Ook Suzuki werkt aan nieuw systeem voor variabele kleptiming
Suzuki is druk bezig met de ontwikkeling van een nieuw systeem dat variabele kleptiming op zowel de inlaat- als uitlaatnokkenas mogelijk maakt. Dat blijkt uit nieuwe patenttekeningen die openbaar gemaakt zijn.
Variabele kleptiming en Suzuki zijn overigens geen vreemden voor elkaar. De huidige GSX-R1000 van de Japanners is immers al met zo’n systeem uitgerust. Hierbij wordt echter gebruik gemaakt van een puur mechanische aansturing. Middels een centrifugaalmechanisme met twaalf stalen kogels op de nokkenas verandert de timing automatisch bij een veranderend toerental. Het systeem beïnvloedt alleen de timing van de inlaatkleppen, bovendien blijft de kleplift met deze technologie onveranderd.
De reden hierachter is de MotoGP. De regels dicteren namelijk dat een elektronisch of hydraulisch aangestuurd systeem niet is toegestaan. Het systeem werkt weliswaar hartstikke goed, maar benut zeker niet de volle mogelijkheden van variabele kleptiming. Dit in tegenstelling tot de volledig variabele systemen van BMW (ShiftCam) en Honda.
Daar moet met deze nieuwe generatie VVT (Variabel Valve Timing) van Suzuki in ieder geval ten dele verandering in gaan brengen. Patenttekeningen tonen aan dat de Japanners werken aan een hydraulisch systeem, waarbij de timing van zowel in- als uitlaatnokkenas kan worden beïnvloed. Ook hier verandert de lifthoogte van van de kleppen dus niet. Het verdraaien van de nokkenassen geschiedt middels hydraulische module die aan de rechterzijde naast de cilinderkop is geplaatst. Het systeem heeft wat dat aangaat in de basis heel veel weg van het DVT-systeem van Ducati. Wanneer we het nieuwe systeem van Suzuki voor het eerst gaan tegenkomen, is nog niet bekend.