Premium BMW

Eerste test BMW R1300GS: hoe rijdt ‘ie?

BMW’s R1250GS is nog altijd een verkoopsucces en pakt nog menig testzege mee, maar zijn opvolger staat inmiddels  in de startblokken. Wij reden de onlangs in Berlijn gepresenteerde R1300GS in Spanje!

Dat het ontwikkelingsteam werkelijk ieder onderdeel tegen het licht hield, maakt een nadere inspectie van de sterkere en lichtere GS duidelijk. Het gaat hier niet om een doorontwikkeling van de R1250GS, maar om een van voor naar achter nieuw model. BMW hield de afgelopen vijf jaar ieder onderdeel tegen het licht. Soms vanwege ergonomische redenen en altijd vanwege gewichtsbesparing. Of om een specifieke taak zo goed mogelijk uit te voeren. Zo ontwikkelde BMW alleen al drie rempedalen. Een luxe model voor de Tramuntana, een gewoon gegoten exemplaar voor de basis-GS en een robuust ingenieus exemplaar dat geschikt is voor on- en offroad inzet op de Trophy.

Ook de vering kent meerdere varianten. Het begint met de ‘analoge’ variant op de basis-GS. Een stap hoger is de DSA, de opvolger van ESA. DSA kent niet alleen instelbare demping en veervoorspanning, maar door een ingenieuze constructie ook een instelbare veerconstante. De elektronische vering kent ook een Sport-variant met twintig millimeter meer veerweg voor en achter. Tot slot biedt BMW ook nog een optie aan waarbij de motorfiets in stilstand of bij langzaam rijden dertig millimeter zakt. We reden er niet mee, maar zagen wel een demonstratie. Laat je bij aankoop dus goed voorlichten over de jungle aan zadels, ruitjes, wielen, vering en pakketten.

Leuk en aardig, maar er werd in Spanje natuurlijk ook gewoon gereden met de nieuwe GS. In MotoPlus 21/2023 lees je hoe de GS het deed tijdens de test, die begon met een stukje forensenverkeer, en ons vervolgens via een stukje snelweg naar een bochtenparadijs en offroadhemel leidde!

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws