Transalp en Hornet krijgen staande twin
Ontwerpschetsen van Honda’s toekomstige middenklasse modellen kwamen al met de regelmaat van de klok voorbij, maar de fabrikant onthult nu concreet het blok: een 755cc zware staande tweecilinder.
Het is even wennen voor Honda-fans van het eerste uur dat een Hornet geen vier-in-lijn krijgt, maar een staande twin. Ook Transalp-rijders moeten mogelijk ook even wennen aan het idee dat ze hun geliefde V-twin straks moeten inruilen voor een ander blok. Misschien is een gezamenlijke praatgroep met rijders van V-Stroms een idee? Ook die hebben net gehoord dat de V-twin plaats maakt voor een staande tweecilinder.
Het toekomstige motorblok van de Hornet en Transalp meet 755 cc. Het is goed voor 92 pk bij 9.500 tpm en 75 Nm bij 7.250 tpm. Hoe de Hornet er definitief uit gaat zien weten we dit najaar als Honda het model waarschijnlijk presenteert op de Intermot of Eicma. Het korte slag achtkleps blok met 270° krukas moet net als de vier-in-lijn-voorganger beschikken over een lekker eindschot en een goed gevuld middengebied.
Het nieuwe blok heeft beduidend meer noten op zijn zang dan de huidige tweecilinder. Die 745cc zware twin die modellen als de en de aandrijft produceert slechts 58,5 pk bij 6.000 tpm en 69 Nm bij 4.750 tpm. Het nieuwe blok ligt dus veel dichter in de buurt van de CB650R. Die vier-in-lijn is goed voor 95 pk bij 12.000 tpm en 63 Nm bij 9.500 tpm.
Wil je weten hoe het blok klinkt? Kijk en luister dan hier.