Eerste indruk: Suzuki V-Strom 800
Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling verandert in een waardeloze motorfiets. Al weet je dat nooit helemaal zeker. Tijd voor een eerste indruk van de V-Strom 800.
Het zijn minimale verschillen die deze V-Strom 800 (zonder toevoeging DE) onderscheiden van een V-Strom 800DE. Wil je ze allemaal weten? Kijk dan hier voor de verschillen.
Wat niemand uit de technische specificaties haalt is de gewijzigde uitstraling van de V-Strom 800. Omdat hij een stuk lager bij de grond staat blijft er minder overeind van de ruige allroad-uitstraling van de DE. Het onverschrokken wereldreisimago maakt plaats voor een uitstraling van: ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’.
De elektronica is achteloos te bedienen. Volledig op de automatische piloot druk je op de juiste knoppen en tover je alles tevoorschijn. Ach laten we eerlijk zijn: er is weinig wat gewenning vraagt op de heerlijke middenklassers van Suzuki met het nieuwe tweecilinderblok. Wat is die twin toch een briljant apparaat. Nadelen blijven beperkt tot het produceren van wat vibraties in de voetsteunen in de hogere toerentallen, maar het middengebied is zo goed gevuld dat je daar amper iets te zoeken hebt.
Als een motorfiets zoveel genen deelt met dé Alpenmaster van 2023 kan het in theorie niet fout gaan. Maar details kunnen een motorfiets maken of breken. Bij de V-Strom 800 valt het muntje overtuigend de goede kant op. Mede door een prijsvoordeel van € 700,- is de V-Strom 800 een geduchte concurrent voor de DE omdat hij het op openbare weg nog net iets makkelijker rijdt. Met zulke familieleden heb je geen vijanden nodig.
De volledige test van de Suzuki V-Strom 800 staat in Motoplus 6 van 2024.
Wil je de motor in het echt zien of proef zitten? Kijk dan hier voor een dealer in de buurt.