Getest Yamaha

Lezerstest Yamaha Tracer 9 GT+

Je hebt altijd baas boven baas en in Yamaha’s Tracer 9-stal is die opperrol sinds dit jaar weggelegd voor de GT+. De ‘gewone’ GT is al allesbehalve schraal aangekleed, het plusje in de typenaam vertaalt zich echter in een nog rijkere uitrusting met onder meer adaptieve cruise-control.

Zes MotoPlus-lezers kregen de kans om tijdens een lange testrit te achterhalen of meer in dit geval ook beter betekent. De bevindingen van elk vind je hieronder!

Saskia Westerink

Saskia Westerink

Foto: Guus van Goethem

Leeftijd: 49 jaar
Beroep: docent geschiedenis VO
Rijbewijs sinds: 2022
Eigen motor: Kawasaki Versys 650 Grand Tourer
Beoordeling: 5 van 5 sterren

“Een heerlijke zomerdag, met goed gezelschap en een geweldige route op een Yamaha Tracer 9 GT+. Soms kan het verkeren. Laat me gelijk maar beginnen met een voor mij belangrijk punt, de zithoogte. Voor mijn 1.70 meter is deze op de Tracer prima. En laten we het dan ook maar direct over bochten hebben. Oh, die bochten! De motorfiets heeft mij verbaasd met zijn uitmuntende wegligging. Hij geeft vanaf de eerste seconde al een goed gevoel van vertrouwen en dat zorgt direct voor een flinke glimlach. Dat gevoel van vertrouwen wordt trouwens alleen maar meer versterkt, als ik gaandeweg de route de verschillende elektronische ondersteuningssnufjes uitprobeer. Ik noem het snufjes, maar dat is zeker niet kleinerend bedoeld. Flink onder de indruk van het ACC-systeem. Natuurlijk niet kunnen laten om ook een keertje het radar gestuurde Unified Brake Systeem uit te proberen. Whoot whoot, mooi werk Yamaha! Zijn er dan alleen maar pluspunten? Nee, ook een paar kleine minpuntjes. Om met de voet op de grond te kunnen, zit de voetsteun net verkeerd, waardoor ik gedwongen word mijn been net wat anders te plaatsen. Hierdoor verlies ik toch wat kostbare beenlengte. Een tweede minpuntje heeft te maken met het late aangrijppunt van de koppeling. Aangezien ik kleine handen heb, vind ik dat niet prettig. Er zit helaas geen verstelbaar koppelingshendel op. Heeft dat laatste een negatieve invloed op de rijervaring? Zeker niet, want door de aanwezigheid van de geweldige quickshifter, gebruik je koppelingshendel toch alleen maar met starten en wegrijden. Het enige wat ik op deze +-versie eigenlijk mis, maar wel had verwacht, is een dodehoekdetectie. Verbeterpuntje voor een modelupdate? Hoe dan ook, deze Sport Tourer staat nu hoog op mijn lijstje. Hij tovert een onstuitbare grijns van oor tot oor op mijn gezicht!”


Ruud Bijkerk

Ruud Bijkerk

Foto: Guus van Goethem

Leeftijd: 43 jaar
Beroep: software ontwikkelaar
Rijbewijs sinds: 2000
Eigen motor: BMW R1250RS
Beoordeling: 4 van 5 sterren

“Had ik net mijn BMW R1250RT ingeruild op een R 1250 RS, krijg je de uitnodiging om mee te doen met de Tracer 9 GT+ lezerstest. Een motor die op mijn shortlist stond! Als dat maar goed gaat. Nu spijt krijgen kan een duur grapje worden. Vooraf had ik deze motor ingeschat als een technisch hoogstaande toermotor, waar je ook nog leuk sportief mee kan rijden. Nou draai dat maar om! In de eerste plaats is dit gewoon een pretmachine, een heerlijke gooi- en smijtfiets, die je daarnaast ook nog heel goed kan inzetten voor korte en lange trips. Bij het plaatsnemen valt de compacte en relatief lage zithouding meteen op. De knieën zijn licht sportief gebogen en het bovenlichaam staat volledig neutraal rechtop. Het niet te brede stuur valt perfect in mijn handen, zonder enige druk op de polsen. Wel valt op dat het zadel niet veel ruimte biedt om te verzitten. Het zadel in de hogere stand, geeft een merkbare verbetering voor wat betreft het zitcomfort. De driecilinder hangt heerlijk aan het gas en verleidt regelmatig tot opzoeken van de hogere toeren regionen, maar ook onderin draait het blok enorm soepel. Afzakken naar 70 km/uur in zijn zes, is geen enkel probleem. Meer vermogen heb je echt niet nodig op de openbare weg. Het mooie TFT scherm (schijnbaar met fullmap navigatie mogelijkheid), de adaptive cruise-control, de verschillende rijmodi en de daaraan gekoppelde instelbare vering maken het plaatje helemaal af.
Zijn er dan nog minpunten? Het ruitje veroorzaakt nogal veel turbulentie. Iets hoger, lager of met een spoiler zal het waarschijnlijk wel een stuk verbeteren. Verder kon ik geen vrienden worden met de quickshifter wat betreft terugschakelen. Het leverde een onaangenaam zacht en krakend gevoel in het pedaal, waarschijnlijk was dat exemplarisch, want ik was de enige die er last van leek te hebben. Al met al een hele fijne en veelzijdige motor voor de sportieve (groot)toerist! Ik heb gelukkig geen spijt van mijn aanschaf, maar met deze motor zou ik ook heel prima kunnen leven.”


Jan Munneke

Jan Munneke

Foto: Guus van Goethem

Leeftijd: 67 jaar
Beroep: gepensioneerd projectleider industriële automatisering
Rijbewijs sinds: 1977
Eigen motor(en): Yamaha FJR 1300 (2007)
Beoordeling: 4½ van 5 sterren

“Toen ik op mijn FJR naar Varsseveld reed voor deze lezerstest, had ik het op de fijne, tevreden spinnende motor helemaal zo slecht nog niet, bedacht ik me. Maar toen ik terug reed, voelde het ineens als een eigenwijze, bullige en zware motorfiets die maar moeilijk een bocht om wilde. Ik had het kunnen weten. In zestien jaar is de techniek enorm vooruitgegaan. De Tracer 9 GT+ heeft bijna alles wat je van een moderne sport/toermotor mag verwachten: goede hanteerbaarheid, comfortabel, prima wegligging en een potente krachtbron met een mooi in- en uitlaatgeluid. De windbescherming is boven verwachting goed. Ik had niet gedacht dat zo’n klein scherm in vergelijking met de etalageruit op mijn FJR zoveel turbulentievrije bescherming zou kunnen bieden. Bij een (toer)motor horen een middenbok en handvatverwarming, gelukkig zijn deze standaard aanwezig. Ook de koffers zijn aanwezig, maar deze zijn net niet groot genoeg voor mijn Shoei met Cardo Bold. Kersen op de pudding zijn er ook: de derde generatie quickshifter waar je blij van wordt (terugschakelen tijdens accelereren en opschakelen tijdens afremmen) bijvoorbeeld, en natuurlijk de adaptieve cruise-control die onopvallend goed zijn werk doet. Zijn die laatste twee zaken écht nodig? Nee, maar als je het één keer hebt ervaren, is een motor zonder toch een beetje tweederangs geworden. De ingenieurs van Yamaha hebben een puik stukje werk geleverd, echt een compliment waardig. Wat zou de motor helemaal áf hebben gemaakt? Een cardanaandrijving natuurlijk! Voor de huidige FJR-rijders die een waardige opvolger voor hun niet meer leverbare motor zoeken is mijn advies om snel een afspraak met hun dealer te maken voor een vernieuwde definitie van FJR: Fast Joy Riding.”


Jan Bouke Hoogstraat

Jan Bouke Hoogstraat

Foto: Guus van Goethem

Leeftijd: 35 jaar
Beroep: data inwinner Kadaster
Rijbewijs sinds: 2014
Eigen motor: BMW R1200GS Adventure
Beoordeling: 5 van 5 sterren

“De Yamaha Tracer 9 GT+ is echt een fantastische machine, die al mijn verwachtingen heeft overtroffen. In eerste instantie dacht ik dat de motor wat te klein voor me zou zijn, maar dit bleek gelukkig niet het geval. De derde generatie quickshifter is echt geweldig. Soepel en snel schakelen zonder je koppeling te gebruiken wordt nooit saai. Ik merkte dat ik alleen nog maar de koppeling gebruikte bij het wegrijden of als ik helemaal tot stilstand moest komen. Ik vind het ook erg fijn dat wanneer je zestig rijdt en je schakelt op of terug zonder je koppeling, de motor zelf meer of minder gas gaat geven zodat je de snelheid blijft vasthouden. Dit zorgt ervoor dat je een stuk minder op je snelheid hoeft te letten en je meer tijd hebt om te genieten. Ik vond het dashboard ook heel fijn! Groot, helder en alles stond op de juiste plaats. Het navigeren door de instellingen is intuïtief en erg makkelijk door middel van de joystick links. Als laatste wil ik het nog hebben over de naar mijn mening beste feature van de Tracer 9 GT+. De adaptieve cruise-control! Dit systeem werkt buitengewoon goed. Als je de cruise-control aanzet en je komt te dicht op je voorganger, zal de motor vanzelf afremmen en het voertuig voor je op de door jou ingestelde afstand blijven volgen. Het leek me van tevoren helemaal niets, ik ben degene in control, ik hoef geen motor die zelfstandig gas geeft of remt. Deze systemen gaven mij gelukkig helemaal niet het gevoel dat ik niet zelf de controle had, ze assisteren en nemen niets van je over! Conclusie: de GT+ is echt een fijne motor om op te rijden en mooi om te zien. Ik zie mezelf wel op avontuur gaan met deze fiets!”


Stijn de Hoon

Stijn de Hoon

Foto: Guus van Goethem

Leeftijd: 33 jaar
Beroep: marketing manager
Rijbewijs sinds: 2020
Eigen motor: Honda CB750
Beoordeling: 5 van 5 sterren

“Het is inmiddels enkele dagen geleden dat ik aan de lezerstest van de Tracer GT+ heb deelgenomen en mijn aanstaande vrouw kan inmiddels de woorden motor, quickshifter en adaptive cruise-control niet meer horen. Mijn eerste reactie op een dagje rijden met de Tracer 9GT+ is: in één woord geweldig. Wat een genot om het gas open te draaien en in snel tempo dankzij de quickshifter door de zesbak heen te schakelen. Zowel omhoog als omlaag schakelen zorgde voor een grote glimlach. Zelf rij ik een naked bike uit ’94 en ben ik alle extra’s niet gewend. Ik moet zeggen dat na het rijden op de GT+ mijn verlanglijstje een stuk groter is geworden. Voor een sport/toerer voelt de Tracer 9GT+ nog best laag en wendbaar aan. Het wegrijden gaat dan ook direct comfortabel en vertrouwd. Door het zadel op de hoogste stand te zetten, hadden mijn knieën net even wat meer ruimte voor een betere houding (183 cm), en de instelbare voorruit deed zijn werk prima tot de maximaal toegestane snelheid. Het geroemde CP3-blok is werkelijk door het hele toerenbereik lekker direct en soepel. Wat mij betreft heeft de motor (veel) meer vermogen dan je kunt gebruiken op de Nederlandse wegen. Het nieuwe TFT-scherm is erg mooi en overzichtelijk. De verschillende rijmodi instellen werkte erg handig met één enkele knop en een joystick. De Street-mode was ideaal op wat slechtere wegen, Sport beviel juist op de beter geasfalteerde wegen. In de Street-modus komt de vering voor mijn gevoel teveel omhoog bij het sportief rijden. Door de stuggere set-up in Sport bleef de voorkant laag, waardoor je de motor lekker sportief kunt rijden. De verschillende modi zijn eenvoudig met één knop te bedienen, en tijdens één van de korte pauzes heb ik ook de Custom-mode helemaal naar de hand gezet. Deze motor is hiermee voor ieder wat wils, of je nu houdt van een snelle gasrespons en stugge vering of gewoon wat meer wilt cruisen. Tenslotte fijn om even de armen los te schudden tijdens het rijden met adaptieve cruise-control wanneer je nog wel even rechtdoor moet. Dat je hiermee gewoon kunt schakelen zonder dat cruise-control stopt, is ideaal. Al met al heel veel extra’s wat het een erg fijne sport/tour motorfiets maakt!”


