Suzuki SV en V-Strom met 800-paralleltwin in aantocht
Eerder maakten we melding van nieuwe kleuren voor Suzuki’s SV650, maar het heeft er alle schijn van dat deze oudgediende en ook de V-Strom 650 binnen afzienbare tijd worden afgelost door nieuwkomers met vermoedelijk een 800cc paralleltwin.
Daarmee lijkt Suzuki afscheid te gaan nemen van de V-twin die sinds eind jaren negentig dienst heeft gedaan in het 650-platform van de Japanse fabrikant. De beide gecamoufleerde prototypes op deze foto’s, gesnapt tijdens een testrit in de bergen, laat zien dat Suzuki ook gaat overstappen naar de paralleltwin, een motorconfiguratie die ook al volop door de concurrentie wordt gebruikt, compact is, relatief weinig weegt en – belangrijk – voordeliger te produceren is. Beide modellen lijken compleet nieuw ontwikkeld en het blok vertoont geen overeenkomsten met bestaande krachtbronnen van de Japanners.
Vermoedelijk heeft het nieuwe blok een cilinderinhoud van zo’n 800cc en volgens de fotograaf klok het als een V-twin, wat er op duidt dat Suzuki 270 graden verzette kruktappen gebruikt, een recept dat ook wordt gebruikt door BMW, KTM en Yamaha. Er is officieel nog niets bekend, maar we verwachten in het najaar rond de grote motorshows meer te weten over de komst van deze nieuwe Suzuki’s.