Nieuws

Het Moto2-prototype van Triumph: De klank van de drieling

Honda maakt vanaf 2019 plaats voor Triumph als leverancier van motorblokken voor de Moto2-klasse. Dat betekent een compleet andere dimensie voor wat betreft vermogen en geluid. Tijdens een exclusieve testrit in het Spaanse Calafat mochten wij daar alvast van proeven.

Een vervangende motor is het niet, een crash betekent dus het einde van de testrit, maakt de organisator duidelijk terwijl we naar de Daytona kijken. Uiteraard is dit geen standaard motor. De zwarte fiets die voor ons staat wordt aangedreven door een 765 cc metende driecilinder die vanaf 2019 in de Moto2-klasse gebruikt gaat worden.

Ten opzichte van de Honda CBR600RR-viercilinder heeft deze motor meer koppel, meer vermogen en daarnaast een geweldig geluid. Het nieuwe blok moet volgens Chief Engineer Stuart Wood in de uiteindelijke configuratie tot 14.000 toeren kunnen draaien.

Vuriger
De uitgekiende mix van een gelijkmatige vermogensontplooiing en een sterk middengebied is ronduit indrukwekkend. Alleen in de laatste paar honderd toeren zou het blok nog iets vuriger kunnen zijn. Uiteindelijk moet het raceblok 135 pk vermogen leveren, maar daar zouden zomaar nog wat paarden bij kunnen komen. De ontwikkeling van het motorblok is in de afrondende fase, aldus Wood, en dan kan er worden gestart met de afstelling van de elektronica.

Voor de coureurs zal het straks even wennen en aanpassen zijn aan het beduidend hogere vermogen en aan de vermogensontplooiing. Maar ook de frameconstructeurs hebben werk te doen. Kortom, 2019 belooft nu al een spannend seizoen te worden!

Het hele verslag over de test met het prototype van Triumph lees je hier.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws