Voge allroad met BMW-hart
Het Chinese Voge wil de zaken groter aanpakken, en dan vooral als het om cilinderinhoud gaat. De nieuwe 900 DS, waar we eerder al over schreven, is daar het beste voorbeeld van en wie goed kijkt ontdekt een mix van de BMW F850GS en F900XR.
Dat BMW en Loncin, het moederbedrijf van Voge, nauwe banden hebben, was al bekend en inmiddels lijkt het er op dat de Chinese fabrikant de Duitse techniek nu ook voor eigen modellen mag gebruiken. Motorblok en chassis van de Voge en de BMW zijn volledig identiek, er zijn alleen minimale verschillen in motordeksels en schetsplaten. Remmen, swingarm, wielen en vering; ze hadden allemaal een onderdeelnummer van BMW kunnen hebben. Wel helemaal eigen is de aankleding van de Voge 900 DS. De snavel is wat langer en breder, in de koplamp herkennen we een vleugje Triumph Tiger 900 met een snufje Aprilia Tuareg 660 en ook de tank is wat hoekiger en het kontje is anders.
De 895cc-paralleltwin van de nieuwe 900 DS, die op een 21 inch voor- en 17 inch achterwiel staat, is evenwel afkomstig uit de F900XR, die ook door Loncin wordt geproduceerd, en is teruggebracht van 105 pk bij 8.500 toeren en 92 Nm bij 6.500 toeren naar 97 pk bij 8.250 toeren en 91 Nm bij 6.250 toeren. De basisuitrusting kun je gerust rijk noemen met een TFT-display, instelbare stuurdemper, Brembo remmen, quickshifter, verstelbare ruit, led-verlichting rondom, USB- en 12V-aansluiting en een aluminium kofferset. De zithoogte bedraagt 825 mm en met 20 liter tankinhoud lijkt ook een flinke actieradius gegarandeerd.
De nieuwe Voge 900 DS zal eind 2023 leverbaar worden, een prijs is nog niet bekend.