wegdek. Borden die ik trouwens steeds vaker langs de snelwegen zie staan. Nu is gladheid en slipgevaar verre van aantrekkelijk als je op een motor rijdt, dus ik vroeg me af waarom die borden er staan, want langs de A18 staat een hele serie; het zal dus wel ernstig zijn. Wordt het wegdek daar glad als het regent? En kan ik er dan wel veilig motorrijden, want ik heb verschillende motoren. Ook oudere, zonder ABS…”

‘Ik ken de borden mijnheer, ze worden vaak geplaatst als de weg net nieuw geasfalteerd is. Omdat die wegen nog niet mooi schoon zijn gereden. Oh, de weg is niet nieuw geasfalteerd? Dan ga ik uw vraag doorspelen aan de betreffende regio, die komen er bij u op terug. Mag ik dus even uw naam, telefoonnummer en mailadres? En prettige dag verder’

Blijkbaar was Rijkswaterstaat Oost-Nederland district Oost erg druk met het plaatsen van borden en onderhouden van onze wegen, want na een ontvangstbevestiging en de melding dat ik binnen 10 dagen antwoord zou krijgen, bleef het toch dagenlang stil, terwijl de deadline voor deze column naderde. Wellicht kan ik je dus volgende keer melden hoe het zit. Op zich is het natuurlijk prima dat je gewaarschuwd wordt, maar liever had ik wat meer actie gezien. Bijvoorbeeld in de vorm van een nieuw wegdek. Volgens mij zag ik deze borden vroeger ook veel minder; het zal toch niet zo zijn dat het bezuinigingspook op dit gebied teveel invloed op ons wegennet krijgt. Zo van: ‘Zet er maar een waarschuwingsbordje neer, dan kan dit wegdek best nog een jaartje extra mee…’

 

Maar laat ik Rijkswaterstaat voorlopig het voordeel van de twijfel geven, want na flink aandringen van onder meer MAG en KNMV en veel berichten in de media hebben ze in elk geval wel besloten het Alkmaarse Kooimeerplein – de grote rotonde waar in een jaar tijd meer dan zestig motorrijders ten val kwamen – aan te pakken: het deel van het Kooimeerplein waar de meeste motorongevallen plaatsvonden krijgt nieuw asfalt en daarmee verdwijnen de reparatievakken en de misleidende wegmarkeringen die precies zitten op het punt waar motorrijders beginnen met insturen. De werkzaamheden worden begin 2016, dus net voor het nieuwe motorseizoen, uitgevoerd.

Kijk, dat is dan weer positief nieuws. Net zoals vorige week het ANP meldde dat het goed gaat met de motorenverkoop in Nederland. In de eerste drie kwartalen van 2015 zijn er bijna net zoveel motoren verkocht als in heel 2014. Tot 1 oktober zijn er 10.246 nieuwe motoren geregistreerd, 10% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarmee lijkt de totale verkoop van nieuwe motoren af te stevenen op het hoogste niveau sinds 2010, toen de teller stokte bij 12.215. In 2013 bereikte de motorverkoop nog een historisch dieptepunt met 9.335 nieuwe motorfietsen. Maar we zijn er nog niet, want voor de crisis schommelde het langjarig gemiddelde rond de 17.000 exemplaren.

Marktleider BMW moest in 2015 in Nederland iets inleveren (1755 nu tegenover 1803 vorig jaar), maar met name Yamaha (1574 tegenover 1253 in 2014) en Kawasaki (1192  tegenover 868 in 2014) maken een fikse groei door. Suzuki (1075), H-D (885), KTM (710) en Ducati (507) wisten ook allemaal te plussen en Triumph bleef met 487 stabiel. Alleen Honda zit behoorlijk in de hoek waar de klappen vallen. In een 10% groeiende markt verkochten zij 12% minder motoren, waardoor het marktaandeel van `s werelds grootste motorfabrikant in Nederland onder de 10% zakte. De reorganisatie van Honda-importeurs – waarbij het Nederlandse kantoor werd gesloten en Nederland nu vanuit België ‘erbij wordt gedaan’ – werkt door in de cijfers: als je onzichtbaar bent op een markt, wordt je snel vergeten. Zelfs als er Honda op de tank staat…

Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws