Warmdraaien 1 – 2017
Zo, het nieuwe jaar is ingeluid en wij doen dat met een ander gezicht op deze plek. Maar geen zorgen, ook het vertrouwde gezicht van MotoPlus-hoofdredacteur Eric Bulsink zal dit jaar met grote regelmaat op deze pagina voorbij komen. In mijn nieuwe functie als adjunct-hoofdredacteur zullen Eric en ik elkaar met ingang van dit eerste nummer alleen wat vaker afwisselen om onze visie op de motorwereld en de ontwikkelingen daarin te geven. Nieuw is dat wereldje allerminst voor mij. Vanaf het allereerste nummer, inmiddels bijna elf jaar geleden, ben ik als chef-redacteur voor MotoPlus actief geweest, meestal met een helm op om ergens in Zuid-Europa of in nog exotischer oorden de nieuwste motoren aan de tand te voelen. Die helm zal ik dus wat vaker afzetten, maar zeker ook nog vaak blijven dragen, want motorrijden blijft toch de voornaamste basis onder ons werk en de opwindendste en meest verslavende vorm van vervoer die ik me kan bedenken.
Voor dit eerste nummer van het nieuwe jaar reed ik een paar dagen met de nieuwe Kawasaki Z650 in de omgeving van Huelva, in het meest westelijke puntje van het Spaanse Andalusië. Heerlijk slingerend bochtenwerk, asfalt zo strak als een biljartlaken, een aangenaam schijnend Spaans zonnetje en met de Z650 onder me een machine die voor dit werk op de wielen gezet lijkt te zijn. Voor mij persoonlijk een Kawasaki met een haast magische klinkende typeaanduiding, want het was de eerste motor waarmee mijn vader begin jaren tachtig na een korte onderbreking – want kinderen – als heropstapper weer de weg op ging. Nu heeft die nieuwe Z650 paralleltwin buiten zijn illustere modelnaam weinig tot geen overeenkomsten met de inmiddels exact veertig jaar geleden gepresenteerde Z650 viercilinder, maar onwillekeurig dwaalden mijn gedachten al rijdend over de grazig groene Andalusische heuvels af naar de ouderlijke achtertuin in Enschede, bijna 35 jaar terug. Daar stond ‘ie in de avondzon te glinsteren, de blauwe Z650 van mijn vader, met prachtig glimmende spaakwielen en nog warm en natikkend van een toerritje door Twente. In de ogen van een toen 8-jarig jochie natuurlijk een beest van een motor. Maar het mooiste moest dan nog komen: de Kawasaki moest de schuur nog in en dat was mijn taak. Voor mijn pa op het zadel gezeten en uitgestrekt over de tank waar geen eind aan leek te komen, kon ik net bij het stuur, om over de voetsteunen nog maar te zwijgen, en reed ik over het lange tuinpad, hup, zo de schuur in. Althans, in die waan liet mijn vader mij, in werkelijkheid was hij natuurlijk volledig ‘in control’. Maar magisch en onvergetelijk was het voor een kereltje van amper acht jaar oud in ieder geval….
En het was mijn eerste kennismaking met de motorwereld, een wereld waar ik toen nauwelijks besef van had, maar waar ik beroepshalve inmiddels al bijna achttien jaar middenin sta. Een wereld ook, die me jaar in, jaar uit nog steeds in positieve zin weet te verrassen en een wereld, die vastberaden uit het diepe dal klautert waarin het in de crisisjaren verzeild raakte. Ook afgelopen jaar liet onze Nederlandse markt weer een flinke plus noteren en met frisse en scherp geprijsde nieuwe modellen als de nieuwe Kawasaki Z650 ziet de nabije toekomst er ook rooskleurig uit. Hoe die nieuwe Z650 rijdt, lees je vanaf pagina 22. Maar in deze MotoPlus kunnen we je ook al de eerste testen van de nieuwe Ducati Multistrada 950 en Yamaha MT-09 voorschotelen. Kortom, we maken een vliegende start in 2017 en dat het maar een fantastisch motorjaar mag worden! Aan ons zal het niet liggen….
Jeroen Hidding, adjunct-hoofdredacteur MotoPlus