Tweede (straatgerichte) V-Strom 800 op til
Suzuki lanceert in 2024 zeer waarschijnlijk een crossover op basis van de V-Strom 800. Die krijgt een 19” in plaats van 21” voorwiel en is meer straat- dan offroadgericht.
Met zo’n goede basis is het nauwelijks verrassend dat Suzuki met nieuwe modelvarianten komt. Het eerste model dat in 2023 het daglicht zag – de V-Strom 800 DE (Dual Explorer) – krijgt een zustermodel in vorm van de V-Strom 800 zonder DE. Die moet uiterlijk in het voorjaar van 2024 te koop zijn. Suzuki registreerde het model al als een 2024-model bij de California Air Resources Board (CARB) en het Information System for Traffic Licensing (IVZ) in Zwitserland.
Het belangrijkste verschil tussen het huidige en toekomstige model is het formaat van de voorwielen. Als ‘Dual Explorer-versie’ is de V-Strom 800 DE in gelijke mate gericht op de weg en terrein. Met het 90/90-21 voorwiel is het een ‘echte’ allroad die stabiel blijft en gemakkelijk onder controle te houden is op onverharde wegen. De V-Strom 800 – zonder DE – rolt op een 110/80-19 voorwiel. Dit is een gematigd compromis, een ‘gulden middenweg’ tussen de grote, smalle allroad en de standaard straatfietsband 120/70-17.
De verhouding tussen straat- en offroadkwaliteiten schalen we in op een 70:30 verhouding. Het 19” voorwiel en de ongewijzigde achterwielmaat 150/70-17 maken de V-Strom 800 – zonder DE – eerder een crossover. Waarschijnlijk krijgt het model gegoten aluminium wielen in plaats van spaakwielen. Samen met een kleinere veerweg – minder dan 200 millimeter voor en achter – resulteert dit in een aanzienlijk kortere wielbasis: 1.515 in plaats van 1.570 millimeter.
Verder mag je logischerwijs een aanzienlijk lagere zithoogte verwachten. We zetten in op 800 millimeter (op de V-Strom 800 DE is dat 855 millimeter). Hoger is dan juist weer het windscherm en dat belooft iets meer windbescherming. Het uitmuntende rijwielgedeelte (zie eerste test van de V-Strom 800DE hier) blijft naar verwachting grotendeels gelijk. Het frame blijft gelijk. Het hangt uiteindelijk van het kostenplaatje af voor welke leverancier van de upsidedown-vork en monoshockdemper Suzuki kiest. Hetzelfde geldt voor de remmen.
Suzuki neemt het 800cc motorblok terecht ongewijzigd over. De vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor met 270 graden krukas heeft twee balansassen, meet 776 cc en levert een maximum vermogen van 84 pk (62 kW) bij 8.500 tpm en 78 Nm bij 6.800 tpm. Er is ook een A2-optie met vanzelfsprekend 48 pk (35 kW).
Met een ‘Dual Explorer-variant’ heeft Suzuki pas sinds dit jaar ervaring. Niet alleen met de 800, maar ook met de V-Strom 1050. De V-Strom 650 is daarentegen nooit leverbaar geweest met een 21” voorwiel en langere veerwegen. De XT-variant heeft alleen (tubeless) spaakwielen.
Het is gissen naar de prijs. Een V-Strom 1050DE is € 700,- duurder dan de gewone 1050. Een V-Strom 650XTA is dan weer € 500,- duurder dan een 650A. Als we dat middelen rolt daar het bedrag van € 600,- uit. Trek dat van het prijskaartje van de V-Strom 800DE (€ 12.699,-) af en je weet ongeveer waar je aan toe bent.