Motornieuws 2022: Yamaha XSR900
Yamaha heeft het doek getrokken van een volledig nieuwe XSR900, die je direct terugvoert naar de jaren waarin Christian Sarron op zijn door Gauloises gesponsorde Yamaha furore maakte in de 500cc-klasse. Het blijft bij het 2022-model niet alleen bij een ander kleurtje, ook het blok en vooral rijwielgedeelte zijn aangepakt. Yamaha noemt het laatste zelfs een ode aan het Deltabox-frame.
Zes jaar na de introductie van de XSR900 (hoe die reed, lees je hier) is het tijd voor een opvolger. Het eerste goede nieuws bevindt zich tussen de framebalken: het vernieuwde 889cc zware Euro5 CP3-blok. De nieuwe triple, die begin dit jaar zijn entree maakte in de MT-09 en Tracer 9, heeft 43cc meer longinhoud dan voorheen dankzij een drie millimeter langere slag. In de voornoemde naked en crossover heeft het zich al bewezen als een heerlijk soepel blok met een vermogensafgifte waar geen eind aan lijkt te komen. De 2022 XSR900 heeft met 119 pk een bescheiden 4 pk meer vermogen, de veranderingen op koppelgebied zijn evenwel indrukwekkender. Met 93 Nm heeft het nieuwe aggregaat niet alleen 5,5 Nm extra dan voorheen, het toerental waarop het maximum koppel wordt afgegeven verschuift 1.500 toeren naar beneden, naar tot 7.000 tpm. Meer koppel dat eerder beschikbaar is kortom, dat zien we graag.
Het rijwielgedeelte van de eerste XSR900 had al een Deltabox-frame, maar Yamaha legt er nu heel specifiek de nadruk op om de verbinding met het verleden te leggen. Veertig jaar geleden raceten Sarron en consorten namelijk met hetzelfde frame en die sportieve erfenis buit Yamaha nu extra uit met de XSR900. Het nieuwe frame is stijver dan dat van zijn voorganger en dat levert (samen met een 55 mm langere achterbrug) een verbeterde rechtuitstabiliteit op. Leuk feitje: het aluminium frame is maximaal 3,5 en minimaal 1,7 mm dik. Een 30 millimeter lager geplaatst balhoofd resulteert in een lagere stuurpositie, wat volgens Yamaha een positieve invloed op het stuurgedrag heeft. De 700 gram lichtere spaakwielen dragen eveneens hun steentje bij aan een lichtvoetiger handling.
Anno 2022 doe je als motorfiets niet meer mee zonder LED-verlichting en andere elektronica. De XSR900 beschikt over een zes-assige IMU die verschillende hulpsystemen aanstuurt, waaronder het ABS en de tractiecontrole. Verder beschikt de motofiets over vier rijmodi, een 3,5” TFT-scherm, cruise-control, quickshifter en wheeliecontrole.
De nieuwe XSR900 staat in februari bij de dealers. Yamaha levert de retro niet alleen in deze klassieke blauwe kleurstelling, maar ook in een zwarte met rode variant. De verkoopprijs laat ook nog even op zich wachten. Info: www.yamaha-motor.nl