Fred Pol

Fred Pol

Foto: Guus van Goethem

Leeftijd: 60 jaar
Beroep: ambtenaar
Rijbewijs sinds: 1982
Eigen motor: Honda Gold Wing 1800
Beoordeling: 5 van 5 sterren

“Een dag testrijden op de Yamaha9 GT+ via een mooie route door de Achterhoek, wat geweldig om te doen. De Yamaha voelde meteen vertrouwd. De zithouding was voor mij prima, waarbij je met het zadel in de lage stand wat meer in de motor zit, wat ik wel prettig vond. Het zadel in de hogere stand zou ik kiezen voor de wat langere ritten, dat geeft mij meer comfort aan de knieën. Het blok was lekker soepel, het maakt eigenlijk niet uit in welke versnelling je rijdt. De quickshifter was zoals verwacht prima. Bij deze versie is het ook mogelijk om gas te geven en tegelijk terug te schakelen, en vice versa. Maar waarom zou je dat doen? Nou, wanneer je de adaptieve cruise-control gebruikt. Als voorbeeld: je voorganger remt af en de Yamaha remt mooi subtiel mee. Echter, jij ‘vergeet’ terug te schakelen. Als je voorganger nu weer snelheid maakt, volgt jouw motor meteen, maar kun je alsnog terugschakelen waardoor dat vlotter gaat. De ACC is dus best nuttig, makkelijk te bedienen en kan zeker bijdragen aan de veiligheid als je in groepsverband rijdt en even niet oplet. Het grote TFT-scherm is top. Duidelijk, helder en je bent snel gewend aan alle mappings en instellingen. Voor mij jammer dat ik de Garmin navigatie-mogelijkheid die het display biedt, niet even kon uitproberen (werkt enkel in combinatie met een abonnement red.), want daar was ik best benieuwd naar. Kiezen voor een motor uit dit segment vind ik best moeilijk, maar mijn keuze gaat zeker voor de GT+, omdat ik het design gewoon vind kloppen. Een middenbok is een must en het zadel en windscherm zijn voor mij gewoon goed. Zijn er minpunten? Laat ik het maar gemiste kansen noemen. Je kan maar kiezen uit twee kleuren, en het remhandel is verstelbaar, maar koppelingshendel niet. Het dashboard heeft/geeft mega veel informatie, maar nergens kon ik vinden hoeveel kilometer ik nog met mijn tank kon rijden. Als het er wel opzit, dan hebben ze het in ieder geval goed verstopt. Al met al een mooie dag op een super fijne motorfiets waar je zeker ook lange afstanden comfortabel op kunt motorrijden. Ik zal blij zijn als deze motor in mijn garage staat.”

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test CFMoto 450MT

Eerste test CFMoto 450MT

27 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...

Overig nieuws