Nieuws

Eerste indruk Harley-Davidson Street Glide en Road Glide

‘The Dawn of a New Era’, zo presenteerde Harley-Davidson eind januari haar 2024 line up met de volledig nieuwe Street Glide en Road Glide als vooruitgeschoven pionnen. We krijgen alvast een eerste indruk van het nieuwe ‘Grand American Touring’-duo in de milde winterse intimiteit van de Franse Provence.   

De silhouetten van dit Amerikaanse stel mogen met samengeknepen ogen dan wel bekend voorkomen, ze zijn behoorlijk op de schop gegaan. De stroomlijnen zijn aangepakt met het oog op de aerodynamica, maar ook motorisch staan er volledig nieuwe machines. Dat laatste maken onder andere de cijfers ‘117’ op de luchtfilterkast al duidelijk. De Street Glide en Road Glide zijn vanaf nu de trotse dragers van de Milwaukee Eight 117 V-twin, een blok met 1.923 cc cilinderinhoud (117 cubic inches), 109 pk vermogen en – belangrijker uiteraard – een moddervette 175 Nm koppel bij een lage 3.500 toeren. Een blok dat bovendien is voorzien van nieuwe cilinderkoppen, een aangepast inlaattraject en een gemodificeerd koelsysteem. 

Kort door de bocht: dat blok verwent hier in de Provence met bijzonder aangename karaktereigenschappen. Door het uitgesproken lange-slag-karakter pakt het vanaf een lage 1.500 toeren al heel welwillend op en blijft door het hele toerenbereik lekker energiek aanvoelen, tot het vlak voor de 6.000 toeren zacht in de begrenzer loopt. Maar daar kom je in de praktijk niet of nauwelijks. De naald van de digitale toerenteller, beide modellen hebben nu een enorme 31 centimeter brede touchscreen TFT-beeldbuis met smartphone-connectiviteit, bivakkeert eigenlijk voortdurend tussen de 3.000 en 4.000 toeren, waarbij je ze – de blokken zijn volledig identiek – heerlijk schakellui door het Franse landschap kunt laten tokkelen. Daarbij kun je nu kiezen uit vier rijmodi (Rain, Road, Sport en Custom), waarbij met name het verschil in gasrespons voor het onderscheid zorgt.

Het frame van beide machines bleef ongewijzigd, wel kregen ze beide nieuwe achterschokdempers met langere veerwegen en een nieuwe afstelling van de voorvork. Door kleine verschillen in geometrie en met name zitpositie zitten en voelen ze beide wel degelijk heel verschillend aan. De Road Glide zit heel iets hoger, maar geeft met name door het hoge stuur én uiteraard 12 kilo extra gewicht een heel andere stuurdynamiek dan de Street Glide. Laatstgenoemde laat zich met zijn lagere stuur wat dynamischer rijden en makkelijker onder je weg drukken op de smalle bergweggetjes die we reden. Daarbij blijf het even verbazingwekkend als vermakelijk hoe makkelijk, vanzelfsprekend en haast speels zo’n enorm brok motorfiets van bijna 370 kilo zich laat sturen.

De Road Glide doet daar eigenlijk weinig tot niets voor onder, al zorgt het hoge ‘Apehanger’-achtige stuur – dat in feite nog boven de imposante Batwing-kuip uittorent, voor een net iets minder direct stuurgevoel. Bovendien kent deze stuurconstructie een lichte mate van flex in de bevestigingspunten, wat zich met name manifesteert als je stevig remt. En over remmen gesproken: de tijd dat Harley’s niet remden, is toch wel definitief voorbij. De Amerikanen hebben alweer een poosje het Italiaanse Brembo omarmd voor de remmerij en dat betekent dat ook op de Road en de Street Glide adequate stoppers hebben, zowel voor als – minstens zo belangrijk bij deze zware jongens – achter.          

Eensgezindheid is er tussen beide modellen ook wat de prijs betreft, ze zijn er namelijk beide vanaf € 37.495,-. 

De volledige eerste test van de nieuwe Harley-Davidson Street Glide en Road Glide lees je in MotoPlus 6, die op vrijdag 1 maart verschijnt. 

Geen geduld? Proefzitten kan natuurlijk al op de MotorBeurs Utrecht of bij een dealer bij jou in de buurt. 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Kleine update voor CFMoto 450SR

Kleine update voor CFMoto 450SR

12 april, 2024

CFMoto heeft haar 450SR A2-racer op de valreep een update gegeven voor het 2024-seizoen.  Het broertje van de 450SR ...

Overig nieuws