Komst Moto Morini X-Cape 1200 aanstaande?
We lieten al eens een CAD-tekeningen zien van de Moto Morini X-Cape 1200, maar inmiddels zijn de eerste foto’s er! De moderne allroad met 1200cc V-twin zit er al productierijp uit en mogen we waarschijnlijk nog in 2023 verwelkomen.
Moto Morini, sinds 2018 onderdeel van de Chinese Zhongneng Vehicle Group (ZNEN), lanceerde begin dit jaar al de X-Cape 649 en recent nog een duo Seiemezzo naked bikes op basis van dezelfde 650 cc paralleltwin als in de X-Cape 649. Afgelopen maand, een paar weken na de EICMA in Milaan, volgden de eerste niet-officiële foto’s van de Moto Morini X-Cape 1200 mét een dikke V-twin. Opmerkelijk, want het hoofdstuk V-twin leek bij Moto Morini definitief gesloten, aangezien de laatste V-twin van het merk destijds niet meer over de Euro4-horde kon springen.
Op de foto’s is in ieder geval goed te zien dat er een vette V-twin in deze X-Cape huist, en dit blok heeft de toevoeging ‘Evo’ gekregen. Of het blok in deze configuratie net als voorheen 1.187 cc gaat meten, of misschien wat extra inhoud krijgt, is nog even afwachten.
Overigens had Moto Morini in 2008 al eens een dikke allroad, de Granpasso 1200. In die uitvoering leverde de V-twin 118 pk vermogen. Dat was destijds meer dan voldoende, maar zou anno 2023 te weinig zijn om mee te kunnen in het zware allroad-segment.
Waar het design van de Granpasso destijds moedig te noemen was, zal de X-Cape 1200 vermoedelijk wat conventioneel modern gaan ogen. Zonder snavel-spatbord, en meer zoals de nieuwste generatie Honda Africa Twin. Of in lijn met de X-Cape 649, de typeaanduiding X-Cape 1200 staat er immers al op. Maar met een V-twin zou Moto Morini zich wel onderscheiden in het allroad-landschap. Alleen de Suzuki V-Strom 1050 DE, de KTM 1290 Super Adventure en de Ducati Multistrada 950 hebben immers nog een V-twin. En laten we de nieuwkomer van 2021 niet vergeten: de Harley-Davidson Pan America 1250.
Naast die V-twin valt er nog meer te ontdekken op de foto’s, zoals een stalen brugframe bijvoorbeeld. Aan de voorzijde zien we een upside-down voorvork met een set radiaal gemonteerde Brembo-vierzuiger-remklauwen en achter een aluminium swingarm met monoschokdemper en linksysteem. Verder een set draadspaakwielen, voor in 19 inch en achter in 17 inch. ABS zal er uiteraard op zitten – want verplicht – en met de huidige X-Cape 649 laat Moto Morini zien alle moderne snufjes omarmd te hebben.
Hopelijk tot snel dus!