Premium

Hoe groot is het verschil tussen de oude en nieuwe BMW GS?

BMW presenteerde vorig jaar de opvolger van haar succesvolle 1250 GS: de R1300GS. Met een compleet vernieuwd boxerblok moet de 1300 nieuwe maatstaven zetten op het gebied van sportiviteit. Of dat gelukt is en wat dat voor een effect heeft op het karakter van de GS, zoeken we uit in onze TopTest.

Laten we beginnen met het gewicht, dat volgens BMW ruim twaalf kilo lager is dan voorheen. Bij het bestuderen van de technische gegevens viel echter al op dat bijvoorbeeld de middenbok niet meer standaard aanwezig is en de tank een liter is gekrompen. Dat betekent in de praktijk dat de nieuwe in vergelijkbare uitrusting (mét optionele middenbok) nog wel iets lichter is dan de oude, maar slechts marginaal. De weegschaal geeft bij de R1300GS 255 kilo aan, bij de 1250 262 kilo, met laatstgenoemde in volledige uitrusting inclusief extra verstralers en valbeugels. Het in 2018 geteste exemplaar zette zonder deze extra accessoires 258 kilo op de schaal – we noteren dus een besparing van drie kilo.

Al bij het manoeuvreren in onze parkeerkelder voelt het verschil echter groter aan. Veel groter. Ten eerste omdat je de nieuwe GS hierbij 30 millimeter kunt laten zakken. In de automatische modus gaat de vering boven de 50 km/uur vanzelf weer omhoog en bij het afremmen tot stapvoets tempo weer omlaag. In de Enduro-rijmodi kun je hem ook permanent omlaag houden, waardoor je je voeten gemakkelijker kunt gebruiken in moeilijke passages. Een hoogteverstelling van het zadel zoals bij de 1250 is er echter niet. Terug naar het manoeuvreren. De R1300GS is zeker geen kleine motor, maar toch minder een tanker dan zijn voorganger. Van de pure afmetingen van de 1250 schrokken sommigen beslist terug, ook al weet die R1250GS zijn kilo’s tijdens het rijden goed te verhullen.

Wat zijn verder de verschillen tussen de 1250- en 1300GS? En waar wordt de nieuwe GS nog meer op getest in deze TopTest? Je leest het in MotoPlus 03/2024!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Suzuki GSX-8R

Eerste test Suzuki GSX-8R

2 maart, 2024

Suzuki breidt haar afgelopen jaar geïntroduceerde paralleltwinplatform nu uit met een sportieve exponent? Met een ...
Kawasaki Promo Tour 2024

Kawasaki Promo Tour 2024

1 maart, 2024

Vrijblijvend proefrijden op je favoriete Kawasaki. Dit jaar trekt de Kawasaki Promo Tour weer door het land om jou ...
Stijlvol jasje van LS2

Stijlvol jasje van LS2

1 maart, 2024

LS2 ken je waarschijnlijk voornamelijk van haar helmen, maar de Spaanse firma heeft inmiddels ook een uitgebreid ...

Overig nieuws