Eicma 2017: Ducati

« Terug naar overzicht

Ducati trapt de 2017 Eicma al op zondagavond af met de presentatie van al haar nieuws. Te beginnen met de machine waar door velen met smart naar uit is gekeken: de nieuwe Panigale V4. Stijl en sportiviteit stroomt bij Italianen door de aderen, twee zaken die de nieuwe V4 feilloos weet te combineren. Het Italiaanse raspaard oogt lekker scherp en compact, hij verschilt in optisch zin helemaal niet zoveel met de huidige 1299. Qua prestaties echter legt de nieuwe Italiaanse superbike de lat op een heel nieuwe niveau. Het nieuwe, tot Desmosedici Stradale gedoopte V4-blok is doordrenkt met Moto GP-technieken, zoals een contra-roterende krukas, en is onder de streep goed voor maximaal 214 pk en 124 newtonmeter koppel. Onder het motto ‘mag het ietsje meer zijn’ is er ook nog een Ducati Corse titanium uitlaatsysteem van Akrapovic in de aanbieding, waarmee het vermogen wordt opgekrikt tot 226 pk. Astemblief, dan heb je ook wat.

Om dat een beetje gecontroleerd op straat te kunnen overbrengen vertrouwt de Panigale op een compleet arsenaal aan hightech elektronica, met als middelpunt een 6-assige Bosch IMU. Naast de standaardversie komt er ook een S- en Speciale-uitvoering. Die onderscheiden zich onder meer door elektronisch instelbare Öhlins-vering, aluminium gietwielen, magnesium subframe voor en een lithium-ion accu. De nieuwe Panigale V4 staat vanaf januari bij de dealer, met een vanaf prijs van € 26.190,00.

SCRAMBLER 1100
Daarnaast is er ook uitbreiding bij de Scrambler-familie: naast de 400 cc Sixty2 en de in verschillende uitvoeringen verkrijgbare 800 wordt het gamma naar boven uitgebreid met deze Scrambler 1100. Fiks uitgebreid, want de 1100 komt er meteen in drie versies: naast een standaardversie komt er nog een Special en Sport uitvoering.
Naast onder meer de stalen ‘teardrop’ tank, de ronde koplamp, het LED achterlicht en het speelse, tweeledige LCD-dashboard, delen ze alle drie hetzelfde blok. De inmiddels meer dan bekende lucht- en oliegekoelde 1.079 cc L-twin, die onder meer ook dienst heeft gedaan in de Multistrada, Hypermotard en Monster 1100. De tweekleps twin is Euro 4 proof gemaakt en goed voor maximaal 86 pk en 88,4 newtonmeter koppel.
Naast de in het geel en zwart verkrijgbare standaarduitvoering komt de 1100 er zoals gezegd ook in een Custom en Sport versie. Die eerste kenmerkt zich naast zijn grijze kleurstelling door onder meer zwarte spaakwielen, chromen dempers, aluminium spatborden, een ‘brushed effect’ swingarm, goudkleurige vorkpoten en een bruine buddy. Ook de zwart/gele Sport heeft een aangepaste buddy, en kreeg daarnaast nog machinaal bewerkte aluminium velgen en Öhlins veerelementen. Dit speelse trio staat al in december in de showroom, prijzen beginnen bij € 15.890,00.

MULTISTRADA 1260
Verder is er ook een fikse oppepper voor de Multistrada, die het blok krijgt van de in 2016 gepresenteerde XDiavel. De Testastretta 90° V-twin, die zijn carrière ooit begon als aanjager van de 1198 superbike, betreft een doorontwikkelde versie van het blok met de variabele kleptiming (DVT), dat sinds 2015 in de Multistrada-range te vinden is. Voor transplantatie in de XDiavel echter, kreeg de twin een langere slag (van 67,9 naar 71,5 mm), waarmee de cilinderinhoud werd vergroot tot 1.262 cc. En ziehier waaraan de jongste Multistrada-generatie haar naam dankt. Maximaal staat er 158 pk bij 9.750 toeren en 129,4 newtonmeter koppel bij 7.500 tot je beschikking.
Niet alleen motorisch, maar ook qua uitrusting is de allroad naar een hoger plan getild. Zo krijgen zowel de standaard- als de S-versie (met o.a. de elektronische, semi-actieve Skyhook vering), het nieuwe Vehicle Hold Control (wegrijhulp) en een nieuw 5 inch TFT kleurendisplay. De Italiaanse alleskunner staat vanaf december bij de dealer, prijzen beginnen bij € 21.190,00.

959 PANIGALE CORSEAls laatste werd er van de instap Panigale, voor zover je daar met 150 pk überhaupt nog van mag spreken, deze speciale Corse-versie onthuld. Die valt in eerste instantie vooral op door het speciale, sportieve kleurenschema, maar heeft daarnaast nog duidelijk meer race-features paraat. Zo is ‘ie volledig Öhlins afgeveerd: voor prijkt een NIX30 upside-down vork, achter de bekende TTX36 schokdemper. En ook de stuurdemper komt bij de dezelfde Zweedse firma vandaan. Daarnaast kreeg de Superquadro-twin ook een lithium-ion accu en een titanium einddemper aangemeten, waardoor het rijklaar gewicht met 2,5 kilo werd verminderd. De standaarduitrusting van de 959 Panigale omvat onder meer verschillende rijmodi (Race, Sport en Wet), ABS, tractiecontrole, wheelie-controle, een quickshifter, evenals een instelbare motorrem. De 959 Panigale Corse is verkrijgbaar vanaf februari, de prijs bedraagt € 21.690,00.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.