Nieuws

Yamaha YZF-R1 in 2025 uit productie?

Het zong al even rond in Britse media, maar inmiddels lijkt het zo goed als zeker dat Yamaha de R1 en R1M superbikes niet opwaardeert naar Euro 5+. Dit betekent dat de huidige YZF-R1 in 2025 uit productie zal worden genomen, althans in de EU.

Een enorme verrassing is het niet, maar het einde van de YZF-R1 en R1M markeert toch het einde van een tijdperk. Sinds 1998 is Yamaha’s sportvlaggenschip namelijk onafgebroken van de partij geweest. Dat Yamaha afziet van de update naar Euro 5+ betekent dat er vanaf 2025 geen 1.000cc superbike van Yamaha meer zal zijn, althans niet in de EU als wegversie. En niet voordat er een opvolger is.

De laatste update van de Yamaha R1 in 2020 omvatte de stap naar Euro 5 met nieuwe elektronica, nieuwe looks en kleine wijzigingen aan de motor en het chassis. Het huidige RN65-model werd in 2015 geïntroduceerd als de RN32. De overgang naar Euro 5+ zou een nieuw OBD II-systeem (boorddiagnosesysteem) vereisen, evenals uitgebreide wijzigingen aan de uitlaatklepregeling volgens de ASEP 2.0-norm. Uiteindelijk zou dit waarschijnlijk te veel zijn voor de marktrelevantie van het model.

Het topmodel in de R1-serie, de R1M met semi-actieve vering, wacht hetzelfde lot. Als hij niet wordt opgewaardeerd naar Euro 5+, kan hij vanaf 2025 niet meer nieuw worden geregistreerd in de EU. Interessant detail: het nieuws komt uit het Verenigd Koninkrijk, dat niet langer deel uitmaakt van de EU. De huidige R1 en R1M zouden daar dus nog steeds in aanmerking komen voor herregistratie vanaf 1 januari 2025. Hetzelfde geldt voor de Verenigde Staten, waar modellen van Japanse fabrikanten die in de EU niet meer leverbaar zijn al jaren gewoon te krijgen zijn, zoals bijvoorbeeld de Suzuki GSX-R1000R.

Yamaha heeft inmiddels wel aangegeven dat de R1 gewoon ingezet blijft worden in het WK Superbike en het wereldkampioenschap endurance. Yamaha wil daarnaast de racerij blijven gebruiken om GYTR-onderdelen voor de R1 te ontwikkelen, die beschikbaar zullen blijven voor klanten.

In lijn met het veronderstelde einde van de Yamaha R1 en R1M vanaf 2025 in de EU, wijst het nieuwe JYACN07C-model, gehomologeerd door de FIM eind 2022, duidelijk op een raceversie van de R1. Met andere woorden, de R1 GYTR zal waarschijnlijk nog steeds beschikbaar zijn voor races zolang Yamaha deelneemt aan het WK Superbike. Hij zou in de toekomst ook R1 Race kunnen gaan heten, zoals nu al het geval is met de R6 Race.

Lees hier een test van de huidige generatie Yamaha YZF-R1/M

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Noppennieuws 4: nú in de winkel!

Noppennieuws 4: nú in de winkel!

25 juli, 2024

Op vrijdag 25 juli verschijnt Noppennieuws 4 en daarin staan onder meer drie mooie testen. Zo reden Toine van Dijk ...

Overig nieuws