Nieuws

Officieel: Yamaha bevestigt einde R1 als productiemotor

Onlangs maakten we al melding van het aanstaande einde van de Yamaha YZF-R1 als productiemotorfiets. Inmiddels heeft Yamaha ook zelf aangekondigd dat de R1 vanaf 2025 uitsluitend nog voor circuitgebruik geproduceerd gaat worden.

Yamaha is volgens eigen zeggen tot dit besluit gekomen door veranderingen op de wereldwijde motorfietsmarkt en de steeds strenger wordende emissie-eisen. Daarmee kiest Yamaha dezelfde weg als het in 2020 deed met de YZF-R6. Voor straatgebruik houdt de Japanse fabrikant vast aan modellen als de R125, R3 en R7, en wellicht dat daar in de heel nabije toekomst een op de MT-09 geënte R9 bij gaat komen.

De YZF-R1 zal vanaf dus een toekomst als circuitmotor tegemoet gaan. Dat is ook een van de redenen waarom Yamaha consequent heeft geïnvesteerd in het beschikbaar maken voor klanten van een reeks GYTR Performance-onderdelen voor de R1. Inmiddels is er ook een speciaal netwerk van GYTR Pro Shops opgezet om rijders te ondersteunen die op het circuit het maximale uit elk van de Supersport-modellen uit de R-serie willen halen op het circuit.

Elke GYTR Pro Shop wordt gerund door een Yamaha-dealer, die zelf actief betrokken is bij de racerij en in direct contact staat met de technische dienst van Yamaha Road Racing. Voorbeelden hiervan zijn Crescent Motorcycles, dat het officiële WorldSBK-team van Yamaha leidt, het GRT Yamaha WorldSBK-team, het Yamaha Austria Racing Team, en het Nederlandse Ten Kate Racing.

Tot en met 2024 zullen de gehomologeerde R1 en R1M nog steeds verkrijgbaar zijn via alle Yamaha-dealers en om hun huidige toewijding aan het segment te benadrukken, organiseert Yamaha ook dit jaar weer het Yamaha Racing Experience-evenement. Op 3 en 4 juli 2024 worden eigenaren van een R1 GYTR Pro 25th Anniversary en eigenaren van een R1M 2024 uitgenodigd om (gratis) deel te nemen aan deze race-ervaring op het Spaanse Jerez. Daarbij is onder andere Valentino Rossi aanwezig én het Pata Prometeon Yamaha WorldSBK-team en andere officiële Yamaha-rijders.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Nieuw kentekenbewijs in aantocht

Nieuw kentekenbewijs in aantocht

27 april, 2024

Het kentekenbewijs gaat veranderen. Het nieuwe kentekenbewijs wordt vanaf half juni uitgegeven en het heeft een ...
Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws