Nieuws

Ook hoogtoerige 400 van Kove op komst

Kawasaki presenteerde onlangs een hoogtoerige 400cc-viercilinder, maar ook het Chinese Kove komt ogenschijnlijk met zo’n machine. Het blokje daarvan draait een dappere 15.000 toeren en het ding weegt slechts 152 kilo.

Kove zagen we in 2022 voor het eerst op de EICMA. Daarvoor waren de motoren van het merk (meer of minder) bekend onder de naam Colove. Naast een 800-allroad met een KTM-kopie in het frame, laat het jonge merk met de 400RR zien een hoogtoerige 400 zien. Uit een cilinderinhoud van 399cc moet de Kove 68 pk bij 15.500 toeren toveren en 36 Nm bij 12.000 toeren.

De slag van het 400-blok bedraagt slechts 36,5 millimeter bij een boring van 59 millimeter en de compressie bedraagt 13 : 1. Volgens opgave zit er een top van 220 km/uur in en accelereert de Kove in 4,2 seconden van 0 naar 100 km/uur. 

Ook de geometrie is uiteraard sportief, met een balhoofdhoek van 65 graden en 98,2 millimeter naloop. Verder weten we dat de veerwegen voor en achter respectievelijk 120 en 130 millimeter bedragen, dat de remschijven 300 millimeter meten en ze in het nekvel worden gegrepen door twee dubbelzuiger remklauwen. 

In optische zin doet de Kove 400RR aan de huidige superbikes van Kawasakim Ducati en BMW denken. De hoekige voorzijde zou op een ZX-10R wat dat betreft niet misstaan en het frame lijkt op dat van een S1000RR. De kleine winglets zullen trouwens waarschijnlijk uitsluitend om esthetische redenen zijn gemonteerd. Opvallend zijn de hoogwaardig ogende verstelbare stuurdemper, de volledig instelbare voorvork en het grote TFT-display, dat middels knoppen op het stuur te bedienen is. 

Kove is absoluut van plan de sprong naar Europa te maken, maar of dat met een extreem concept als deze 400RR kans van slagen heeft is de vraag, aangezien deze 400 vergeleken met andere 400’s waarschijnlijk veel te duur gaat zijn. 

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws