Nieuws

Motornieuws 2020: BMW S1000XR wordt lichter én sneller

Lichter, sneller en nog breder inzetbaar. BMW heeft grootste plannen met haar, naar eigen zeggen, best verkopende adventure sports motor. Met een volledig nieuw ontworpen blok, een flink vernieuwd rijwielgedeelte en mede daardoor een drooggewicht van 226 kilo – 10 kilo minder dan zijn voorganger – is de S1000XR klaar om een hele nieuwe dimensie toe te voegen aan het concept Adventure Sports.

Het nieuwe XR-blok is uiteraard gebaseerd op dat van de vorig jaar gepresenteerde S1000RR, helaas wel zónder shiftcam. Daarnaast richt de XR, in tegenstelling tot de superbike van BMW, zich juist op een breder middengebied. Dat komt in de vernieuwde Adventure Sports neer op een topvermogen van 121 kW (165 pk) bij 11.000 tpm en 114 Nm koppel bij 9.250 tpm.

De vierde, vijfde en zesde versnelling zijn langer gegeared om geluid, brandstofverbruik en motortoerental, zeker op secundaire wegen, te verminderen. Daarnaast beschikt de XR nu over een soepelere versnellingsbak, evenals een zelfbekrachtigde koppeling met remkoppelbegrenzer en . Ook heeft BMW heeft de XR voor 2020 standaard uitgerust met de nieuwste generatie van haar Dynamic ESA elektronische veersysteem.

Eveneens nieuw is het door BMW ontwikkelde Flex Frame. Nog altijd een aluminium brugframe, maar dan met een compleet nieuwe lay-out. En hetzelfde geldt voor de swingarm, waardoor het rijwielgedeelte duidelijk lichter is geworden, zonder dat dit ten koste van de stijfheid ging. Overige wetenswaardigheden zijn de nieuwe 6D IMU, de standaard dynamische tractiecontrole en wheeliecontrole, hillstart control, bochten-ABS, een vernieuwd dashboard en rondom ledverlichting.

De nieuwe S1000XR zal verkrijgbaar zijn in het grijs en rood/wit.

Meer BMW

Motornieuws 2020: BMW gaat voor F900R en F900XR

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws