Indian vergroot Power Plus V-twin tot 1.834 cc
Indian vergroot de cilinderinhoud van haar vloeistofgekoelde Power Plus V-twin tot 1.834 cc en rust de Chieftain en Roadmaster ermee uit. De luchtgekoelde motoren blijven in het programma.
Harley-rijders willen dit niet lezen, want Indian grijpt opnieuw naar de kroon als het om cilinderinhoud gaat. De luchtgekoelde Thunderstroke-motor met aanvankelijk 1.811 en momenteel 1.890 cc is sinds 2013 altijd groter geweest dan de Twin Cams en Milwaukee Eights van Harley-Davidson. Pas met de 117ci-krachtbron in serieproductie regeerde Harley weer over het land van de cilinderinhoud. Hoe krachtig die huidige generatie is ondervonden we onlangs tijdens de eerste test van de nieuwe Street Glide en Road Glide (eerste rij-indruk hier). Indian staat dus onder druk, maar het antwoord is de nieuwe Power Plus 112 ci, een upgrade van het vloeistofgekoelde blok van de Challenger van 1.768 naar 1.834 cc, die dus ook twee nieuwe modellen zal aandrijven.
Harley-fans zullen opgelucht ademhalen. Met 1.834 cc heeft de nieuwe Power Plus 112-motor 89 cc minder inhoud dan de 117 van Harley met zijn 1.923 cc. De Power Plus is echter volledig vloeistofgekoeld en zelfs de 1.768cc-versie, met een slag van 96,5 millimeter en een boring van 108 millimeter, heeft een aanzienlijk kortere slag dan de Harley-motoren, die slechts gedeeltelijk vloeistofgekoeld zijn. En omdat de boring makkelijker te vergroten is dan de slag, zou de grotere Power Plus een boring van 110 millimeter met dezelfde slag moeten hebben en dat zou het koppel en vermogen dus aanzienlijk moeten verhogen. De huidige waarden zijn 178 Nm en 122 pk. De nieuwe V-twin zou dus al meer dan 180 Nm en 130 pk moeten leveren. Waarden die momenteel alleen bij Harley-Davidson worden gehaald door de 121ci-motor van de nieuwe CVO Road Glide ST.
En: de nieuwe Power Plus 112 zal in de toekomst worden gemonteerd in twee Indians die voorheen luchtgekoeld waren. In de VS zijn documenten van Indian uitgelekt die naar de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) waren gestuurd. De zogenaamde VIN-decoders onthullen twee nieuwe modellen: de Chieftain Power Plus en de Roadmaster Power Plus. Met andere woorden: modellen die al langer leverbaar zijn met de luchtgekoelde Thunderstroke-motor. Zij krijgen de nieuwe, grotere, vloeistofgekoelde krachtbron en worden waarschijnlijk de nieuwe topmodellen van Indian, aangezien de huidige Challenger en Pursuit waarschijnlijk de ‘kleinere’ Power Plus-aandrijving behouden. De nieuwe modellen worden waarschijnlijk gelanceerd voor modeljaar 2025, waarbij het nieuwe modeljaar in de VS traditioneel begint in de zomer/herfst van het voorgaande jaar. Met andere woorden, vanaf zomer 2024 in het geval van de nieuwe Indians.