Nieuws

Motornieuws 2020: BMW gaat voor F900R en F900XR

F900? Jazeker! Terwijl iedereen zat te wachten op de aankondiging van de F850R en F850RS op basis van de in 2018 aangekondigde F850GS, verrast BMW met een gloednieuwe F900R en F900XR. Geheel in lijn met de rest van het gamma staat de R voor de naakte uitvoering terwijl de XR zich juist als sportieve avonturier profileert.

De nieuwe typeaanduiding is overigens niet gekozen om iedereen op het verkeerde been te zetten. BMW heeft de boring van haar in 2018 gepresenteerde 270° twin namelijk met 2 mm vergroot waardoor de cilinderinhoud groeit van 853 naar 895cc. Daarnaast zijn de gegoten zuigers vervangen door hardere gesmede varianten en is de compressie verhoogd van 12,7:1 naar 13,1:1. Al deze wijzigingen zorgen in de nieuwe F900R en F900XR voor een topvermogen van 77 kW (105pk) bij 8.500 tpm en 92 Nm bij 6.500 tpm. Om de A2-rijders niet te vergeten zal er af fabriek ook een 70 kW-uitvoering geleverd worden.

Andere nieuwtjes zijn een nieuw ontwikkeld stalen brugframe, subframe en lichte – uit kunststof vervaardigde – brandstoftank. Deze biedt op de F900R plaats aan 13 liter benzine, terwijl er bij de wat toergerichtere F900XR 15,5 liter meegenomen kan worden. En hoewel beide motoren aan de voorzijde zijn uitgerust met een upside-down voorvork, heeft deze op de XR een veerweg van 170 mm, terwijl de naakte F900R het bij een sportievere 135 mm houdt. Aan de achterzijde is de veerweg respectievelijk 172 mm voor de XR en 142 mm voor de R.

Naast de technische vernieuwingen, is ook op elektronisch gebied het nodige vernuft in de motoren gestoken. Beide BMW’s beschikken namelijk over een 6,5 inch TFT display met standaard connectiviteit-opties, twee rijmodi, ABS, ASC en rondom ledverlichting. Geheel in lijn met de rest van BMW’s gamma zijn beide motoren uiteraard ook met een surplus aan opties aan te kleden.

De nieuwe F900R zal te koop zijn in het zwart, blauw en een zilver/rood decors. Bij de F900XR is er de keuze uit wit, goud en rood. Hoeveel ze kosten? De F900XR heeft een vanafprijs van € 13.450,- en de F900R blijft net onder de tien mille. Die heeft namelijk een vanafprijs van € 9.770,-. Scherp!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

18 maart, 2024

Het Europese middensegment groeit. Niet explosief, maar gestaag en dat is interessant genoeg voor Kawasaki  om voor ...

Overig nieuws