Nieuws

Motornieuws 2020: Honda CBR1000RR-R Fireblade met 217 pk

De tijd dat de superbike goegemeente zich iedere twee jaar op een fikse update mocht verheugen, licht al lang achter ons. De Honda Fireblade doorbreekt die trend echter. Voor 2017 werd hij al flink vernieuwd, voor 2020 andermaal. En dan hebben we het niet over een kleine update.

De superbike, die nu luistert naar de naam CBR1000RR-R, ging echt helemaal op de schop. Te beginnen met het blok, waarvan geen schroef onaangeroerd bleef. Zelfs de van de RC213V-S overgenomen boring keer slagverhouding is met 81,0 x 48,5 mm radicaal anders dan die van het actuele model (was 76,0 x 55,0 mm). HRC was nauw betrokken bij de ontwikkeling van het blok en dat zie je wel terug high-end techniek die er is gebruikt. Zo is de vier-in-lijn onder meer uitgerust met titanium drijfstangen, gesmede aluminium zuigers en worden de kleppen nu bediend niet meer bediend door klepstoters maar -slepers.

Allemaal leuk en aardig, maar waar het om draait is het volgende: 160 kW (217,6 pk) bij 14.500 tpm en een maximum koppel van 113Nm bij 12.500 tpm. Kijk lieve mensen, daar kun je mee thuiskomen. Om al dat geweld in goede banen te geleiden is de rijklaar 202 kilo wegende Fireblade uitgerust met een nieuwe 6-assige IMU (was 5-assig) en onder meer een negenvoudige tractiecontrole, wheelie-controle, elektronische stuurdemper, instelbare motorrem en launch control.

Ook het rijwielgedeelte is aangepakt, frame en swingarm zijn onder meer nieuw, met onder meer een flink langere wielbasis (1.453 mm) tot gevolg. De hele geometrie is nu wat meer op stabiliteit gericht, getuige een licht vlakkere balhoofdhoek en langere naloop. De vierzuiger Nissin remklauwen voor happen nu in grotere Ø 330 mm schijven, terwijl er achter een bredere band op ligt, een 200/55ZR17 exemplaar om precies te zijn. Naast de standaard RR-R versie komt de nieuwe Blade er ook weer in een SP-uitvoering met onder meer een elektronisch instelbaar Öhlins veringsysteem en Brembo Stylema remklauwen en een additionele Sport en Track modus.

Meer Honda

Motornieuws 2020: Honda CB1000R

Motornieuws 2020: Update voor Honda CMX500 Rebel

Motornieuws 2020: Honda SH125/150i

 

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.