Nieuws

Honda komt met Japans tegengeluid op BMW’s ShiftCam

Zeer recentelijk is bekend geworden dat Honda bij het patentbureau in de Verenigde State een nieuw variabel kleptiming-systeem heeft laten patenteren. Het heeft er alle schijn van dat de Japanners het hiermee willen opnemen tegen het ShiftCam-systeem van BMW. Mogelijk wordt de nieuwe Fireblade er als eerste van voorzien .

Het systeem gebruikt vierkleppentechnologie en nokvolgers voor de klepbediening.

In de strijd om, binnen de gestelde milieu-normen, zoveel mogelijk vermogen uit het blok te persen, blijkt variabele klemtiming het magische woord te zijn. Wat zo’n systeem in een superbike kan doen, heeft BMW al laten zien in haar nieuwe S1000RR. De viercilinder uit Duitsland is met het ShiftCam-systeem namelijk goed voor liefst 207 pk en 113 Nm, zonder daarbij de gestelde normen te overschrijden. Het maximale toerental van de fiets ligt op 14.600 tpm.

De huidige Fireblade van Honda moet het momenteel met 192 pk en 114 Nm stellen. Zeer respectabele cijfers en voor het stratenverkeer meer dan genoeg. Probleem is echter dat de concurrentie op papier meer biedt. Dat is schijnbaar voor Honda reden genoeg geweest om ook haar prestigemotor een boost te gaan geven.

In de recent openbaar gemaakte patenttekeningen is namelijk een Fireblade zichtbaar die, net als de superbike van BMW voorzien is van een systeem met variabele kleptiming, dat lijkt op de ShiftCam van de Duitsers. Ook Honda maakt namelijk gebruik van twee nokkenprofielen per klep, echter niet zoals bij BMW enkel op de inlaatnokkenas, maar ook op de uitlaatnokkenas. Hiermee is het mogelijk op lage snelheden/toerentallen in combinatie met lage emissiewaarden toch een hoog koppel te genereren. Gaat de snelheid/toerental omhoog, dan wordt de kleplifthoogte en openingsduur groter voor meer vermogen.

Om te wisselen tussen de twee profielen, worden de nokkenassen verschoven middels een systeem dat werkt met oliedruk en elektromagnetische klepjes. Een as met uitsparingen bedient daarmee twee stiften die, afhankelijk van de stand van de as, het rustige of straffe nokkenprofiel activeren. De hydraulische aansturing voor dit systeem zit links van de cilinderkop. Hoeveel effect het op het het vermogen van de Fireblade heeft, is nog onduidelijk, al gaan er geluiden dat de Honda wel eens 220 pk zou kunnen hebben.

Voor iedere klep is er keuze uit twee nokkenprofielen, daarbij is er keuze uit een sterk en gematigd karakter.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.