Nieuws

Voge 900DS als alternatief voor BMW F850GS Adventure?

Het Chinese Voge denkt groot, vooral ook als het om cilinderinhoud gaat. Dat laten deze uitgelekte beelden Vande nieuwe 900DS wel zien. En wie heel goed kijkt, ziet de BMW F850GS Adventure in de Voge.

Langzaam maar zeker wordt duidelijk waarom Loncin zo nauw en graag met BMW samenwerkt. Het lijkt er op dat de deal tussen beide fabrikanten er op neerkomt dat Loncin de BMW-techniek na een aantal jaar voor eigen modellen mag gebruiken. Dat lijkt al zo bij de nieuwe Voge SR4 Max 350 scooter en deze gelekte beelden van de Voge 900DS onderstrepen dat nog eens. Voge is het ‘premiummerk’ van Loncin en de 900DS is onder de stroomlijndelen niets meer of minder dan een BMW F850GS Adventure.

Blok en frame van de Voge en de BMW ogen namelijk identiek, er zijn slechts minimale verschillen tussen motordeksels bespeurbaar en een kleine wijziging aan een aluminium schetsplaat. Remmen, swingarm, wielen en veerelementen zouden zomaar voorzien kunnen zijn van een onderdeelnummer van BMW. Door eigen kunststof stroomlijndelen heeft de 900DS dan wel weer een eigen gezicht. De ‘snavel’ is wat langer en breder, de koplamp heeft weer wat weg van een Triumph Tiger 900 met een vleugje Aprilia Tuareg 660, de tank is hoekiger en een ander kontje geven de Voge een eigen karakter. 

Of Voge de 853 cc van de F850GS naar boven toe afrondt of dat de 900DS 895 cc cilinderinhoud krijgt, zoals de F900-modellen van BMW, is nog niet bekend. Beide versies van de paralleltwin worden in ieder geval door Loncin geproduceerd.   

Dat deze foto’s van de Voge 900DS aanvankelijk vooral in Italiaanse media opdoken, is het aannemelijk dat Italië ook de bron van deze foto’s is. Zeker omdat begin november de EICMA in Milaan weer op de kalender staat en dat natuurlijk een ideaal podium is om deze Voge aan het grote publiek te presenteren. En Europa is uiteraard de markt bij uitstek voor een allroad als deze en daar komt bij dat deze Voge 900DS vermoedelijk een behoorlijk stuk voordeliger gaat zijn dan het alternatief van BMW.  

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Overig nieuws