Eicma 2017: Yamaha
Na Ducati en Honda heeft nu ook Yamaha al haar 2018-nieuws bekend gemaakt, waaronder deze bijzondere Niken. We zagen hem al eens als een afwijkend proefballonnetje voorbij komen, deze nogal in het oog springende driewieler, maar hij gaat er nu echt komen! Meest opvallend, naast de futuristische looks uiteraard, is de tweewielige voorzijde met dubbele vorkconstructie en 15 inch voorwielen. Deze constructie kan tot 45 graden hellen, waardoor er bijzonder sportief met de driewieler, aangedreven door de driecilinder van de MT-09 en Tracer 900, gestuurd kan worden.
De Niken heeft een hybride frame van stalen buizen en aluminium gietstukken. De eerste Nikens worden halverwege volgend jaar in Europa verwacht en bestellen kan binnenkort uitsluitend online.
TRACER 900 EN 900GT
De Tracer 900 is voor komend jaar op flink wat punten gemodificeerd om met name het toerpotentieel van de machine te vergroten. Zo is de handmatig verstelbare ruit komend modeljaar een stuk forser en zijn de swingarm en de settings van de achterschokdemper gemodificeerd voor het gebruik van zijkoffers. Daarnaast zijn de zitplekken verbeterd voor meer comfort en verder zijn ook de duovoetsteunen en -handgrepen aangepast. Het herkenbare basisdesign van de Tracer 900 is intact gelaten, maar hier en daar zijn wel subtiele aanpassingen gedaan, met als meest sprekende voorbeeld de nieuwe luchtinlaat in de neus. De nieuwe Tracer 900 wordt leverbaar in de kleuren grijs en zwart en staat in maart 2018 bij de dealer.
Met de nieuwe Tracer 900GT kun je er nog een flinke toerschep bovenop doen. Deze versie is standaard voorzien van zijkoffers in kleur, een TFT-dashboard, quickshifter, cruise control, handvatverwarming en aangepaste vering. De 900GT komt in juni 2018 op de markt in dezelfde kleuren als de standaard 900 Tracer en is er daarnaast ook nog in het blauw.
MT-07
Yamaha’s MT-07 is sinds zijn lancering vier jaar geleden een enorm succesnummer, en niet in de laatste plaats door de heerlijke speelse 698 cc paralleltwin in het vooronder. Die is bij de update naar dit nieuwe 2018-model dan ook buiten schot gebleven. Wel is het design van Yamaha’s naakte middenklasser subtiel onder handen genomen. Het basiskarakter is daarbij behouden, maar de gehele uitstraling is door het gebruik van stijlelementen van de MT-09, zoals de nieuwe koplamp, de nieuwe tank met 09-achtige luchtinlaten en een nieuw zadel, een stuk volwassener geworden. Dat nieuwe zadel, waarvan de voorzijde nu wat verder doorloopt langs de achterzijde van de tank, moet ook het zitcomfort vergroten. Maar het grootste nieuws is misschien wel de gemodificeerde vering voor en achter. De voorvork heeft een wat stuggere setting, wat met name een sportievere rijstijl ten goede moet komen, terwijl de achterschokdemper nu een stelmogelijkheid voor de uitgaande demping heeft. De nieuwe MT-07 komt in maart 2018 op de markt in de kleuren fluor/grijs, blauw/zwart en zwart.
MT-09SP
In navolging van de MT-10 krijgt ook de MT-09 komend jaar een uitvoering met een exclusief SP-jasje. De MT-09, afgelopen jaar nog flink vernieuwd, heeft in deze uitvoering, naast het herkenbare Silver Blu Carbon kleurschema met blauwe wielen, een volledig instelbare Öhlins achterschokdemper met handige draaiknoppen. Ook de voorvork is aangepast en heeft nu tevens stelmogelijkheden voor in- en uitgaande demping op beide vorkpoten. Het geheel wordt stemmig gecompleteerd door een zadel met blauwe stiknaden en een stoer zwart stuur, hendels en bovenste kroonplaat. De nieuwe MT-09SP staan in januari 2018 bij de dealer.
XT1200ZE SUPER TÉNÉRÉ RAID EDITION
Geen nieuwe dikke allroad bij Yamaha komend jaar, wel een flink aangeklede versie van de XT1200ZE Super Ténéré: de Raid Edition. Een echte wereldreiziger, die is op getrokken rond de bekende 1.199 cc paralleltwin met 270° verzette kruktappen. Standaard is deze versie op ieder avontuur gebouwd met twee stevige aluminium zijkoffers, elk met 37 liter inhoud, en daarnaast heeft de Raid Edition